Hej! Jag klarade min första uppkörning tidigare i veckan, i Sollentuna, trots flera missar. Jag trodde inte riktigt på det här med att uppkörningen är en helhetsbedömning, då folk har skrivit en massa om att de kuggat för typ en småsak som hände en gång eller för att inspektören var hungrig eller något sådant. Men jag upplevde att bedömningen till och med var ganska generös. Jag gjorde följande missar:
- Råkade köra en stund med helljuset igång av misstag, i dagsljus. Kom på det själv och stängde av.
- Kollade för lite i speglarna och lade istället för mycket fokus på döda vinkeln.
- Hoppade växlar på motorvägspåfart i uppförsbacke, vilket inspektören kommenterade att jag inte borde göra.
- Misslyckades med fickparkering gånger två, fick en ny chans att istället backa in mellan två bilar vilket gick fint.
- Glömde blinka ur rondeller två gånger.
- ”Skumpade” med bilen när jag fick for låg fart när jag skulle hitta en lucka i rondeller och glömde växla ned till ettan.
- Körde med trean där jag borde växlat upp till fyran, och körde med ettan där jag borde ha växlat upp till tvåan.
- Kunde inte prata med inspektören då jag var för spänd för att föra en konversation.
- Missade att en unge skulle gå över vägen vid ett övergångsställe och fick bromsa in ganska hårt.
- Började blinka på motorvägen vid påfarten alldeles för sent.
- Glömde blinka när jag skulle vända bilen vid en parkering.
Det var de misstag som jag märkte. Jag blev jättechockad när hon gratulerade mig efteråt. Så man får faktiskt göra misstag. Dock kommenterade inspektören att hon märkte att jag höll mig lugn och hade väldig koll runt bilen trots misstagen, så vi var aldrig nära en olycka egentligen. Så det är mitt starkaste tips. Håll er lugna, fokuserade och inge förtroende. Håll koll runt bilen.
Lycka till! Det är bara att ställa frågor om uppkörningen i Sollentuna eller annat om ni är nyfikna.