Start > Körkortsforum > Koppling och broms

Koppling och broms

Anders 2017-02-08 14:41 ! Citera #
Hej,

Har en fråga. Denna kan nog tyckas vara ganska klassisk och finnas en del svar på redan, men söker ett specifikt svar på detta:

När jag är uppe i en viss hastighet, t.ex. med 4:ans växel i och bedömer att jag kommer behöva 2:an / 3:an i en korsning längre fram, så gör jag så att jag börjar ganska samtidigt hålla nere kopplingen samt broms, och således saktar in försiktigt och växlar precis innan korsningen och ger gasar ut runt halva svängen. Det blir väldigt mjukt och känns naturligt.

Jag är medveten om att man ofta har möjligheten till motorbroms (vilket man bör föredra inför uppkörning) men i de situationer där miljökörning är riskfullt - gör jag ”rätt” så som jag gör just nu?

Tack på förhand!
Gäst 2017-02-08 17:51 ! Citera #
Broms innan koppling skulle jag vilja säga.
Gäst 2017-02-08 21:53 ! Citera #
Bromsa tills du har kommit fram till korsningen och koppla och lägg in växeln och sväng.
Gäst 2017-02-15 21:20 ! Citera #
Anders 2017-02-08
Hej,

Har en fråga. Denna kan nog tyckas vara ganska klassisk och finnas en del svar på redan, men söker ett specifikt svar på detta:

När jag är uppe i en viss hastighet, t.ex. med 4:ans växel i och bedömer att jag kommer behöva 2:an / 3:an i en korsning längre fram, så gör jag så att jag börjar ganska samtidigt hålla nere kopplingen samt broms, och således saktar in försiktigt och växlar precis innan korsningen och ger gasar ut runt halva svängen. Det blir väldigt mjukt och känns naturligt.

Jag är medveten om att man ofta har möjligheten till motorbroms (vilket man bör föredra inför uppkörning) men i de situationer där miljökörning är riskfullt - gör jag ”rätt” så som jag gör just nu?

Tack på förhand!
Nej du gör inte rätt. När du trycker ner kopplingen så måste motorn dra onödig bränsle för att hålla igång sig själv. Medans när du inte trycker ner kopplingen och du har fart så drar bilen inget. Därför så ska du bromsa och sedan lägga i växeln (oftast 2, 3 eller 1 om du måste stanna) när du är i rätt hastighet.
Innan en brant nerförsbacke och en 40 väg så kan du redan då lägga i 3an eller 2an och motorbromsa så behöver du inte heller slita på bromsklossarna.
Cecilia 2017-03-21 13:48 ! Citera #
Värför ska du bromsa innan du Trampar ner kopplingen ?
Gäst 2017-03-21 14:01 ! Citera #
Cecilia 2017-03-21
Värför ska du bromsa innan du Trampar ner kopplingen ?
Bromsljusen tänds
Nick 2017-03-23 12:32 ! Citera #
Broms först, sen växla ned och upp till dragläget, var lite försiktig (80% av tiden man kopplar skall vara vid dragläget). Detta är mer känsligt ju lägre växel.

Jag ser alltid till att ha växel klar innan kurva / korsning. Men på det sättet en del körskolor lär ut att växla ned en bra bit tidigare sliter onödigt på kopplingen, eftersom det tvingar en att vara mycket mer försiktig om inte körningen skall bli ryckig. Man kan undvika detta genom att revmatcha, men inte ens detta lärs ut.

Se t ex https://youtu.be/uAKL7inOhtc

IMO känns detta alldeles för tidigt och leder ev till att man kommer för långt innan i låg hastighet. Å’ andra sidan är det väldigt svårt med en sådan generell video om nedväxling.

Jag bromsar ungefär till rätt hastighet och något innan växlar ned. Först lite mjukare och successivt mer. Mycket känsla detta. Då blir det precis lagom vid sväng och man ligger inte och hindrar övrig trafik. Låter hellre bromsarna än kopplingen ta stryk. =)
nsgkgugsfjgkdhf 2019-01-15 20:12 ! Citera #
Nick 2017-03-23
Broms först, sen växla ned och upp till dragläget, var lite försiktig (80% av tiden man kopplar skall vara vid dragläget). Detta är mer känsligt ju lägre växel.

Jag ser alltid till att ha växel klar innan kurva / korsning. Men på det sättet en del körskolor lär ut att växla ned en bra bit tidigare sliter onödigt på kopplingen, eftersom det tvingar en att vara mycket mer försiktig om inte körningen skall bli ryckig. Man kan undvika detta genom att revmatcha, men inte ens detta lärs ut.

Se t ex https://youtu.be/uAKL7inOhtc

IMO känns detta alldeles för tidigt och leder ev till att man kommer för långt innan i låg hastighet. Å’ andra sidan är det väldigt svårt med en sådan generell video om nedväxling.

Jag bromsar ungefär till rätt hastighet och något innan växlar ned. Först lite mjukare och successivt mer. Mycket känsla detta. Då blir det precis lagom vid sväng och man ligger inte och hindrar övrig trafik. Låter hellre bromsarna än kopplingen ta stryk. =)
Jag tycker sättet som beskrivs i videon är jäkligt svårt att göra i praktiken. Det brukar antingen bli att man släpper upp kopplingen för tidigt vilket leder till att bilen rycker, eller så är man nere i tvåans lägsta hastighet när man släppt upp kopplingen och kan alltså inte fortsätta bromsa.
Gäst 2019-01-16 11:07 ! Citera #
nsgkgugsfjgkdhf 2019-01-15
Jag tycker sättet som beskrivs i videon är jäkligt svårt att göra i praktiken. Det brukar antingen bli att man släpper upp kopplingen för tidigt vilket leder till att bilen rycker, eller så är man nere i tvåans lägsta hastighet när man släppt upp kopplingen och kan alltså inte fortsätta bromsa.
Övning ger färdighet, för så svårt att det ju faktiskt inte ;)
Gäst 2019-01-17 01:27 ! Citera #
Tuben videon förklarar jävligt bra......
OCH den är naturlig......

Eco driving som pratas mkt...SÄKERHET FÖRST......motorbromsa när det är planerat...nerförsbackar mm....långt innan..inte prio då säkerhet går före.


Sp håll fothelvettet på bromsen när växla ner...


Sen som en fråga tidigare....varför o en svarar bromsljus=fel....nej såklart alefning man vill vara redo...då bilen rullar så ökar hastigheten...flrklara sig självt....ha bromsberedskap......




Eco so höga växlar som möjligt....det är det som gäller först....motorbroms när det är safe och planerat i god tid.

Safety first

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I dag 20:14
1
I dag 19:43
24
I dag 15:26
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov