På parkeringsplatser sker en stor andel av trafikolyckorna. Därför undrar jag om inte körskolelärarna och trafikverket borde propagera för att man sätter igång sina varningsblinkers när man backar ut från en parkeringsplats.
Man har förstås skyldighet att inte backa ut om andra kör bakom bilen, men eftersom det ofta är trångt mellan bilarna på parkeringsplatserna är det svårt att få koll på trafiken bakom. Mitt förslag är alltså att man låter varningsblinket vara igång just när man backar ut. Tacksam för synpunkter!
Nä det löser nog inget faktiskt ...
Löser något kanske det inte gör. Men det ger ändå en indikation på att ”något är på gång”. Det påkallar uppmärksamhet, men givetvis skall man fortfarande bibehålla uppmärksamheten själv. Denna teknik använder sig många buss och lastbils åkerier sig av. Förare av tunga fordon använder oftast varningsblinken vid back. det finns även fordon där detta aktiveras automatiskt, tex. MAN Lions Regio. Jag har själv använt detta under min tid som taxiförare, det var något jag började använda framför allt för att påkalla uppmärksamhet.
Tack Matte för ditt svar, som jag ser som ett instämmande till mitt förslag!
Löjligt!
Lär er backa som normala gör så slipper ni använda varningsblinkers