Start > Körkortsforum > Måste man fyllt 18år?

Måste man fyllt 18år?

Tomas 2019-11-12 22:08 ! Citera #
Den dagen du har fyllt 18 får du göra teori prov & uppkörning / brosan gjorde det samma dag
Hellll noooo 2019-11-13 21:28 ! Citera #
Nejjjjj :x :(
Reflex 2020-05-25 13:33 ! Citera #
Gäst 2017-01-11
Ja!
Man måste ju vara 18år för att få ta körkort, så varför skulle en 17 åring få ta körkortet bara för att han går på en sådan linje? :)
Hej jag undrar om bara om jag är 15 år kan jag köra bil ? Måste man bli 18 år för att ha körkort eller ha en giltigt körkort?Kan ni ge lite information om det.Tack :))
Gäst 2020-05-27 13:23 ! Citera #
Reflex 2020-05-25
Hej jag undrar om bara om jag är 15 år kan jag köra bil ? Måste man bli 18 år för att ha körkort eller ha en giltigt körkort?Kan ni ge lite information om det.Tack :))
Hoppas att du skämtar.
Ahmed 2020-11-04 10:26 ! Citera #
Men man får ju åka 125 kubik när man är 16, men det är ju inget skydd förutom hjälmn och kläder. Fast på en bild finns det ju kaross airbag och bälte som är mycket säkrare. Så man borde få ta körtkort när man är runt 16 om man klarar uppkörningen och allt
Björn He 2020-11-16 14:43 ! Citera #
Jag håller med om att det är helidiotiskt att ha 16 år som åldersgräns för att få ta körkort för lätt motorcykel, men inte för bil. Det är ju trafikfarligare och mer oskyddad att köra motorcykel eller moped. Det är ju tillåtet att ta körkort för bil redan när man fyllt 16 år, eller i vissa fall t.o.m. 15 år, i USA men varför inte i Sverige? Det har funnits förslag på att sänka åldersgränsen för körkort till 16 år. Varför får inte 16- och 17-åriga ungdomar köra bil om de däremot får köra motorcykel?

I Finland är åldersgränsen för körkort sedan över 2 år tillbaka smygsänkt till 17 år efter en lagändring, som gjordes sommaren 2018 och som gör det möjligt för ungdomar att ta körkort för bil före, eller åtminstone max ett år före dagen de fyller 18, på vissa särskilda villkor. Många 16-åriga ungdomar i Finland brukar ansöka om tillstånd att ta körkort före dagen de fyller 18 med motiveringen att de är bosatta utanför tättbebyggt område där det är relativt begränsad tillgång till kollektivtrafik som bussar och vill därför kunna köra bil mellan hemmet och skolan eller idrottsplatsen där de har träning.
^Om Finland gjort en sådan lagändring om smygsänkt åldersgräns för körkort så bör väl vi svenskar också kunna göra det, på prov åtminstone. Det är väl även här i Sverige många ungdomar som bor utanför tättbebyggt område där det är bristande tillgång till kollektivtrafik som kan kräva möjlighet att köra bil? (finlandssvenske Albin Ljungqvist som tog körkort strax efter att ha fyllt 17 år brukade köra moped mellan hemmet och sin gymnasieskola eller idrottsplatsen där han hade träning - innan han fick körkort och kunde köra bil - men det går ju inte att köra moped under vintern när det är så mycket snö varför han ansökte om tillstånd att ta körkort före den dag han skulle fylla 18)
Björn He 2020-11-16 23:56 ! Citera #
Reflex 2020-05-25
Hej jag undrar om bara om jag är 15 år kan jag köra bil ? Måste man bli 18 år för att ha körkort eller ha en giltigt körkort?Kan ni ge lite information om det.Tack :))
Åldersgränsen för körkort är faktiskt 15 år i vissa delstater i USA. Eller så kan du ju resa till Finland om inte du pallar vänta till din 18-årsdag. I Finland blev det för bara några år sen tillåtet att börja köra särskilda minibilar när man fyllt 15 år. Såna minibilar är av mindre storlek, ungefär som en s.k. mopedbil, och får vara konstruerad för en hastighet upp till 60 km/tim, tror såna minibilar klassas som personbil klass T.
... 2021-07-04 12:37 ! Citera #
Hej hur gammal ska man vara för att ta körkort till en fyrhjuling?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo