Körlektioner
Idag hade jag min 32:a körlektion på trafikskolan. Jag började övningsköra på trafikskola 3 månader efter jag fyllt 18, tills nu. På lovet har jag inte kört i skolan. Började på riktigt i augusti, då skolan började. Hur som helst, den allra första lektionen jag tog, sa läraren att jag behövde köra 40 lektioner minst. Efter den andra sa hon 60 lektioner, på dessa lektioner vart jag nervös och vimsig. Men nu kör jag bättre, problemet är att jag inte kan parkera, när vi gick igenom parkering höll vi inte ens på en hel lektion utan bara lite o resten köra runt. Sedan kan man ju inte parkera perfekt heller. Så idag när jag hade kört min lektion, fråga jag hur många lektioner jag behöver.. sa hon 100 stycken. Då trodde jag nästan att det va ett skämt. Hon har sagt att jag är en trafikfara. En gång när vi övningkörde och parkera vid ett sjukhus, gick hon och köpte tandtråd.. då missa jag skolfoto. Dessutom vem lägger pengar eller har råd med 100 lektioner. Jag har aldrig kört privat bara skolan. Känner mig jätte usel.. vill nästan lägga ner, fast kan inte. Har hittills 12480 kr.. vi har gått igenom 1-10 fast intevård/kontroll och samordning/bromsning. Just nu stadstrafik. Dessutom växlar jag mellan två lärare, eftersom den läraren jag har blir fullbokad ibland. Den andra läraren är strängare och så. 100 lektioner?? ALDRIG
Du kanske kan kolla med de som har körkort i din omgivning, om någon av dem skulle kunna tänka sig att bli din handledare. Då skulle du ju kunna övningsköra privat och därmed spara en del pengar och dessutom få bestämma lite mer vad just du vill öva på, och när ni ska köra. Du kan ju fortfarande ta lektioner, men då behöver du nog inte lika många, för 100 låter väldigt väldigt mycket
Men det är så här att jag har ingen som kan övningköra med mig. Det var därför jag började på trafikskolan. Blir så himla less på när läraren sa att jag behövde 100 lektioner. Jag har ju en budget att följa med. Kommer inte ha råd med 100 lektioner. Känner mig usel på att köra bil, jag kan köra men det är att jag inte uppmärksammar vägmärken och så. Koncentrerar bara på att köra. På en körlektion lät min trafiklärare mig köra förbi ett förbudsmärke, där fordon inte fick köra. Efteråt fråga hon mig vad märket betyder. så taskigt.. eftersom jag växlar mellan två lärare, den ena är kvinnlig och den andra är manlig förare. Ska fråga han hur många körlektioner han tycker jag behöver, undra om han säger 100 också... Känner mig så himla hopplös, min syster körde också bara på skola och klara sig på 30 lektioner. Men kan det bero på hur bra läraren lär ut??
Det är klart att det kan bero på hur läraren lär ut. Det beror också på dig, alla har olika lätt för att lära, precis som att man har olika egenskaper i andra sammanhang. En sak som du kan tänka på är dock att det inte ät trafikskolan som bestämmer när du kan köra upp, vill du så kan du ju boka en uppkörning själv. Om du inte känner dig redo själv (t.ex. att du vet med dig att du inte uppmärksammar skyltar, inte tittar i backspeglar etc) så är det förstås dumt att boka uppkörningen.
HItta någon att övningsköra med. har du ingen du känner kan du alltid hitta någon ändå. Det är bara att sätta ut en annons och betlat personen ex 100 kr/timme. Då tjänar du på det och den som blir din handledare tjänar också på det.
Dom vill bara att du ska ta fler och fler lektioner för att tjäna in pengar.. 100 lektioner behöver ingen ta.. ett nyttfött bebis skulle klara med max 40 lektioner!
100 lektioner, vilken bluff.
Satsa på att köra hemma mycket så slipper du gå till trafikskolan.
Jag har kört 9 lektioner och ska snart köra upp, mina kompisar har liknande erfarenheter, ca 10 st.
100 körlektioner låter ju helt galet! Alltså, eftersom du inte har nån att köra med är det nästan så att din trafiklärare har dig i sitt våld! .... himla deprimerande detta låter.. det tips jag kan ge är nog att du ska ta ett snack med läraren, prata om exakt VAD det är du måste tänka på för att inte vara en trafikfara som hon säger att du är. Det måste ju finnas nån eller några anledningar till att hon tycker att du borde ta fler lektioner, om hon inte är en bitch som bara vill suga ut pengar. Men det är inte sådär jätteofta att lärarna är, trots att jag vet att det förekommer... Om du får reda på dina problem kan du ju kanske avverka dem o bli en bättre förare= närmare väg till kortet. O försök att känna efter hela tiden när du kör, känns det som att du kör rätt, jag brukar avläsa på min lärare i periferiseendet hur han reagerar på vissa saker jag gör. Märker jag att han ser o beter sig nöjd ut vet jag att jag gjort rätt o försöker att fatta exakt vad det är jag gjorde som var rätt.. Håller själv på med detta. Jag kan verkligen lugnt säga att jag är redo för uppskrivning, men flera mil ifrån en uppkörning. Enligt mig är teorin rena rama barnleken till skillnad från körandet... Lycka till o haka inte upp dig på de där 100 lektionerna hon sa. du kan alltid påverka den siffran med din kompetens o instats, sikta på det istället! Jag har kört typ 7 lektioner nu på skola o typ 14 gånger privat med längre tid än på skolan. Ännu är jag inte en bra förare, därför krävs det faktiskt lite tid till att bli en bra förare antar jag. Det som är det stora problemet är ju att en körlektion på skola är SVINDYR!
Synd när man inte har någon att övningsköra privat med. Man sparar mycket pengar på att göra det. Kolla på grannar.se om det finns någon där som kan hjälpa till?
Satsa mycket hemma med övningkörning så kan man klara den mycket enklare.
Senaste foruminläggen
Rubrik