Start > Körkortsforum > Tips och råd uppskattas

Tips och råd uppskattas

Clara 2017-03-23 11:31 ! Citera #
Hej! Jag ska åka på 2 veckors intensivkurs i Norrköping nu på måndag (27 mars) och kommer där ha ett schema med körlektioner + teori varje vardag fram till att jag ska skriva teoriprovet på torsdagen (6 april) och uppkörning morgonen efter.

Jag har övningskört rätt så mycket hemma och lite på trafikskola här hemma i Stockholm. Jag känner mig ganska duktig men däremot får jag motorstopp alldeles för mycket, det kommer förhoppningsvis sluta ske efter alla körlektioner nu framöver. Jag vet ju hur jag ska göra för att undvika motorstopp men ibland blir jag alldeles för stressad med trafikljus som slår över till grönt samt när jag har bilar bakom mig (ni vet när man känner deras ilska haha).

Iallafall, mina frågor lyder (riktat till er som har gjort proven):
1. Jag känner mig rätt säker på teorin, pluggar mycket och varierat (tar test, läser boken, antecknar osv.) men vad kände ni att ni hade pluggat för lite på? Vad skulle ni ge för tips till oss som har teoriprovet framför oss?

2. Angeånde uppkörningen, jag är typ nervös för den här ”kontrollen” man ska göra innan man sätter sig i bilen och börjar köra? Kommer förmodligen gå igenom vad man kan tänkas få göra nu på skolan och förbereda mig, men är rädd för att göra fel, känna mig dum och sedan känna mig värdelös redan INNAN jag startat bilen! Nojjar jag upp mig i onödan? Samt, vad gick ni in med för attityd i bilen för att klara er igenom det? Jag kan nämligen bli ett nervvrak ibland och känna ögonen vattnas när jag gör fel.. men gäller det att sätta på sig en jävla fasad innan man kliver in i bilen eller satt ni fullkomligt lugn och tänkte att det var en vanlig körlektion?

TACKSAM FÖR ALLA SVAR!
Gäst 2017-03-23 11:59 ! Citera #
1. Skulle säga att det för min del va mycket släpvagnsfrågor som jag inte hade någon koll på, det kan man kolla upp lite extra. Annars bara lite av allt.

2. Det är nog ingen fara! Jag fick iof bara kolla parkeringsbromsen men kan du det så kommer det gå bra och fråga så mycket som möjligt när du är på trafikskolan!

Oroa dig inte för motorstopp! Har haft körkort snart ett halvår och fick senast motorstopp vid en rondell bara några dagar sen, det händer alla, speciellt när det är en ny bil. Ta det bara lugnt, starta om och fortsätt köra samt strunta i de bakom dig så kommer det gå bra ändå!

Lycka till med körkortet! :D
Clara 2017-03-23 12:47 ! Citera #
Tack så hemskt mycket! :)
Jonis 2017-03-23 13:06 ! Citera #
Clara 2017-03-23
Hej! Jag ska åka på 2 veckors intensivkurs i Norrköping nu på måndag (27 mars) och kommer där ha ett schema med körlektioner + teori varje vardag fram till att jag ska skriva teoriprovet på torsdagen (6 april) och uppkörning morgonen efter.

Jag har övningskört rätt så mycket hemma och lite på trafikskola här hemma i Stockholm. Jag känner mig ganska duktig men däremot får jag motorstopp alldeles för mycket, det kommer förhoppningsvis sluta ske efter alla körlektioner nu framöver. Jag vet ju hur jag ska göra för att undvika motorstopp men ibland blir jag alldeles för stressad med trafikljus som slår över till grönt samt när jag har bilar bakom mig (ni vet när man känner deras ilska haha).

Iallafall, mina frågor lyder (riktat till er som har gjort proven):
1. Jag känner mig rätt säker på teorin, pluggar mycket och varierat (tar test, läser boken, antecknar osv.) men vad kände ni att ni hade pluggat för lite på? Vad skulle ni ge för tips till oss som har teoriprovet framför oss?

2. Angeånde uppkörningen, jag är typ nervös för den här ”kontrollen” man ska göra innan man sätter sig i bilen och börjar köra? Kommer förmodligen gå igenom vad man kan tänkas få göra nu på skolan och förbereda mig, men är rädd för att göra fel, känna mig dum och sedan känna mig värdelös redan INNAN jag startat bilen! Nojjar jag upp mig i onödan? Samt, vad gick ni in med för attityd i bilen för att klara er igenom det? Jag kan nämligen bli ett nervvrak ibland och känna ögonen vattnas när jag gör fel.. men gäller det att sätta på sig en jävla fasad innan man kliver in i bilen eller satt ni fullkomligt lugn och tänkte att det var en vanlig körlektion?

TACKSAM FÖR ALLA SVAR!
1. Mitt bästa tips att undvika ytinlärning så mycket som möjligt. De flesta frågor går att klara via sunt förnuft (vad hade du gjort i situationen nedan?) och det klarar man inte om man inte förstår varför ett svar är som det är.

2. Säkerhetskontrollen är det enklaste av allt. Du får ofta kontrollera 1 eller 2 saker. För mig var det öppna motorhuven och peka ut alla vätskor och berätta hur jag märker om något måste fyllas på.

Du måste vara beredd på att andra trafikanter gör fel och då måste du kunna agera rätt. Jag körde där högerregeln gällde och det kom en bil från höger som stannade för mig även fast han skulle kört. Han vinkade fram mig hela tiden och till slut var jag tvungen att köra för det blev köbildning. Per boken är inte det hur det ska gå till, men man ska inte bidra till en dålig situation om den uppstår.
Eftersom jag hade sett honom, och han hade sett mig samt att jag stannade fick jag endå godkänt.

Till sist, om motorstopp-problemet inte släpper kan du ta körkort för automat först och sedan uppgradera till manuell när du är mer van i trafiken. Då har du redan körkort och har varken bekymmer med körkortstillstånd, giltighet på teori eller annat. Du kan bara boka och köra när du vill.
Det är en lösning på ditt bekymmer så håll det i bakhuvudet.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 14:36
2
I dag 10:55
5
I dag 09:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo