Start > Körkortsforum > Mina tips inför teoriprovet

Mina tips inför teoriprovet

Glad 2017-03-08 18:44 ! Citera #
Gjorde idag mitt första teoriprov och var ganska nervös innan. Fick 60 av 65 och tänkte dela med mig av lite tips!!

1. Läs hela körkortsboken. Jag läste min en gång i somras och även 1,5 vecka innan mitt teoriprov. Genom att läsa boken får man med sig viktiga kunskaper som behövs.

2. Gör tester på internet. Jag gjorde ca 40 tester på elevcentralen och jag började med detta redan 4 månader innan mitt prov. Där gjorde jag alla faser tills jag hade klarat allting minst 1 gång. Repetition gjorde jag 3 gånger. Efter detta läste jag som sagt igenom hela boken innan mitt prov, och några dagar innan provet gick jag igenom alla faser igen och denna gång klarade jag testerna bättre en jag gjort några månader tidigare. Låg på 64-69 av 70 på alla prov. De frågor som jag inte hade rätt på markerade jag och tränade extra på.

3. Det är viktigt att förstå vad DEM VILL HA för svar. Många svar kan kännas relevanta men genom att nöta testerna lär man sig vad de är ute efter. Jag hade nytta av detta på riktiga teoriprovet, då vissa frågor kunde upplevas ha flera rätta svarsalternativ. Därmed är det viktigt att nöta prov och förstå teorin bakom frågan!

4. Uteslutningsmetoden, funkar bra om man är osäker. Uteslut alternativ som inte är rimliga och markera eventuella frågor du är osäker på. Gå sedan tillbaka till dessa innan du avslutar teoriprovet. Kanske ser du frågan på ett annat sätt då och märker att du egentligen kan svaret och att frågan inte alls vars så svår.

5. Jag kollade igenom alla vägmärken dagen innan för att ha koll på vad de betyder och för vilka fordon skyltarna gäller. Detta är viktigt då jag fick exempelvis en fråga som lyder ”Du kör en personbil med ett lätt släp, vilket märke får du passer”. därmed är det viktigt att koll på vägmärkena.

6. Plugga inte samma dag som du har provet. Jag gick endast igenom för mig själv formlerna kring bromssträcka och stoppsträcka innan provet (fick dock inga frågor där dessa behövdes). Risken som finns om man sitter och pluggar samma dag är att man börjar tvivla på sig själv och röra ihop saker. Jag gick in i väntesalen med en koffeindryck och lugn musik i hörlurarna och försökte slappna av och lita på mina förkunskaper. Man tjänar sällan något på att stressa upp sig och plugga samma dag.

7. Sist men inte minst, tro på dig själv! Jag ändrade faktiskt inte någon av mina frågor när jag kollade igenom dessa, utan jag fick på magkänslan och det som jag kände var rätt. Risken finns att man ändrar svar som egentligen är rätt om man börja fundera för mycket.

Lycka till alla som ska göra teoriprovet och behåll lugnet och tro på era förkunskaper!
Tina 2017-03-09 17:23 ! Citera #
Glad: precis så ska man göra. Läste boken 3 ggr tills jag förstog. Klarade med mycket bra marginal idag. Måste säga att det är tredje gången. Hafe pluggat innan dem andra gångerna med mycket men visserligen var det svåra frågor samt att man förstår ju mer man pluggar. Nu så har man körkortet i fikan. Ge inte upp läs läs och se till stt förstå. Alla prov jag gjorde på nätet gjorde nytta men se till att förstå. Ingen genväg. Plugga på. Man blir stressad när man sitter där även att man vet att man är redo. Så igår la jag mig tidigt efter jag hade gått genom några frpgor som jag har svårt med totalvikt tjänstevikt bruttovik det var dem jag inte riktigt kunde fatta och än idag är osäker. Men att lägga sig i tid att äta bra nästa dag gör mycket nytta. Oavsett hur många ggr man kuggar man ska inte ge upp ju mer du läser desto mer lär du dig. Det ör inte bara få körkortet i fikan det är din och andras säkerhet som står på spel. Vem du än är så säger jag till alla lycka till och ge inte upp, alldrig. Efter regn kommer solsken:) vilken frihet
Fook trafikskola 2019-01-05 15:25 ! Citera #
Vrf skulle man ligga så mycket tid i massa skitsnack och i onödigt information som egentligen man inte behöver o veta. Och någon annan har skrivit ”andras säkerhet” information hjälper ingen med något säkerhet. Man har två ögon för att se framför sig inte införmationen som man glömmer allting efter ett tag. Skitregler skitsnack.
Gäst 2019-01-06 15:29 ! Citera #
Fook trafikskola 2019-01-05
Vrf skulle man ligga så mycket tid i massa skitsnack och i onödigt information som egentligen man inte behöver o veta. Och någon annan har skrivit ”andras säkerhet” information hjälper ingen med något säkerhet. Man har två ögon för att se framför sig inte införmationen som man glömmer allting efter ett tag. Skitregler skitsnack.
Kan köpa att det här med svavel, koldioxid utsläpp osv. kanske inte är direkt viktigt ur trafiksäkerhets aspekt, men i övrigt kan jag inte komma på något som var ”onödig information”

Vad är det du syftar på?
Gäst 2019-01-06 17:48 ! Citera #
Gäst 2019-01-06
Kan köpa att det här med svavel, koldioxid utsläpp osv. kanske inte är direkt viktigt ur trafiksäkerhets aspekt, men i övrigt kan jag inte komma på något som var ”onödig information”

Vad är det du syftar på?
Ingen påstår väl att svavel/miljö har att göra med trafiksäkerhet. Denna info ingår av andra anledningar i utbildningen, dvs. för att politikerna vill det.
Gäst 2019-01-06 18:29 ! Citera #
Gäst 2019-01-06
Ingen påstår väl att svavel/miljö har att göra med trafiksäkerhet. Denna info ingår av andra anledningar i utbildningen, dvs. för att politikerna vill det.
Läs inlägget jag svarade på så klarnar det.
Gäst 2019-02-14 15:39 ! Citera #
Jag pluggade ihjäl mig dagen innan provet och fick 53 poäng.
Gäst 2019-02-14 22:32 ! Citera #
Gäst 2019-02-14
Jag pluggade ihjäl mig dagen innan provet och fick 53 poäng.
Då kan du inte ha pluggat speciellt mycket eftersom du knappt vart godkänd :D
Gäst 2019-02-15 18:05 ! Citera #
Gäst 2019-02-14
Då kan du inte ha pluggat speciellt mycket eftersom du knappt vart godkänd :D
Vad gör det för skillnad? Om jag pluggade i 3 månader eller 12 timmar innan och fick 53 rätt och inte 65? Vem tycker du har spenderat mer av sin tid för typ inget?
Gäst 2019-02-15 21:58 ! Citera #
Gäst 2019-02-15
Vad gör det för skillnad? Om jag pluggade i 3 månader eller 12 timmar innan och fick 53 rätt och inte 65? Vem tycker du har spenderat mer av sin tid för typ inget?
Det handlar inte om hur mycket tid man har spenderat med sitt pluggande.
Det handlar däremot om hur mycket du ens kommer komma ihåg om bara några fåtal veckor.

Skulle man sätta dig vid ett nytt prov om c:a 2 månader, så kan jag garantera att du skulle kugga!
Och jag vill gärna se att det finns säkra förare på våra vägar, inte någon som knappt orkar ägna sig åt att plugga bara för att man inte har orkat gjort det tidigare..

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest