Start > Körkortsforum > Fortkörning, 32km/h

Fortkörning, 32km/h

JOFS 2017-01-18 15:25 ! Citera #
Hej,

Min son tog körkort för några veckor sedan. Blev stoppad av polisen när han i nedförsbacke kom upp (vad polisen sa) 72km/h på en väg där hastigheten är 40km/h.

Han förstod ingenting då han inte sett någon polis förrän blåljusen var bakom honom. Han körde strax efter en annan bil och höll samma hastighet som den så han trodde först polisen skulle köra om för det gällde bilen framför honom innan han blev invinkad.

Väl i polisbilen fick han inte se något bevis på sin fortkörning utan det var poliserna som sa att det gick i 72km/h och gränsen för att körkortet ska dras in är 31km/h. Han skrev dock på, exakt vad vet han inte. Kan vart boten, eller ett godkännande. Han var givetvis i chock!

Dem sa att han skulle ringa Transportstyrelsen och se ifall dem kunde vara snälla och ge han kortaste tiden innan han fick ta om körkortet. Han har inte ringt än då jag läst lite kring det hela.. och har lite funderingar enligt nedan.

Till saken hör dessutom att han var på väg till träning i träningskläder och hade körkortet i jackan hemma. Det var aldrig någon större grej tydligen enligt poliserna och han fick ingen extra böter (vad han minns av vad dem sa till honom) för att han inte hade körkortet med sig.

Överallt jag läser kring situationer där man åker dit för fortkörning där körkortet dras in är att polisen tar körkortet på plats och att det tillsammans med brottet ska skickas till transportstyrelsen som återkommer med ett första utkast på domen som man får yttra sig emot ifall man har några särskilda omständigheter etc att tillägga.

Så.

Någon som vet hur detta ligger till då inget fysiskt bevis loggad i dator/hastighetspistol osv (i alla fall inte visat för föraren) samt inget fysiskt körkort för polisen att rapportera till transportstyrelsen. Jag har lusläst hos polis o transportstyrelsen och kan inte se att detta skulle vara godkänt för följer inte polisen och styrelsen lagarna och reglerna dem själva jobbar efter och satt så måste detta ändå någonstans gå att ifrågasätta och bestrida.
TheKing 2017-01-18 21:07 ! Citera #
Ge mig en bra anledning till varför polisen skulle ljuga? För att man blir inte direkt stoppad om man kör i 45km/h på en väg där det är 40km/h som gäller så jag ser ingen anledning varför dom skulle ljuga och återkalla hans körkort. Precis som många andra unga pojkar så slappnar många av när dom har lyckats ta körkortet och kör lite fortare än vad dom ska.
Gäst 2017-01-18 21:46 ! Citera #
Nu vet inte ja riktigt regelverket kring polisen osv.. Men ja e nog ganska säker på att poliser inte behöver ”bevis” får att stoppa fortkörare.. Om man skulle va tvungen att ta fram bevis hela tiden e ja nog ganska säker på att det skulle bli en långdragen process med bedömningar osv..

E nog därför poliser är just poliser, man förlitar sig på att dom gör rätt bedömningar.. Å i detta fall värkar dom också gjort rätt, ligger dom bakom en bil lär dom ju dessutom själva se vilken fart din son hade, att han tyckte att dom bara dök upp från ingenstans betyder inte att dom inte låg bakom honom en stund, kommer själv ihåg när ja tog körkortet, uppmärksamheten är inte lika bra som när man kört ett tag om man säger så..

Vist de e surt att förlora körkortet efter bara nån vecka, men varför lägga ner så mycket energi på detta när han dessutom erkänt för dig? Att lämna körkortet hemma å sen köra så fort tyder ju på att din son behöver ta detta som en läxa istället för att skylla ifrån säg på att bilen framför körde fort...
Gäst 1 2017-01-18 22:21 ! Citera #
HAHAHAHA.. Din son får skylla sig själv!!

Har man nyss tagit körkort så borde man hålla koll på vilken hastighet man själv kör i, inte bara följa efter andra..
Gäst 2017-01-20 08:04 ! Citera #
Han skrev på ett erkännande. Han är körd. Nästa gång lär honom vad eget ansvar innebär. Jag tror inte ett skvatt på hans historia om att han följde efter någon annan. Det borde inte du heller som förälder. Barn ljuger.
A 2018-10-18 16:16 ! Citera #
Kör man soppas fort på en 40 väg, sen så spelar det ingen roll vad andra gör efter det är förren som kör.
Jag kärring kör hellre i 2 år, ligger på 40km/h när det är 40km/h.
svensson 2018-10-18 17:14 ! Citera #
Gäst 2017-01-18
Nu vet inte ja riktigt regelverket kring polisen osv.. Men ja e nog ganska säker på att poliser inte behöver ”bevis” får att stoppa fortkörare.. Om man skulle va tvungen att ta fram bevis hela tiden e ja nog ganska säker på att det skulle bli en långdragen process med bedömningar osv..

E nog därför poliser är just poliser, man förlitar sig på att dom gör rätt bedömningar.. Å i detta fall värkar dom också gjort rätt, ligger dom bakom en bil lär dom ju dessutom själva se vilken fart din son hade, att han tyckte att dom bara dök upp från ingenstans betyder inte att dom inte låg bakom honom en stund, kommer själv ihåg när ja tog körkortet, uppmärksamheten är inte lika bra som när man kört ett tag om man säger så..

Vist de e surt att förlora körkortet efter bara nån vecka, men varför lägga ner så mycket energi på detta när han dessutom erkänt för dig? Att lämna körkortet hemma å sen köra så fort tyder ju på att din son behöver ta detta som en läxa istället för att skylla ifrån säg på att bilen framför körde fort...
Poliser behöver bevis som alla andra. Dom är ingen domstol. Däremot väger en polis vittnesmål tungt.
Gäat 2018-10-18 18:22 ! Citera #
Larvigt att gå till Pappa....då han själv kan reda upp sitt fel, det är ju att ta ansvar, det är ågot han måste lära sig då han är stor nog för detta.

Och det gäller i trafiken med.
Visst kan det gå fort men man kan inte skylla på andra, rätt omoget i det jag läst.....

Han torkar sig själv rumpan får jag hoppas vid sin ålder.....

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 14:05
4
I dag 13:48
7
I dag 08:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor