Start > Körkortsforum > Teoriprov/kunskapsprov Stockho…

Teoriprov/kunskapsprov Stockholm.

Gramma 2017-03-03 21:32 ! Citera #
Hej alla,
Jag tänkte dela med mig min erfarenhet från kunskapsprovet i Stockholm City för första gången. Jag har läst här på forumet innan mitt prov och har fått stöd från alla er.

Jag var tidigt på plats, ca 50 minuter innan provet. Lokalen var stor och många vistades där. Det luktade illa i lokalen. Det luktade diaree, som att flera nervösa personer satt och bajsade på sig. Jag mådde illa men tog mig till automatfoto central genom att andras genom munnen. Jag tog ett foto i en liten bås och sedan fick jag ta en kölapp. Sedan registrerade jag mig i den stora receptionen. Hade ca 40 minuter kvar till provet och tog en promenad genom stan för att friska huvudet från alla obehagliga lukter.

Ca 20 minuter innan provet gick jag tillbaka. Jag tog en snabb toabesök. Obs det luktade inget dåligt i toaletterna och toaletten var väl städad.

Jag satt ner i väntrummet till sal 3. En person bredvid mig satt och vaggade sig själv medan hon läste teoriboken, en annan satt och spelade tuff med sin kompis medan en tredje framför mig stirrade tomt omkring. Det luktade illa då och då.

En kvinna ropade ut att alla som ska skriva i sal 3 och angav att ska visa leg och komma fram. Jag fick lämna ifrån mig mitt leg. Jag fick min plats utdelat.

Snart var det dags att starta provet. Först kunde man välja 2 övningsfrågor som jag provade, sedan fick man starta testet. Jag var så nervös. Första 10 frågorna kändes som galet. Jag hade klarat allt i Elevcentralen, läst boken och varit aktiv under mina körlektioner med att svara på lärarens frågor. I elevcentralen fick jag oftast 90-92 % rätt. Jag klarade aldrig 100 %. Jag kände att jag klarar mig inte. Mina nerver lugnade ner sig ca 25 min i testet. Jag var nära på att ge upp eftersom det förekom frågor som jag hade aldrig sett och frågor med alla rätt i svarsalternativ men ”ett” svar var ”viktigast”, ”först” osv. En kille brevid mig avslutade sin test efter 15 minuter och jag såg att han hade fått godkänt med 56 rätt. Jag hade då kommit till fråga 31.

Jag svarade på alla 70 frågor. Jag kontrollerade alla igen och såg över frågor som jag kände mig osäker. Jag blundade, hjärtat ville stanna medan jag tryckte på knappen ”avsluta”. Jag vågade inte se och titta. Jag öppnade ögonen och såg en gröntext som angav Godkänt. Det var en känsla som är obeskrivlig. Sedan tittade jag på antalet rätt. Jag hade fått 59 rätt av 65. Jag var förvånad.
Gäst 2017-03-04 14:32 ! Citera #
Haha najs. Tänkte ej på illaluktandet i city. Den dagen jag gjorde det luktade det inget särskilt.
Gäst 2019-01-01 11:13 ! Citera #
Du tyckte aldrig det var märkligt att skitlukten följde med dig? :lol:
Gäst 2019-01-01 16:17 ! Citera #
Gäst 2019-01-01
Du tyckte aldrig det var märkligt att skitlukten följde med dig? :lol:
Tänkte samma sak......LoL.
Ärligt 2019-08-03 18:42 ! Citera #
Jag upplevde samma sak. Luktade illa i lokalerna. Klarade teorin..54 av 65.

Tack för skratt!
Björn He 2019-08-03 22:08 ! Citera #
Är det lätt att hitta ledig tid för teoriprov i Stockholm? När jag tog körkort för snart 6 år sedan så var det nästan omöjligt att få ledig tid för prov i Stockholm. Jag åkte ända till Halmstad när jag klarade teoriprovet, på andra försöket. Det var tydligen bara Halmstad som hade en ledig tid som passade mig, det var nästan omöjligt att hitta en lämplig tid hemma i Stockholm eller i närheten, men jag flög till Halmstad från Bromma flygplats och flygbiljetten var rätt billig. Jag fick 52 poäng av 65 möjliga vilket är lägsta för godkänt. På första försöket fick jag bara 45 poäng, den gången var jag i Eskilstuna, dit kan man ju ta tåget från Stockholm.

Men jag rekommenderar att undvika boka tid för körkortsprov i Stockholm och istället boka i någon annan lämplig stad. Det är nästan omöjligt för oss Stockholmare att hitta ledig tid hemma i Stockholm eftersom det nästan alltid är fullbokat, i så fall måste man säkert vänta åtminstone flera månader och det är ju onödigt att behöva vänta så lång tid. Och det är väl ingen skillnad mellan att skriva teoriprov i Stockholm och i nån annan stad. Jag gav fullständigt fan i att det var milslångt att åka ända till Halmstad, jag tog beslutet att åka till Halmstad ändå, det hade säkert inte hjälpt om jag hade försökt vänta, jag hade garanterat ändå inte haft möjlighet att hitta ledig tid hemma i Stockholm, och om jag inte hade åkt till Halmstad den där dagen så hade jag kanske inte klarat teoriprovet.
Gäst 2019-08-04 13:43 ! Citera #
Björn He 2019-08-03
Är det lätt att hitta ledig tid för teoriprov i Stockholm? När jag tog körkort för snart 6 år sedan så var det nästan omöjligt att få ledig tid för prov i Stockholm. Jag åkte ända till Halmstad när jag klarade teoriprovet, på andra försöket. Det var tydligen bara Halmstad som hade en ledig tid som passade mig, det var nästan omöjligt att hitta en lämplig tid hemma i Stockholm eller i närheten, men jag flög till Halmstad från Bromma flygplats och flygbiljetten var rätt billig. Jag fick 52 poäng av 65 möjliga vilket är lägsta för godkänt. På första försöket fick jag bara 45 poäng, den gången var jag i Eskilstuna, dit kan man ju ta tåget från Stockholm.

Men jag rekommenderar att undvika boka tid för körkortsprov i Stockholm och istället boka i någon annan lämplig stad. Det är nästan omöjligt för oss Stockholmare att hitta ledig tid hemma i Stockholm eftersom det nästan alltid är fullbokat, i så fall måste man säkert vänta åtminstone flera månader och det är ju onödigt att behöva vänta så lång tid. Och det är väl ingen skillnad mellan att skriva teoriprov i Stockholm och i nån annan stad. Jag gav fullständigt fan i att det var milslångt att åka ända till Halmstad, jag tog beslutet att åka till Halmstad ändå, det hade säkert inte hjälpt om jag hade försökt vänta, jag hade garanterat ändå inte haft möjlighet att hitta ledig tid hemma i Stockholm, och om jag inte hade åkt till Halmstad den där dagen så hade jag kanske inte klarat teoriprovet.
Ska man skriva provet för första gången så är det absolut inga problem med att hitta tider även i Stockholm.
Du hade ju ”slarvat” bort din ”första gångs” prioritet, och då blir det ju svårare att hitta tider då man måste slåss med andra andra. Men har sitt första prov som sagt, då är det inga problem eftersom första gångs skrivare får gå före i kön.

Gällande körprov så ska man i första hand försöka boka ett prov där man kommer köra mest, med andra ord vid sin hemort.
Skulle man inte klara det på första försöket, ja då kan man se efter andra ställen.
Björn He 2019-08-04 19:02 ! Citera #
Gäst 2019-08-04
Ska man skriva provet för första gången så är det absolut inga problem med att hitta tider även i Stockholm.
Du hade ju ”slarvat” bort din ”första gångs” prioritet, och då blir det ju svårare att hitta tider då man måste slåss med andra andra. Men har sitt första prov som sagt, då är det inga problem eftersom första gångs skrivare får gå före i kön.

Gällande körprov så ska man i första hand försöka boka ett prov där man kommer köra mest, med andra ord vid sin hemort.
Skulle man inte klara det på första försöket, ja då kan man se efter andra ställen.
Jag var inte hemma i Stockholm på första försöket, jag var i Eskilstuna och skrev teoriprov. Men jag bokade in provet rätt sent, tror det var den 20 september 2013 (för 6 år sen) och jag hade teoriprovet på morgonen den 27 september, och dagen efter körprovet i Västerås.
Gäst 2019-08-05 17:45 ! Citera #
Björn He 2019-08-04
Jag var inte hemma i Stockholm på första försöket, jag var i Eskilstuna och skrev teoriprov. Men jag bokade in provet rätt sent, tror det var den 20 september 2013 (för 6 år sen) och jag hade teoriprovet på morgonen den 27 september, och dagen efter körprovet i Västerås.
Spelar ingen roll om vart du skriver provet, är det ens första gång så har man förtur.
Så även om man bor i Stockholm så hoppar man före i kön...

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest