Start > Körkortsforum > Miljökörning

Miljökörning

G 2017-02-03 00:04 ! Citera #
Vi säger att jag kör i 60 med 4ans växel i. Och kör mot ett stoppljus lr rondell, då ska man ju släppa gasen, lägga i 3an, släppa gasen, lögga i 2an och rulla fram . Men jag blir väldigt nervös att jag inte ska hinna få ner farten. Någon annan som känner så ?
gäst 2017-02-03 00:52 ! Citera #
Det gäller att ha planerad körning du ska alltid vara några steg före. du kan alltid släppa gasen och ha 4an sen när du närmar dig rondellen eller trafikljuset som visar rött, då kan du snabbt inse om du ska stanna eller kan köra vidare och genom farten , så kan du avgöra vilken växel du ska ha i. du rullar med 4an kommer fram till rondellen/ rött, du kan passera lägg lämplig växel måste du stanna helt och i med 1an.
Gäst 2017-02-03 13:44 ! Citera #
Man ska alltid köra med så hög växel som möjligt, så om du kör i 60 km/h så ska du inte inte ha 4:ans växel, utan kan med lätthet köra med 5:ans eller 6:ans växel :)

Och precis som personen här ovan har skrivit så ska man ligga steget före sin körning hela tiden..
Det är de som räknas som planerad körning..

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor