Start > Körkortsforum > Från steg till steg hur gör ni

Från steg till steg hur gör ni

Ljud 2017-03-18 19:49 ! Citera #
Från steg till steg hur gör ni när ni kör fram mot en rondell?
Gäst 2017-03-18 20:37 ! Citera #
Herregud...skojar du eller???
Gäst 2017-03-18 21:18 ! Citera #
Hej!
Jag tycker inte alls din fråga är konstig.
Det jag först gör är att motorbromsa (släppa foten på gaspedalen) och se hur det ser ut längre fram i rondellen. För att eventuella bilar ska se att jag respekterar väjningsplikten saktar jag in farten.

Framför allt har jag koll till vänster, varifrån bilarna i rondellen kommer.
Och så klart övergångsstället/cykelpassagen före och efter rondellen.

Jag trycker ner koppling och växlar ner till tvåan eller trean beroende på hur det ser ut. Måste jag stanna för att det är bilar inne i rondellen som jag ska väja för växlar jag givetvis till ettan.
Ljud 2017-03-18 22:14 ! Citera #
Tack för ditt svar. Du använder alltså även fotbromsen och inte bara motorbroms
Gäst 2017-03-19 14:27 ! Citera #
Hej!

Bilkörning handlar ju mycket om att läsa av situationen, och det kan se lite olika ut.

Ibland behövs ju fotbromsen men inte alltid. Det beror på, om du t ex hunnit sakta ner farten tillräckligt innan du är framme vid rondellen och det visar sig att du inte behöver stanna utan kan fortsätta in, så kanske det räcker med motorbroms.

Men behöver du sänka farten ytterligare eller stanna så tveka inte att använda fotbroms. Säkerhet är det viktigaste av allt. Och som alltid när du saktar in farten eller bromsar ta en titt även i backspegeln. Lycka till :)
Ljud 2017-03-20 12:33 ! Citera #
Tack så mycket
Nick 2017-03-23 12:46 ! Citera #
Broms mjukt inför cirkulationsplats. Handlar om att visa folk som befinner sig i att du tänker väja.

Motorbroms + broms i godtid. På uppkörning, motorbromsa från 4-3-2? Japp. Privat? Växla 4-2.

Senaste foruminläggen

Rubrik
6
I dag 08:03
5
I går 10:52

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortsfrågor