Start > Körkortsforum > Om samspel i trafiken

Om samspel i trafiken

Förarprövaren 2017-03-07 06:16 ! Citera #
Hej! Här kommer en text om samspel från min Uppkörningsbloggen.

”Samspel i trafiken

Det känns som läge nu att skriva lite om samspel. Det är ett något luddigt ord som används ofta vid avslut på ett underkänt körprov. Har man aldrig fått betydelsen av ordet förklarat för sig kan det vara svårt att sätta det i ett sammanhang.
Trafik är något så enkelt men samtidigt väldigt komplext. I sin enklaste form kan man säga att trafik endast är människor i rörelse, men om man tittare lite närmare på saken ser man att alla dessa människor i rörelse ska ska röra sig tillsammans, på en relativt liten avgränsad yta och ofta i höga hastigheter. För att det då ska fungera så smärt, -och komplikationsfritt som möjligt krävs samspel mellan alla olika trafikantslag. Vissa trafikslag får egna banor att röra sig på där annan trafik inte är tillåten. Tåg och flyg är två av dessa. Sedan finna andra utrymmen där t.ex. bara fordonstrafik av speciella slag är välkomna. Dit hör motorvägar, motortrafikleder och vissa cykelbanor. Oavsett fordonsslag och bana krävs att samspel finns. När jag hör ordet samspel leds mina tankar till en lagsport. När ett lag ska fungera bra tillsammans krävs ett fungerande samspel mellan lagets olika delar. I fotboll t.ex. finns elva olika spelare där de är indelade i olika grupper. Först har vi målvakten, sedan försvaret, sedan mittfältet och längst fram finns anfallet. Även om de har olika funktioner i laget så tillhör de samma lag och måste spela med och för varandra, oavsett vilken roll de har i laguppställningen. Om målvakten bestämmer sig för att plötsligt bli anfallare raseras alltihop och laget kan inte längre fungera.

I trafiken är det på samma sätt. Vi har ingen laguppställning på så sätt som fotbollslaget har, men vi har våra positioner och roller. Dessa positioner och roller bestäms av bl.a. trafikregler och förordningar. En trafikregel säger exempelvis att vi ska köra på höger sida av gatan/vägen. En annan säger att vi har väjningsplikt när vi vill ansluta till en huvudled från en tvärgata. Det händer att dessa regler sätts ur spel tillfälligt, men det är sällsynta undantag. Precis som när målvakten befinner sig i anfallet då ett lag jagar kvittering i slutminuterna av en viktig match.

Det är viktigt att vi håller oss till våra roller och till givna regler för att trafiken ska flyta på utan kontroverser. När alla spelar sin roll enligt boken (eller manus om du så vill), så innebär det att alla olyckstillbud, som inte beror på olyckliga omständigheter, försvinner. Att vara trafikant är att spela en roll och att ha vissa repliker. Replikerna består inte främst i ord utan i beteende. Ditt beteende kommunicerar med medtrafikanterna. När du ger tecken inför ett körfältsbyte kommunicerar du med de andra som samtidigt befinner sig på samma körbana som du. Om du saktar in i god tid visar du genom kommunikation att du tänker väja vid exempelvis huvudled. När du saktar in i tid och sedan stannar helt kommunicerar du att du tänker respektera stopplikt. På samma sätt ger din placering vid sväng i korsningar signaler till andra om vart du tänker ta vägen. Allt du gör i trafiken signalerar något till någon annan. Det går inte att inte kommunicera.

När det handlar om körprovet och inspektörens bedömning av ditt samspel med medtrafikanterna, så tittar hen på hur och vad du kommunicerar med din körning.

Inspektören vill se att du tydligt visar att du har avsikt att väja, när väjningsplikten är på din sida.
Inspektören vill se att du kommunicerar vart du är på väg genom tydlig och konsekvent placering.
Inspektören vill se att du kan ge och ta, d.v.s. att du kan vara flexibel i din körning och inte alltid hävda din rätt – bara för att.
Samspel är också viktigt vid passage av t.ex. påfarter och andra anslutande körfält. Där vill inspektören se att du försöker underlätta för andra genom att, när situationen kräver det, kanske sänka hastigheten eller flytta ditt fordon något i sidled.
Hur vill du själv bli behandlad i trafiken? Det går till viss del att applicera den s.k. ”gyllene regeln” även i trafiken. Gör mot andra som du vill att de ska göra mot dig”. Den inställningen kommer du långt med!

Var en lagspelare och kör inte ditt eget race.

Du hittar mer av denna vara på:
https://uppkorningblog.com
Hjälparen 2017-03-07 21:24 ! Citera #
Är det okej att bryta mot vissa regler i trafiken för att samspelet ska kunna flyta på?
Förarprövaren 2017-03-07 22:10 ! Citera #
Hjälparen 2017-03-07
Är det okej att bryta mot vissa regler i trafiken för att samspelet ska kunna flyta på?
Hej Hjälparen!

Nej det skulle jag inte rekommendera dig att göra. Av nyfikenhet så undrar jag om det är några särskilda regler du tänker på?
Hjälparen 2017-03-07 22:42 ! Citera #
Att ibland köra mer än hastighetsbegränsningen för att det ska flyta på, typ när du är på en påfart till en motorväg med 90km/h och har trafik bakom dig men ser ingen möjlighet att ansluta dig till motorvägen utan att gasa till typ 110km/h, och på så sätt kunna köra om bilarna som inte ville ”släppa” in dig för att sedan kunna ansluta dig på motorvägen utan att bromsa och påverka trafiken negativt.

Eller vad tycker du man borde göra i en sådan situation? bromsa? gasa?
Gäst 2017-03-07 23:23 ! Citera #
Man får ju enligt lag aldrig överskrida den hastighet som visas på skylten, så självklart är det INTE okej att köra i 110km/h om det bara är 90km/h som gäller. Gör du det på en uppkörning så kan du räkna med att bli kuggad av din inspektör :)
Förarprövaren 2017-03-08 07:44 ! Citera #
Gäst 2017-03-07
Man får ju enligt lag aldrig överskrida den hastighet som visas på skylten, så självklart är det INTE okej att köra i 110km/h om det bara är 90km/h som gäller. Gör du det på en uppkörning så kan du räkna med att bli kuggad av din inspektör :)
Ja Hjälparen, jag håller med Gäst här.
Hamnar du i en sådan situation som du beskriver finns andra sätt att lösa det bättre på än att överskrida lagstadgad hastighet. Genom att läsa situationen kan du anpassa ditt körsätt så ett bra samspel uppstår utan att bryta mot trafikreglerna.
http://uppkorningblog.com

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest