Start > Körkortsforum > Avbryta backning runt hörn

Avbryta backning runt hörn

Gäst 2017-01-12 17:46 ! Citera #
Hej! Jag har snart min uppkörning men har funderat på några grejer som jag inte riktigt fått klarhet i. Alla frågor gäller backning runt hörn.

Tänk er att jag kör fram så att bilen står 10 m från korsningen jag skall backa mot. Jag börjar backa, men när jag är några meter från korsningen upptäcker jag en bil som kommer mot mig från vägen jag skall backa in på. Måste jag då avbryta backningen och köra fram så att det återigen är 10 m mellan bilen och korsningen, eller är det okej att bara stanna där jag är, trots stoppförbudet 10 m före och efter korsning?

Säg istället att jag upptäcker en bil som kommer mot mig när jag är 5 meter in på den väg jag backar in på, och att jag bedömer att jag inte kommer hinna ställa bilen 10 meter från korsningen. Skall jag blinka ut, köra fram de få meterna och sedan svänga till höger och placera bilen 10 meter in på vägen, alltså därifrån jag började backa, eller räcker det att jag stannar och låter bilen passera?

Tack på förhand!
Gäst 2017-01-12 22:29 ! Citera #
Om du kör via en trafikskola så borde dom ha lärt ut dig hur du ska göra vid olika situationer vid backning..
Gäst 2017-01-12 22:53 ! Citera #
Gäst 2017-01-12
Om du kör via en trafikskola så borde dom ha lärt ut dig hur du ska göra vid olika situationer vid backning..
Jo, jag har backat med körskola, men de sade ingenting om situationerna ovan. Tyvärr glömde jag att fråga. Det vore väldigt snällt om något kort kunde förklara!
Gäst 2017-01-13 19:15 ! Citera #
När jag backade runt hörn på körskolan fick jag stanna bara och vänta tills bilen åkte innan jag fortsatte.
Gäst 2017-01-13 22:22 ! Citera #
Gäst 2017-01-12
Hej! Jag har snart min uppkörning men har funderat på några grejer som jag inte riktigt fått klarhet i. Alla frågor gäller backning runt hörn.

Tänk er att jag kör fram så att bilen står 10 m från korsningen jag skall backa mot. Jag börjar backa, men när jag är några meter från korsningen upptäcker jag en bil som kommer mot mig från vägen jag skall backa in på. Måste jag då avbryta backningen och köra fram så att det återigen är 10 m mellan bilen och korsningen, eller är det okej att bara stanna där jag är, trots stoppförbudet 10 m före och efter korsning?

Säg istället att jag upptäcker en bil som kommer mot mig när jag är 5 meter in på den väg jag backar in på, och att jag bedömer att jag inte kommer hinna ställa bilen 10 meter från korsningen. Skall jag blinka ut, köra fram de få meterna och sedan svänga till höger och placera bilen 10 meter in på vägen, alltså därifrån jag började backa, eller räcker det att jag stannar och låter bilen passera?

Tack på förhand!
Kommer det en bil som du ska backa in på så ska du stanna och låta den bilen åka vidare innan du fortsätter din backning :)

Om du har backat in 5 meter på en väg och det kommer en bil så kan du även där bara stanna, lägg i friläge, tryck ner bromsen så att bromsljusen tänds samt starta blinkern så visar du extra tydligt att du kommer stå still efter vägkanten.
Du behöver ABSOLUT inte köra tillbaka och genomföra samma manöver igen :D
Gäst 2017-01-13 22:48 ! Citera #
Tack så hemskt mycket för svar! Uppskattas verkligen!

Senaste foruminläggen

Rubrik
6
I dag 08:03
5
I går 10:52

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortsfrågor