Start > Körkortsforum > Obekväm på trafikskola

Obekväm på trafikskola

kanelen 2009-12-03 19:26 ! Citera #
Känner bara för att ”kräka” ur mig lite.

Då jag kör med pappa känner jag mig säker, både vid bilen och situationen.
Vi har kört på både mindre och större landsväg med kurvor och viltfara samt inledande tätort. Övat placering, riskbedömning, väjningsregler samt lite EcoDriving.

Kör även på [url]/trafikskolor/[/url] max 2 ggr i månaden, nu har jag 6 körlektioner kvar denna månaden. Och det går ju SUPERBRA (Eller så inte). Där är vi FORTFARANDE på start i motlut på något konstigt område med extremt lite trafik. Och detta start i motlut sker på EN plats där jag ska repetera övningen STÄNDIGT. ”Ja för kommer du till ett trafikljus i backe och det slår om till grönt ja då måste du ju snabbt kunna finna dragläget..” osv osv. Men grejen är ju: vi har ju inte testat DET, utan vi sitter bara och nöter i en backe utan trafik. Grejen är ju att jag KAN det, och 2 lektioner har gått åt till detta nu. Jag har till och med sagt att jag kan och gjort övnignen självständigt som de brukar säga, men det hon säger är då: ” vi måste ju faktistk repetera det några gånger innan vi kan gå vidare till nästa moment”.

Jag pluggar jättemycket teori hemma, minst 1 timme om dagen. Jag kör sammanlagt 4 timmar med pappa på helgerna och varje dag på loven osv.

Kort sagt: det jag vill komma till är att jag tycker det är ganska så uselt att köra på trafikskola. Jag känner mig säkrare och mer naturlig som chaufför då jag kör privat. Visst kan grunderna vara bra på trafikskola, och det här med grundläggande samordning/bromsning osv, men nää...rent ut sagt: hur blir de som ENBART kör på körskola senare? det blir ju som en ”bok-körning”, so to speek.
Någon som känner igen sig lite..?
simon 2009-12-05 18:04 ! Citera #
Att köra i trafikskolan tycker jag personligen är onödigt. Det kostar bara onödigt mycket pengar till ingen nytta. Man lär sig mer, och har möjlighet att öva mer. Man får in bättre rutin och körvana av att köra mycket, vilket man oftast gör om man övningskör privat. Själv kör jag bara privat, och tycker det funkar hur bra som helst, jag är nu i slutet av mitt övningskörande, och ska snart ha upp körningen, samt teoriprovet. Jag har bara kört privat, och nu för några veckor tog jag en så kallad test upp körning som jag gjorde i trafikskolan. där åker man med en lärare från trafikskolan. Det fungerar exakt som en vanlig upp körning, bara att man inte kan få [url]/[/url] av det. När tiden är slut så bedömer dom om man är klar för sitt riktiga prov eller inte, om inte säger de vad man behöver öva på.

mitt råd är att skippa körskolan och kör privat, både billigare och enklare.
Gäst 2009-12-05 18:36 ! Citera #
HÅller med dig Simon. Har man någon att köra med blir körskolan onödig och framför allt dyr. Men någon lektin är ofta bra, för den man övningskör med kanske inte vet allt.
JR 2009-12-06 16:08 ! Citera #
Du verkar ju ha en dålig lärare. Jag har kört många lektioner på skola och privat samtidigt och det är väl det bästa i mitt tycke, man lär sig rätt och man får mängd i körningen. Skolorna brukar ju rekommendera det också, finns ju ingen som säger ”kör bara på skola”.
Corrina 2009-12-15 15:28 ! Citera #
Det var nästan samma sak med mig. Bokade en test lektion, men läraren var så dåligt att jag ville inte köra snabbare än 20... på en 30 väg. Idag var jag på en annan trafikskolan, det var mycekt bättre, fick öva mycket (typ 20 minuter) nästan samma sak, men det var precis vad jag behövde öva. Andra saker som jag gjorde bra, han bara visade mig hur man kan vara bättre och gick till nästa steg.

Jag tror att du måsta byta skolan, lektioner skulle visa dig hur man övar och vad ska man öva - inte betala så mycket för att göra det hela tiden. Du har privatkörning för att öva senare, och bara kolla på nästa lektionen om du har lärt dig eller inte än.
JulAhl 2009-12-18 17:03 ! Citera #
Vad tröttsamt!
Jag håller med de andra och tycker också att du ska byta trafikskola eller lärare. Själv tycker jag att det kan vara bra att öva ”kritiska” moment som start i backe första gången på körskolan, och sedan träna hemma. Men man vill ju inte lägga dyra pengar på att upprepa samma sak varje lektion - de kostar ju en del.
MeShe_Orkarinteloggain 2009-12-19 11:17 ! Citera #
Jag körde bara på en trafikskola, med anledning av att jag inte hade någon möjlighet att köra privat. Jag håller fullständigt med om att vissa moment känns repeterande, för själv har jag kört 60(!) lektioner, och jag kan lova dig att minst 15-20 var onödiga -.- Lycka till iaf, för jag har tagit mitt körkort!
Gäst 2009-12-21 18:44 ! Citera #
Baserat på vad jag hört ifrån många olika personer så har en del trafikskolor denna metod för att öka sina inkomster.

Missförstå mig inte, jag påstår inte att alla trafikskolor är på detta sätt, långt ifrån.
Men det här stämmer in bra med det mönstret jag tycker mig känna igen ibland:
Kalle har bestämt sig för att ta körkort, och tänkte varva körskola och privatkörning.
Kalle kör först några gånger privat, för att inte behöva spendera för mycket lektionstid senare i körskolan på att upprepa monotona övningar i onändlighet.
När Kalle kommer till sin första körlektion med körskolan känner han sig ganska säker på grunderna i bilkontroll. Han kan starta med ettan, starta i motlut, och manövrera bilen fullt dugligt.
Döm av Kalles häpnad då han börjar sin första lektion i körskolan, och han ändå får upprepa samma gamla övningar hela lektionstiden.
Nå, tänker Kalle, det går väl an att spendera första lektionen med övningar - Dom måste ju ändå se vad jag går för.
Kalle fortsätter att köra privat några gånger, och har nu tagit sina första turer bland trafik i en mindre ort.
Väl tillbaks i bilen på körskolan är han dock fortarande fast med att upprepa övningar.
Han tycker att allting fungerar väldigt bra och inser att uppkörningen kanske inte är så långt ifrån, men allt han får höra är ”Det behövs nog några övningskörningar till”.
På det sättet fortsätter det, i körskolan får han göra extremt grundläggande saker med motiveringen att ”Om du inte gör detta kommer du aldrig bli en bra bilförare”, medans han gör allt mer avancerade saker i den privata körningen.
Till sist tröttnar Kalle och bokar uppkörning, som han klarar galant vid första eller andra försöket.

sensmoralen i hela historien är följande: Är du Kalle?
Ifall du tycker dig känna igen dig i denna situation, låt någon av dina föräldrar vara med vid ett körtillfälle och se vilka övningar du får göra.
Låt dom lyssna på det som handledaren säger, och reflektera över om dom håller med om det eller inte.
Det är en bra metod, då man ibland överskattar sin egen förmåga.
Låt gå för att man kan starta i motlut i lugna förhållanden, men i stressiga miljöer är det ännu viktigare att kunna det. Därför kan jag förstå att körskolan vill öva detta lite extra.

Men ifall din förälder varit med på lektionen och fortfarande inte håller med handledaren, då är det dags att ta saken i egna händer.
Byt körskola, byt handledare eller byt till enbart privat körning. Gud vet hur många ”onödiga” lektioner du kan åka på annars.

Lycka till! Hör gärna av dig hur det blev
annica 2010-01-31 17:47 ! Citera #
Det har tagit mig två år att ta mig till en trafikskola och skriva in mig. Det är inte själva körningen eller teorin som oroar mig (eller ja, självklart kommer det vara jättejobbigt också) men det är att träffa nya människor och komma överens med dem. Inte börja gråta mitt i en korsning eller något annat skitjobbigt som gör att jag inte klarat av att ta steget in på trafikskolan själv...
ceciliajournalist 2010-02-06 22:17 ! Citera #
Jag tror att det beror mycket på vilken lärare man har. Jag har två stycken för tillfället och det är ganska förvirrande för de har olika sätt som de tycker att jag ska köra på. En tycker jag ska ta det överdrivet långsamt i kurvor, medan den andra menar att jag ska hålla ett visst tempo. Sikten ska ju vara det avgörande och så beror det ju på om det är stadstrafik eller om det är körning på lantväg. Men de flesta trafikskolar välkomnar ju privatister som bara vill ha hjälp med sina brister, sådana kanske vore ett bättre alternativ för dem som tycker att körskola är ”helt onödigt”. Jag märker i alla fall att jag lärt mig oerhört mycket.

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor