Körskolläraren säger att om jag kommer i t.ex 4an mot en stoppskylt ( lr annat definitivt stopp kanske) ska jag släppa gas, bromsa, koppla och glida fram för att stanna vid linjen, och sen stillastående växla från 4a till 1. Min privata handledare säger att det låter dumt och att då använder man ju inte motorbromsen - att man kan växla ner tidigare, inte finns anledning att lägga i 1an först stillastående osv. Jag blir förvirrad. Vad gäller?
Likadant säger de olika flr växla ner inför hörn. Körskoläraren säger bromsa, koppla, växla ner, släpp koppling, bromsa mer, släpp broms, åk runt hörnet, gasa och växla upp. Privat säger varför bromsa mer? - det passar inte alltid...
Din körlärare har till viss del, 1:ans växel ska bara användas vid start från stillastående eller när du krypkör på typ en parkeringsplats. Den räknas som en startväxel, och ska inte användas om du kommer åkande mot en stoppskylt.
Då är det dock bättre att göra som din handledare säger, att använda motorbromsen.. Det fick jag lära mig på min körskola att köra.
Vet inte exakt vad du menar med hörn. men antar att du menar en skarp sväng, då skulle jag verkligen rekommendera att göra som din körlärare säger, för om du inte bromsar och växlar ner så kommer du med största sannolikhet har för hög fart med dig in i svängen så att det finns en risk att du kan hamna i motsatta körbanan..
Men jag ska dock inte bromsa så pass ofta som du skriver att din körlärare har sagt, det räcker att bromsa in hårt en gång, växla ner till lagom växel (2:ans växel brukar räcka vid kraftiga svängar) för att sedan gasa dig ut ur svängen..