Start > Körkortsforum > LGF skylt - moped

LGF skylt - moped

Goja 2017-03-07 00:37 ! Citera #
Hej,
Jag har en knepig fråga, har precis kört en runda provfrågor online - och fick frågan,

Fråga: Vilken moped ska ha LGF skylt baktill?
Svar: Endast tre- och fyrhjulig moped klass I

Då undrar jag moped klass 2 har ju en betydligt lägre högsta hastighet, varför ska inte den ha en LGF skylt baktill?

Någon som kan hjälpa mig med detta?

Tack!:)
Gäst 2017-03-07 22:15 ! Citera #
Från https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Moped/Moped-klass-II/

Trafikreglerna för moped klass II är desamma som för cykel. Du ska därför köra din moped klass II på cykelbana, såvida inte cykelbanan har en tilläggstavla under vägmärket för påbjuden cykelbana där det står ”ej moped”
Gäst 2021-05-05 12:16 ! Citera #
Jag misstänker att det är för att, förutom som ovan skriver, att moped klass I har registreringsskylt vilket kan göra att den misstas för annat fordon som tillåts köra snabbare.
jim 2022-03-20 17:11 ! Citera #
Finns ju trehjuliga klass 2 mopeder också. skall dom ha lgf ?
Gäst 2022-03-28 18:13 ! Citera #
Jag har en fyrhjulig moped klass 3 som gör 15 km/h som jag tar till jobbet och jag behöver ingen LGF-skylt på den. Jag får dock endast färdas på motortrafikled.
Gäst 2022-03-28 23:04 ! Citera #
Gäst 2022-03-28
Jag har en fyrhjulig moped klass 3 som gör 15 km/h som jag tar till jobbet och jag behöver ingen LGF-skylt på den. Jag får dock endast färdas på motortrafikled.
Shit pommes frites va coolt! Att du har en motortrafikled nära där du bor! Me gusta! :D
Björn He 2022-03-31 20:51 ! Citera #
Gäst 2022-03-28
Jag har en fyrhjulig moped klass 3 som gör 15 km/h som jag tar till jobbet och jag behöver ingen LGF-skylt på den. Jag får dock endast färdas på motortrafikled.
Vadå ”endast färdas på motortrafikled”? En moped är väl ett fordon som inte får framföras i högre hastighet än 40 km/tim, och alltså ett Långsamt Gående Fordon, och LGF-fordon får väl inte överhuvudtaget köras på motorväg och motortrafikled, och inte moped klass I heller (trots att den får köras i högst 45 km/tim).

Är det verkligen motortrafikled just där du bor????
Gäst 2022-04-03 19:36 ! Citera #
Björn He 2022-03-31
Vadå ”endast färdas på motortrafikled”? En moped är väl ett fordon som inte får framföras i högre hastighet än 40 km/tim, och alltså ett Långsamt Gående Fordon, och LGF-fordon får väl inte överhuvudtaget köras på motorväg och motortrafikled, och inte moped klass I heller (trots att den får köras i högst 45 km/tim).

Är det verkligen motortrafikled just där du bor????
Det var ett tidigt aprilskämt. Ha en fortsatt trevlig dag :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov