Start > Körkortsforum > Broms till stopp

Broms till stopp

Gäst 2017-02-07 20:20 ! Citera #
Körskolläraren säger att om jag kommer i t.ex 4an mot en stoppskylt ( lr annat definitivt stopp kanske) ska jag släppa gas, bromsa, koppla och glida fram för att stanna vid linjen, och sen stillastående växla från 4a till 1. Min privata handledare säger att det låter dumt och att då använder man ju inte motorbromsen - att man kan växla ner tidigare, inte finns anledning att lägga i 1an först stillastående osv. Jag blir förvirrad. Vad gäller?

Likadant säger de olika flr växla ner inför hörn. Körskoläraren säger bromsa, koppla, växla ner, släpp koppling, bromsa mer, släpp broms, åk runt hörnet, gasa och växla upp. Privat säger varför bromsa mer? - det passar inte alltid...
Gäst 2017-02-07 23:16 ! Citera #
Gäst 2017-02-07
Körskolläraren säger att om jag kommer i t.ex 4an mot en stoppskylt ( lr annat definitivt stopp kanske) ska jag släppa gas, bromsa, koppla och glida fram för att stanna vid linjen, och sen stillastående växla från 4a till 1. Min privata handledare säger att det låter dumt och att då använder man ju inte motorbromsen - att man kan växla ner tidigare, inte finns anledning att lägga i 1an först stillastående osv. Jag blir förvirrad. Vad gäller?

Likadant säger de olika flr växla ner inför hörn. Körskoläraren säger bromsa, koppla, växla ner, släpp koppling, bromsa mer, släpp broms, åk runt hörnet, gasa och växla upp. Privat säger varför bromsa mer? - det passar inte alltid...
Din körlärare har till viss del, 1:ans växel ska bara användas vid start från stillastående eller när du krypkör på typ en parkeringsplats. Den räknas som en startväxel, och ska inte användas om du kommer åkande mot en stoppskylt.
Då är det dock bättre att göra som din handledare säger, att använda motorbromsen.. Det fick jag lära mig på min körskola att köra.

Vet inte exakt vad du menar med hörn. men antar att du menar en skarp sväng, då skulle jag verkligen rekommendera att göra som din körlärare säger, för om du inte bromsar och växlar ner så kommer du med största sannolikhet har för hög fart med dig in i svängen så att det finns en risk att du kan hamna i motsatta körbanan..

Men jag ska dock inte bromsa så pass ofta som du skriver att din körlärare har sagt, det räcker att bromsa in hårt en gång, växla ner till lagom växel (2:ans växel brukar räcka vid kraftiga svängar) för att sedan gasa dig ut ur svängen..
Gäst 2017-02-08 12:28 ! Citera #
Tack för svaret! Det min privata handledare menar är tror jag att om jag kommer mot en stoppskylt i 4an kan jag växla ner till 3an, sen tvåan, kanske glida på kopplingen allra sista biten och då passa på att växla till 1an innan jag stannat helt, så det är färdigt från stillastående sen att släppa upp kopplingen och köra. Medan då körskolläraren menar att jag kommer i 4an, stannar i fyran (fast kopplar ur) och glider fram på kopplingen, för att sen när helt stillastående växla från 4an till 1an och köra.

Ja, det verkar onödigt krångligt att fortsätta bromsa fast jag redan växlat till tvåan, om min hastighet redan är ok, inför en korsning (-vilket var det jag menade med sväng).
Gäst 2017-02-08 14:37 ! Citera #
Gäst 2017-02-08
Tack för svaret! Det min privata handledare menar är tror jag att om jag kommer mot en stoppskylt i 4an kan jag växla ner till 3an, sen tvåan, kanske glida på kopplingen allra sista biten och då passa på att växla till 1an innan jag stannat helt, så det är färdigt från stillastående sen att släppa upp kopplingen och köra. Medan då körskolläraren menar att jag kommer i 4an, stannar i fyran (fast kopplar ur) och glider fram på kopplingen, för att sen när helt stillastående växla från 4an till 1an och köra.

Ja, det verkar onödigt krångligt att fortsätta bromsa fast jag redan växlat till tvåan, om min hastighet redan är ok, inför en korsning (-vilket var det jag menade med sväng).
Varsågod!
Så här gör jag när jag kommer mot en stoppskylt och ligger på 4:ans växel, jag motorbromsar tills jag kan lägga i 3:ans växel fortsätter att motorbromsa. Lägger i 2:ans växel tills jag nästan står still, trycker ned kopplingen och bromsar med fotbromsen till stillastående, lägger i 1:an när jag står helt still. Jag sitter aldrig och håller kopplingen nedtryckt tills jag står still, gör du så på en uppkörning så kan du nog kugga på det, Kommer man mot en stoppskylt/rödljus så är det ett ypperligt tillfälle att visa att man förstår sig på ECO-driving. Så det är verkligen nått jag rekommenderar dig till att göra..
Matilda 2017-02-08 22:08 ! Citera #
Gäst 2017-02-08
Varsågod!
Så här gör jag när jag kommer mot en stoppskylt och ligger på 4:ans växel, jag motorbromsar tills jag kan lägga i 3:ans växel fortsätter att motorbromsa. Lägger i 2:ans växel tills jag nästan står still, trycker ned kopplingen och bromsar med fotbromsen till stillastående, lägger i 1:an när jag står helt still. Jag sitter aldrig och håller kopplingen nedtryckt tills jag står still, gör du så på en uppkörning så kan du nog kugga på det, Kommer man mot en stoppskylt/rödljus så är det ett ypperligt tillfälle att visa att man förstår sig på ECO-driving. Så det är verkligen nått jag rekommenderar dig till att göra..
Så som du skriver gör jag också, jag litar på att det är rätt
Matilda 2017-02-09 00:38 ! Citera #
När jag kör i 5ans växel (ex,80) brukar jag bromsa mjukt och lägga i 3 an, sen motorbromsa , lägga i 2an , sen vid behov stanna och ettan. ..

Gör ni också så???
Gäst 2017-02-09 18:28 ! Citera #
Matilda 2017-02-08
Så som du skriver gör jag också, jag litar på att det är rätt
Jag gjorde exakt likadant på min uppkörning, och jag fick beröm av inspektören att jag använde mig av eco-driving.
Så vi måste ju göra på rätt sett :D
Gäst 2017-02-11 00:01 ! Citera #
Men jisses. Hur ska jag då göra. om jag tydligen inte kan lita på körskoläraren att lära mig rätt?:/

Till saken hör att jag har kört upp men kuggat, väldigt nervös och väck pga det, mer än en gång. Inte kört så mycket med körskola innan utan mest privat, men har kört jättemycket och min privata handledare har tyckt att jag varit redo för uppkörning. Nu har jag då planerat att jag ska ta ett antal lektioner och fixa till eventuella fel jag kanske gör även när jag inte är supernervös, så att jag kan lita helt på att jag kan det här och således inte får megahjärtklappning och känner mig frånvarande på uppkörning, men då måste jag ju förstå vilka de felen är och inte lära mig nya. Jag skulle vilja ta de här lektionerna nu och sen kunna lita på att körläraren lärt mig rätt.
Gäst 2017-02-11 10:52 ! Citera #
Gäst 2017-02-11
Men jisses. Hur ska jag då göra. om jag tydligen inte kan lita på körskoläraren att lära mig rätt?:/

Till saken hör att jag har kört upp men kuggat, väldigt nervös och väck pga det, mer än en gång. Inte kört så mycket med körskola innan utan mest privat, men har kört jättemycket och min privata handledare har tyckt att jag varit redo för uppkörning. Nu har jag då planerat att jag ska ta ett antal lektioner och fixa till eventuella fel jag kanske gör även när jag inte är supernervös, så att jag kan lita helt på att jag kan det här och således inte får megahjärtklappning och känner mig frånvarande på uppkörning, men då måste jag ju förstå vilka de felen är och inte lära mig nya. Jag skulle vilja ta de här lektionerna nu och sen kunna lita på att körläraren lärt mig rätt.
Testa med annan lärare
Nicklas 2017-02-13 15:54 ! Citera #
Problemet är ju med dessa frågor att det är svårt att svara generellt; dvs som en algoritm.

Jag har provat båda. Att ”glida” på kopplingen - betyder det att du håller kopplingen nedtryckt en viss sträcka? Nu kan man ju visserligen göra så rent tekniskt. Motorn förbrukar dock mer bränsle när kopplingen är nedtryckt, så detta kommer sannolikt kritiseras vid uppkörning. Undvik detta.

Det är bättre att du släpper gasen och enbart bromsar vid behov. När du successivt minskar fart kan du växla ned, dvs. ligger du i 4:an och inser att 3:an är för hög i en sväng så går du från 4:an -> 3:an -> 2:an i god tid. Handlar om planering. Kom ihåg att du kan släppa upp kopplingen medan du bromsar och ha den klar, t ex innan svängen. Sist släpper du då alltså bromsen och gör din sväng. Se denna video för lite hjälp https://youtu.be/uAKL7inOhtc

Vad gäller ännu mer miljövänlig körning (hopp mellan växlar) försök lära dig köra på ”vanligt” sätt först och främst. Sedan kan man börja göra detta när situationen tillåter. (Kommer bli mer kontrollerat)

/ Nick

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo