Start > Körkortsforum > Rondeller

Rondeller

Trådstartare 2017-01-30 15:45 ! Citera #
Antagligen sjukt trög fråga.

Men jag ska vänster i rondellen bryter då körfält till vänster fil när jag är påväg mot rondellen, och kör in i rondellen, väl inne i rondellen vill körskolan att man byter till höger. Varför kunde jag då inte kört hela tiden i höger fil ?
Gäst 2017-01-30 16:19 ! Citera #
Därför att det är fel att köra hela tiden i höger fil. När man väl har körkortet så gör man ofta det dock, hehe.
Anus 2017-01-31 01:21 ! Citera #
Underlättar för bilar som ska in i cirkulationsplatsen och kanske svänga av tidigare än du.
Gäst 2017-01-31 14:18 ! Citera #
Gäst 2017-01-30
Därför att det är fel att köra hela tiden i höger fil. När man väl har körkortet så gör man ofta det dock, hehe.
Det är absolut inte fel att ligga kvar i högerfil, men precis som en person redan har skrivit så underlättar det för den övriga trafiken om man visar tydligt vart man ska. Men det är inte fel att ligga kvar i höger ;)
Gäst 2017-01-31 16:11 ! Citera #
Gäst 2017-01-31
Det är absolut inte fel att ligga kvar i högerfil, men precis som en person redan har skrivit så underlättar det för den övriga trafiken om man visar tydligt vart man ska. Men det är inte fel att ligga kvar i höger ;)
Mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170101/undvik-boter-10-fakta-om-korning-i-rondell-du-maste-veta/

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor