Start > Körkortsforum > Planering nedväxling

Planering nedväxling

Gäst 2017-03-02 10:43 ! Citera #
Hej

Ligger man på 4:ans växel och skall göra en vänstersväng lite längre fram där man behöver 2:an så skall man ju göra sina spegelrutiner, ge tecken och växla ned så man har de momenten klara.

Detta är knepigt att förklara så det blir väl minst lika knepigt för er att svara på.

Men jag kommer i ca 45 km/h. Gör mina spegelrutiner, börjar ge tecken åt vänster. Bromsar ned. Här kommer det knepiga dock; jag kan ju inte växla ned till 2:an redan i 45 km/h (?) utan jag måste ju i så fall bromsa hårdare i god tid för att hinna lägga i 2:an för att ha det redo. (?)

Tack!
Gäst 2017-03-02 16:23 ! Citera #
Du kan ju växla ner till 3:an innan du lägger i 2:an :)
Eller så bromsar du in hårt och frikopplar, sedan när motorvarvet är bra så kan du lägga i 2:ans växel..

Spelar ingen roll hur du gör, själv mellanlandade jag på 3:ans växel när jag hade min uppkörning, vilket den inspektören tyckte var bra gjort då man motorbromsar..
G 2017-03-02 23:55 ! Citera #
Själv brukar jag släppa gasen och lägga i 3an ,släppa gasen lägga i 2an när farten är tillräckligt låg . Alltså använder jag bromsen så lite som möjligt
Gäst 2017-03-03 08:29 ! Citera #
Jag tänker mer baserat på denna videon (har märkt av att det är samma körskoleläraren lär ut i skymda korsningar) där det är bra att vara bromsberedd och ha växeln redo i god tid:

youtu.be/uAKL7inOhtc

Kommer man då från 4:an - kan - att gå ned på 3:an vara ett onödigt moment.

Men isåfall kan man ju inte lyfta upp kopplingen direkt utan mycket långsamt tills hastigheten matchar varvtalet, samtidigt man bromsar.

Vet att man kan motorbromsa då det är både bätte för miljön och ekonomin, nen jag tror körskolorna lär ut på detta i första hand (beror på såklart, men inte ovanligt)

Ett annat exempel på det är denna video där körakolläraren säger till henne att hon ska släppa upp kopplingen samtidigt som hon bromsar:

www.youtube.com/watch?v=1TqXUaona3w

Senaste foruminläggen

Rubrik
6
I dag 08:03
5
I går 10:52

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortstest