Start > Körkortsforum > Om man går en fordonslinje på …

Om man går en fordonslinje på gymnasiet får man då göra förarprov och uppkörning tidigare?

Anonym 2017-01-10 22:10 ! Citera #
Om man går en fordonslinje på gymnasiet får man då göra förarprov och uppkörning tidigare hört att man kan få göra det när man är 17år 6månader stämmer detta?
Gäst 2017-01-11 16:13 ! Citera #
Vi gör det med vår lärare, och proven gör vi på datorerna i skolan. Vi gör inget hos TF.
anonym 2017-01-11 20:01 ! Citera #
Okej är det samma om man går fordom fast personbil som inriktning?
Gäst 2017-01-12 23:14 ! Citera #
anonym 2017-01-11
Okej är det samma om man går fordom fast personbil som inriktning?
Nej, enbart transport.
Björn He 2023-09-21 01:10 ! Citera #
Man borde väl ändra skolformatet lite så att körkorts- och trafikkunskap blir obligatoriskt gymnasie- eller högstadieämne oavsett vilket gymnasieprogram man studerar.
Själv tycker jag att nuvarande grund- och gymnasieskolan borde ersättas med en ny 12 läsår lång grundskola, med skolstart då barnen fyller 6 år, då har barnen möjlighet att avsluta sin skolgång då de blir 18 år och myndiga. Åldersgränsen för att få körkortstillstånd och övningskörningstillstånd borde sänkas till 15 år, så att ungdomarna har tre år på sig att övningsköra och plugga grundläggande körkortsteori innan körkort då de blir 18.

I Finland gjordes för fem år sen en lagändring som gör det betydligt lättare för ungdomar att få dispens från åldersgränsen på 18 år för att få ta körkort, och istället få ta körkort tidigare, dock tidigast ett år före sin 18-årsdag. Den vanligaste motiveringen till ansökan om att få ta körkort redan när man är 17 år är att man är bosatt på landsbygden, där det saknas regelbundna allmänna kommunikationer (som bussar eller annan kollektivtrafik) och att man därför är beroende av att få köra bil för att röra sig exempelvis mellan hemmet och gymnasieskolan alternativt idrottsplatsen (där man har träning), för det är ju mycket svårt för 17-åringar att köra moped när det är vinter och snöigt väglag. En av de ungdomar som beviljades dispens från 18-årsgränsen var Albin har jag läst, som fyllde 17 år 15 december 2018 tror jag och fick körkort omkring jul den månaden (efter att ha klarat körkortsprovet på första försöket).
En sån lagändring som gjorts i Finland borde Sverige också kunna göra tycker jag. Åldersgränsen för körkort är ändå redan 17 år i Storbritannien såvitt jag vet, i USA ännu lägre. I England hade man någon gång i tiden ett projekt med övningskörning för barn 10-12 år gamla, just för att ge barnen trafik- och körkunskap tidigt i livet - men då måste de ha haft särskilt tillstånd för att få övningsköra med minderåriga.

Jag hade dock sannolikt inte kunnat få dispens från 18-årsgränsen när jag var 17 år, eftersom jag liksom de flesta andra boende i Storstockholm mest var beroende av kollektivtrafik för att resa hemifrån till gymnasieskolan.

Senaste foruminläggen

Rubrik
8
I dag 05:45
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov