Start > Körkortsforum > Hur bedöma när man hinner köra…

Hur bedöma när man hinner köra?

Gäst 2017-01-05 11:02 ! Citera #
Har ni något knep för när ni hinner göra en vänstersväng om det kommer mötande trafik? Jag finner ibland att jag inte kör, för att sedan direkt inse att jo, jag hade hunnit, men då är det för sent, och jag antar att man blir underkänd för en sån grej på uppkörning?

Sen undrar jag också: i riktigt stora cirkulationsplatser låter man ju inte alltid bli att köra bara för att det redan finns bilar i rondellen. Hur bedömer man där om man har tillräckligt avstånd för att köra ut?

Är detta något som man får konkreta tips om om man tar många lektioner på körskola, eller något man lika väl kan träna upp med att bara köra mer privat?
Gäst 2017-01-06 18:53 ! Citera #
Jag tror inte man blir underkänd för att man avvaktar med att köra ut om man är lite osäker. Det är bättre att vara riskmedveten och ta det lugnt än tvärt om. Det är körningen i helhet som bedöms.

Känslan för att bedöma när du kan köra ut och ta en lucka ger sig med tiden, det är övning som behövs. Ta det lugnt bara och tänk på att ingen ska behöva känna sig rädd. Var tydlig och respektfull i trafiken så går det nog bra!
Gäst 2017-01-06 23:11 ! Citera #
Erfarenhet hjälper dig att avgöra :-)
Gäst 2017-01-07 11:40 ! Citera #
Det enda som kan hjälpa dig att avgöra om du hinner köra eller inte är körerfarenhet..
Ju mera du kör, ju mera erfarenhet kommer du att få, och det i sin tur kommer hjälpa dig med att avläsa trafiken på bästa sett :)

Så det är bara att öva, öva och öva :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov