Start > Körkortsforum > Gäller högerregeln eller utfar…

Gäller högerregeln eller utfartsregeln här?

Anon 2017-03-20 22:17 ! Citera #
https://www.google.se/maps/@59.3615001,17.8839087,3a,75y,56.71h,69.18t/data=!3m6!1e1!3m4!1spkdhiWh_2WW9DIaJKx8Qdg!2e0!7i13312!8i6656


Skulle vara tacksam om ni kan svara på min fråga samt förklara varför, jag lär mig trafikreglerna men förstår inte riktigt när utfartsregeln gäller resp. högerregeln.

Tack :)
Gäst 2017-03-20 23:11 ! Citera #
Anon 2017-03-20
https://www.google.se/maps/@59.3615001,17.8839087,3a,75y,56.71h,69.18t/data=!3m6!1e1!3m4!1spkdhiWh_2WW9DIaJKx8Qdg!2e0!7i13312!8i6656


Skulle vara tacksam om ni kan svara på min fråga samt förklara varför, jag lär mig trafikreglerna men förstår inte riktigt när utfartsregeln gäller resp. högerregeln.

Tack :)
Vid just den korsningen så gäller högerregeln, den ska alltid följas om det inte framgår tydligt vad som gäller vid just den korsningen du kommer fram till. Som exempel så kan du komma till en korsning där det finns en väjningsplikts skylt, ja då måste du ju stanna om det kommer någon, men vid just denna korsning bilden är tagen så finns det inga skyltar, alltså ska då du alltid använda dig av högerregeln.. Utfartsregeln gäller oftast vid utfarter från parkeringar, bensinmackar o.s.v aldrig vid en vanliga korsning..

Hoppas du förstår vad jag menade med allt jag skrev :)
Anon 2017-03-20 23:15 ! Citera #
Gäst 2017-03-20
Vid just den korsningen så gäller högerregeln, den ska alltid följas om det inte framgår tydligt vad som gäller vid just den korsningen du kommer fram till. Som exempel så kan du komma till en korsning där det finns en väjningsplikts skylt, ja då måste du ju stanna om det kommer någon, men vid just denna korsning bilden är tagen så finns det inga skyltar, alltså ska då du alltid använda dig av högerregeln.. Utfartsregeln gäller oftast vid utfarter från parkeringar, bensinmackar o.s.v aldrig vid en vanliga korsning..

Hoppas du förstår vad jag menade med allt jag skrev :)
Tack så mycket för det snabba svaret! :D

Nu förstår jag.
Gäst 2017-03-20 23:17 ! Citera #
Tillägg..

Jag fick lära mig från min körlärare att där det finns vita gatunamn skyltar så gäller alltid högerregeln..
Dom finns oftast i villaområden (som denna bild) samt bostadsområden..
Det är ett litet tips jag kan dela med mig av :)

Men självklart ska du kolla efter skyltar, men finns det inga så kan du tänka på detta :)
Hmm 2017-03-22 23:25 ! Citera #
Som det står i boken:

Är du på huvudled eller ska in på huvudled - så gäller inte högerregeln.
Finns där väjnings-stopplikt - så gäller inte högerregeln.
Finns det fungerande trafiksignaler - så gäller inte högerregeln.
Är du på accelerationsfält - så gäller inte högerregeln.
Är i en cirkulationsplats - så gäller inte högerregeln.

Kan du detta så vet du var du ska tillämpa högerregeln.
Moa Holm 2021-03-18 23:22 ! Citera #
Hej hörni! Ville bara tack er för att ni ställer frågor som alla kan ta del utav. Jag skriver snart upp och är så tacksam för eran hjälp! Jag lär mig så mycket! :)
Björn He 2021-03-19 00:07 ! Citera #
Platsen på fotot är såvitt jag uppmärksammar en helt vanlig gatukorsning. I en sån korsning är det väjningsplikt enligt högerregeln mot fordon som närmar sig högerifrån. Högerregeln gäller ALLTID när flera fordons kurser korsar varandra, utom i vissa undantagsfall som på huvudled och i cirkulationsplats, eller när det annars anges på vägmärke att fordon från höger har väjningsplikt; enligt paragraf 2 i Trafikförordningen skall ju samtliga anvisningar som meddelas genom vägmärken, vägmarkeringar och trafiksignaler följas, och om en anvisning skiljer sig från en trafikregel så går den före regeln.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 20:23
2
I dag 14:36
2
I dag 10:55
5
I dag 09:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest