Start > Körkortsforum > Rondeller

Rondeller

RT 2017-01-12 00:04 ! Citera #
Blir väldigt förvirrad nu . Har förstått det som att det inte finns några spec lagar för vilken fil man måste ha i en rondell , alltså om jag ska svänga vänster i rondellen men ligger i höger fil för att jag har missat att byta så får jag svänga vänster om det kan ske säkert utan att det är ett fel. En regel jag har brutit mot . ..

På Elevcentralen fick jag frågan om jag får svänga vänster i rondellen. Då svarade jag ” ja eftersom körfältspilarna bara är en rekommendation” Men det var fel man måste följa pilarna. ( Vita pilar målade på marken)

Är det i dem rondellerna där det inte finns vita pilar på marken som man inte bryter mot en regel om man svänger vänster från höger körfält.

Förvirrad, hoppas någon som vet bättre kan förklara.
Bobo 2017-02-08 12:48 ! Citera #
Är det pilar i marken/andra skyltar som visar var du ska ställa dig för att köra måste du följa dom. Är det däremot inga pilar/skyltar är det endast en rekommendation att ställa dig i vänster körfält när du ska vänster/tillbaka och höger körfält när du ska rakt fram/höger

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor