Alltså kan någon som är helt 100000% säker på detta snälla förklara om utfartsregeln eller högerregeln gäller här.
Krockade nästan med en bil som kom från vänster och tutade i 30 sekunder som att det var jag som gjorde fel, det är ju högerregeln eller hur?
Min handledare skrek på mig, men jag sa ju att det vad högerregeln som gäller.... har jag rätt?
https://www.google.se/maps/@59.3710214,17.8541032,3a,75y,113.94h,75.08t/data=!3m6!1e1!3m4!1sPukVmbLHlR8PJespYmQQ2A!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1
TACK!
Jag tycker att det är högerregeln som gäller där, det finns inga skyltar som indikerar något annat.
Japp, det ser ut som högerregeln ska gälla där, ser inga skyltar eller uppmaningar till väjningsplikt...
Men bara för att det är högerregeln så ska man samspela med sina medtrafikanter, du ska inte ta för givet att dom andra bilarna stannar. För just högerregeln är den mest bortglömda av alla regler i trafiken, så ibland är det bättre att stanna och låta bilen/bilarna passera även om det är du som ska åka först enligt regelboken..
Helt klart högerregeln, du gjorde rätt - handledaren gjorde fel. Men mycket folk vet inte att de har företräde så de väntar ...
Ser förövrigt att det var du som kom från höger
-Ta inte för givet att folk stannar.
-Se att de minskar farten först.
Ja, du har rätt i sak, men det betyder inte att du kan köra ut om du inte är säker på att bilar som kommer från vänster kommer att stanna för dig.