Start > Körkortsforum > Uppkörningen är en helhetsbedö…

Uppkörningen är en helhetsbedömning

S 2017-02-09 12:53 ! Citera #
Hej! Jag klarade min första uppkörning tidigare i veckan, i Sollentuna, trots flera missar. Jag trodde inte riktigt på det här med att uppkörningen är en helhetsbedömning, då folk har skrivit en massa om att de kuggat för typ en småsak som hände en gång eller för att inspektören var hungrig eller något sådant. Men jag upplevde att bedömningen till och med var ganska generös. Jag gjorde följande missar:

- Råkade köra en stund med helljuset igång av misstag, i dagsljus. Kom på det själv och stängde av.
- Kollade för lite i speglarna och lade istället för mycket fokus på döda vinkeln.
- Hoppade växlar på motorvägspåfart i uppförsbacke, vilket inspektören kommenterade att jag inte borde göra.
- Misslyckades med fickparkering gånger två, fick en ny chans att istället backa in mellan två bilar vilket gick fint.
- Glömde blinka ur rondeller två gånger.
- ”Skumpade” med bilen när jag fick for låg fart när jag skulle hitta en lucka i rondeller och glömde växla ned till ettan.
- Körde med trean där jag borde växlat upp till fyran, och körde med ettan där jag borde ha växlat upp till tvåan.
- Kunde inte prata med inspektören då jag var för spänd för att föra en konversation.
- Missade att en unge skulle gå över vägen vid ett övergångsställe och fick bromsa in ganska hårt.
- Började blinka på motorvägen vid påfarten alldeles för sent.
- Glömde blinka när jag skulle vända bilen vid en parkering.

Det var de misstag som jag märkte. Jag blev jättechockad när hon gratulerade mig efteråt. Så man får faktiskt göra misstag. Dock kommenterade inspektören att hon märkte att jag höll mig lugn och hade väldig koll runt bilen trots misstagen, så vi var aldrig nära en olycka egentligen. Så det är mitt starkaste tips. Håll er lugna, fokuserade och inge förtroende. Håll koll runt bilen.

Lycka till! Det är bara att ställa frågor om uppkörningen i Sollentuna eller annat om ni är nyfikna.
Simon 2017-02-09 15:05 ! Citera #
Är du kille eller tjej?
Har fått en känsla av att killar straffas hårdare för sina misstag än vad tjejer blir.
Gäst 2017-02-09 15:24 ! Citera #
Simon 2017-02-09
Är du kille eller tjej?
Har fått en känsla av att killar straffas hårdare för sina misstag än vad tjejer blir.
Om detta är fallet så är det ett fall för DO samt JO.
S 2017-02-09 16:17 ! Citera #
Simon 2017-02-09
Är du kille eller tjej?
Har fått en känsla av att killar straffas hårdare för sina misstag än vad tjejer blir.
Jag är kvinna. Min känsla är dock är att mitt könsorgan inte spelade roll under uppkörningen.
Gäst 2017-02-10 11:24 ! Citera #
Eller så är det för att ni killar har så bråttom till en uppkörning så ni bokar den förtidigt eftersom att ni tror att ni kör bättre än vad ni verkligen gör :)

En inspektör godkänner en tjej för att hon är en tjej, eller kuggar en kille för att han är en kille.
Om DU tror det, ja då borde jag egentligen tycka synd om dig.... Men det gör jag inte, för det är bara komiskt att du kan tro nått sånt :D
S 2017-02-10 12:11 ! Citera #
... Och det är även feminismens fel att män orsakar mer trafikolyckor än kvinnor, eller? Dumma feminister som gör killar mer risktagande och aggressiva, buhu!

Trist att detta blev resultatet av tråden. Jag lämnar nog tråden nu. Lycka till, allihop. Det blir bra till slut.
Gäst 2017-02-10 13:59 ! Citera #
Gäst 2017-02-10
Eller så är det för att ni killar har så bråttom till en uppkörning så ni bokar den förtidigt eftersom att ni tror att ni kör bättre än vad ni verkligen gör :)

En inspektör godkänner en tjej för att hon är en tjej, eller kuggar en kille för att han är en kille.
Om DU tror det, ja då borde jag egentligen tycka synd om dig.... Men det gör jag inte, för det är bara komiskt att du kan tro nått sånt :D
Det du skriver är inte fel. Jag är fullt medveten om att unga män orsakar flest olyckor. Om jag fick välja hade jag flyttat körkortsåldern till 25 för herrar.

Men det är inte poängen. Ni kvinnor får specialbehandling precis överallt men ni ser det inte. Så du kan inte utesluta att du/ni inte fick körkortet på grund av kön.

Det är det nya feministsverige. Trycka ner på alla män och rensa vägen för alla kvinnor. Trafikverkets egna video för uppkörning visar hur en man kuggar medans tjejen klarar sig galant. Hade det varit tvärtom hade det blivit hus i helvetet. Och det vet du själv.
Gäst 2017-02-10 22:02 ! Citera #
Gäst 2017-02-10
Det du skriver är inte fel. Jag är fullt medveten om att unga män orsakar flest olyckor. Om jag fick välja hade jag flyttat körkortsåldern till 25 för herrar.

Men det är inte poängen. Ni kvinnor får specialbehandling precis överallt men ni ser det inte. Så du kan inte utesluta att du/ni inte fick körkortet på grund av kön.

Det är det nya feministsverige. Trycka ner på alla män och rensa vägen för alla kvinnor. Trafikverkets egna video för uppkörning visar hur en man kuggar medans tjejen klarar sig galant. Hade det varit tvärtom hade det blivit hus i helvetet. Och det vet du själv.
Bara för att klargöra en sak nu, dels så citerar du fel inlägg då det inte var jag som skrev om att killar orsakar fler trafikolyckor(men enligt statistiken så stämmer det).. Och för det andra vart jag kuggad på min uppkörning fast jag är kvinna, så din teori stämmer helt enkelt inte, för enligt dig så hade jag ju fått mitt körkort fast jag gjorde ett mindre fel..
Gäst 2017-02-11 09:39 ! Citera #
Gäst 2017-02-10
Bara för att klargöra en sak nu, dels så citerar du fel inlägg då det inte var jag som skrev om att killar orsakar fler trafikolyckor(men enligt statistiken så stämmer det).. Och för det andra vart jag kuggad på min uppkörning fast jag är kvinna, så din teori stämmer helt enkelt inte, för enligt dig så hade jag ju fått mitt körkort fast jag gjorde ett mindre fel..
Nej. Det är inte garanterat att du klarar det. Titta på kuggstatistiken för kvinnor. Ni kuggar också, men det är för att ni inte kan köra bil generellt sett. Ni har svårt för det naturligt.
Maria 2017-02-11 11:28 ! Citera #
Gäst 2017-02-11
Nej. Det är inte garanterat att du klarar det. Titta på kuggstatistiken för kvinnor. Ni kuggar också, men det är för att ni inte kan köra bil generellt sett. Ni har svårt för det naturligt.
HAHAHAHA.. Det var det löjligaste jag har läst på länge, om man ska kolla på kuggstatistiken som du själv hänvisar till så är det betydligt fler killar än tjejer som kuggar, som om man nu ska utgå från den, som du tydligen gör. Så är det ju ni killar som har svårt att köra bil :D

Att köra bil har absolut inget med könet att göra, tror du det och tycker så, ja då tycker jag väldigt synd om dig :D :D :D

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo