Start > Körkortsforum > Fråga ang. Obes/oskattad &…

Fråga ang. Obes/oskattad & försäkrad

Tudilu 2017-01-23 20:33 ! Citera #
Jag tog om mitt körkort för ca 2v sedan.
En fråga jag har är om jag kan bli av med lappen om jag kör en bil som är obes och avställd under prövotid?
Jag har en laglig bil, men tänkte köpa en till att ha som ”projekt” eller isbil.
Kan jag då alltså bli av med lappen för att jag hämtar hem den, obes och oskattad?
Gäst 2017-01-23 22:03 ! Citera #
Tudilu 2017-01-23
Jag tog om mitt körkort för ca 2v sedan.
En fråga jag har är om jag kan bli av med lappen om jag kör en bil som är obes och avställd under prövotid?
Jag har en laglig bil, men tänkte köpa en till att ha som ”projekt” eller isbil.
Kan jag då alltså bli av med lappen för att jag hämtar hem den, obes och oskattad?
Nej körkortet blir du inte av med, men däremot kommer du få böter och eventuellt bli av med bilen då polisen har rätt att beslagta den eftersom du inte får framföra en bil på vägen som är obesiktigad/oskattad samt ej försäkrad!

Så ska du skaffa dig en sådan bil, se då till att ta hem den på en kärra..
Gäst 2018-01-29 20:32 ! Citera #
Om man kör en bil som är försäkrad och skattad men att besiktningstiden har gått ut på då? Kan man bli av med kortet? Har ptövotid
Gäst 2018-01-29 23:02 ! Citera #
Gäst 2018-01-29
Om man kör en bil som är försäkrad och skattad men att besiktningstiden har gått ut på då? Kan man bli av med kortet? Har ptövotid
Man får inte framföra en bil som varken är skattad, försäkrad eller besiktad!
Så om du kör en bil där besiktningstiden har gått ut på så framför du en bil som har körförbud.
Nej du blir inte av med körkortet, men däremot kan du räkna med böter och beslagtagen bil.
Harry 2024-07-10 00:33 ! Citera #
Paragraf ryttare här hör jag. Är bilen i bra skick samt skattad och försäkrad och det inte handlar om en lång sträcka skulle jag alltid köra. Att det skulle vara en hemsk linje att kliva över är bara något nån med noll tolerans skulle säga.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
2024-09-06 22:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov