Har kuggat tre uppkörningar nu, men med färre och färre fel för varje gång. Föräldrarna vill att jag ska vänta i minst två veckor innan nästa försök men jag är övertygad om att jag kan fixa mitt enda fel på senaste uppkörningen (accelererar för lite på påfarter till motorvägar) med en körlektion och nån timmes nötande hemma. Mina föräldrar tycker att jag är för ivrig men jag tror på mig själv, dessutom ska ett dussin kompisar ta sina kort dagarna innan mina föräldrar vill låta mig försöka igen vilket känns pinsamt med tanke på att alla vet att jag kuggat tre gånger redan. Hur ska jag visa dom att är säker? Lova att betala provet om jag kuggar igen? Tips uppskattas!
Hade samma dilemma när jag tog körkortet. Hade kuggat tre gånger, dock var tredje gången min sämsta uppkörningen, men körde ändå upp en fjärde gång samma dag jag kugga den tredje så föräldrarna hann väl inte reflektera särskilt mycket över det. Men om du är säker på att du klarar det fjärde gången så betala den själv och så får du ta och bevisa dina föräldrar fel. Om du har problem med nerver o så så försök bara att inte tänka för mycket på uppkörningen utan blicka framåt, när man väl har kortet är allt så mycket roligare.
Tycker dina föräldrar gör helt rätt.. För det låter mera som om du vill göra det bara för att dina kompisar ska göra det.
Och vad är det för pinsamt med det??
Faller du för grupptryck så är du inte redo/mogen ännu att ha ett körkort. Oavsett hur redo Du känner dig så visar du tecken på att inte vara det..
Så lyd dina föräldrar och träna i lugn o ro innan nästa uppkörning!
Och skit i att dina kompisar ska ha uppkörningar, det är väl bättre att ta lite längre tid på sig än att kugga ytterligare en gång. För du kan inte GARANTERA någon att du kommer klara nästa uppkörning!!
Inspektörn. Det handlar inte alltid om att man kommit för tidigt till Trafikverket.. utan kanske att man får hjärnsläpp på uppkörningar. har respekt för erat jobb. men ibland kommer man jätte lärd men så blir allt en röra när man själv blir så nervös att det är omöjligt att bli godkänd.
Får man hjärnsläpp 3 ggr i rad, så har man kommit för tidigt!
Om man har den vanan och skicklighet som krävs för körkort, så händer det inte!
Det är ingen idé att snacka om hur många lektioner man har tagit, utan det är kunskapen som räknas!
Den vanligaste orsaken till att man kuggar är att man har kommit för tidigt till körprovet!
Man vet helt enkelt inte vad som krävs av en.
Vid ett icke godkänt körprov skall inspektören fokusera på grundproblemet i sitt avslut! Är grundproblemet manövrering, dvs förmågan att använda pedaler, växelspak mm, så koncentreras avslutet på dom bitarna och det övriga nämns inte i samma utsträckning. Om aspiranten då inte förstår att det är grundproblemet som belyses, tror denne att allt annat är ”perfekt”! Aspiranten går då hem och övar manövrering och kommer tillbaks glad i hågen att nu kan jag minsann det jag kuggade på förra gången och blir mycket besviken när han blir kuggad på körning i stadstrafik, regler och risktänkande. ”Det sa dom inget om förra gången! Då kunde jag ju det perfekt!”
Nåväl, hem och öva stadstrafik och ny uppkörning! Vad händer? Landsväg, motorväg funkar inte! ”Det sa dom inget om sist!” ”Ni kommer bara med nya grejor hela tiden!”
Så här kan det hålla på rätt länge bara för att aspiranten inte har tagit reda på vad som krävs, inte tränat på rätt saker, inte förstått vad inspektören har sagt, tror mer på sig själv än på inspektören.
Hade aspiranten i det här fiktiva fallet haft en bra handledare som verkligen kunnat bedöma körförmågan och haft kännedom om vilka krav som gäller, hade situationen aldrig uppstått! Man har alldeles för hög tilltro till den egna förmågan, utan att faktiskt veta. Man lyssnar och litar på allt och alla utom på de som verkligen kan sakerna!
Fy fasiken vad bra skrivet!!
Jag har läst MÄNGDER med inlägg som du just nu skrev om, att det var inspektören som gjorde fel/ljög för den som körde upp.. Sedan sitter man här och spyr galla över den som man hade som inspektör (Jag gjorde rätt, inspektören har fel, han ville bara kugga mig), just för att man inte har förstått vad som egentligen har blivit sagt..
Jag tycker många borde läsa detta och ta det till sig!
Får man hjärnsläpp 3 ggr i rad, så har man kommit för tidigt!
Om man har den vanan och skicklighet som krävs för körkort, så händer det inte!
Det är ingen idé att snacka om hur många lektioner man har tagit, utan det är kunskapen som räknas!
Den vanligaste orsaken till att man kuggar är att man har kommit för tidigt till körprovet!
Man vet helt enkelt inte vad som krävs av en.
Vid ett icke godkänt körprov skall inspektören fokusera på grundproblemet i sitt avslut! Är grundproblemet manövrering, dvs förmågan att använda pedaler, växelspak mm, så koncentreras avslutet på dom bitarna och det övriga nämns inte i samma utsträckning. Om aspiranten då inte förstår att det är grundproblemet som belyses, tror denne att allt annat är ”perfekt”! Aspiranten går då hem och övar manövrering och kommer tillbaks glad i hågen att nu kan jag minsann det jag kuggade på förra gången och blir mycket besviken när han blir kuggad på körning i stadstrafik, regler och risktänkande. ”Det sa dom inget om förra gången! Då kunde jag ju det perfekt!”
Nåväl, hem och öva stadstrafik och ny uppkörning! Vad händer? Landsväg, motorväg funkar inte! ”Det sa dom inget om sist!” ”Ni kommer bara med nya grejor hela tiden!”
Så här kan det hålla på rätt länge bara för att aspiranten inte har tagit reda på vad som krävs, inte tränat på rätt saker, inte förstått vad inspektören har sagt, tror mer på sig själv än på inspektören.
Hade aspiranten i det här fiktiva fallet haft en bra handledare som verkligen kunnat bedöma körförmågan och haft kännedom om vilka krav som gäller, hade situationen aldrig uppstått! Man har alldeles för hög tilltro till den egna förmågan, utan att faktiskt veta. Man lyssnar och litar på allt och alla utom på de som verkligen kan sakerna!