Start > Körkortsforum > Lite frågor!

Lite frågor!

hanzi 2009-11-21 21:38 ! Citera #
Hej!

Jag övningskör både på trafikskola och med pappa och har bytat trafikskola en gång. På den förra trafikskolan fick jag lära mig grunderna för nedväxling, uppväxling osv. Känner att jag kommit in i dem rutinerna nu och att det mer eller mindre sitter i ryggmärgen...Men. Kan ändå ibland reagera på lite olika detaljer, som exempelvis:

DÅ jag ska växla ner innan sväng så kollar jag först speglar och döda vinkeln, därefter bromsar jag NÄTT (beroende på hur hög fart jag har), sen släpper jag bromsen (fick lära mig detta på min första trafikskola eftersom min körlärare sa att det sparar på miljön). Jag släpper alltså upp kopplingen utan att bromsa samtidigt, här också beroende på farten och sikten givetvis. Min nuvarande körlärare verkar inte störa sig på det iaf. Hur brukar ni göra för att spara på miljön?

En annan fråga: då man ska svänga i skymd sikt tycker jag min körbok är lite otydlig med det. Jag brukar göra så här: jag kör t.ex. i 3:an. 2. släpper efter på gasen och avvaktar med att bromsa. 3. bromsar till farten är så låg att jag kan växla ned till 1:an. 4. trycker ned kopplingen och växlar ned till ettan samtidigt som jag i korsningen försiktigt jobbar mig fram parallellvis med koppling/gas.

men är det nödvändigt att bromsa ännu mer i en sådan låg fart? jag menar då jag håller kopplingen nedtryckt?

nu blev det säkert ett kanske lite flummigt inlägg men hoppas någon vänlig själ kan ge lite synpunkter och hur ni själva brukar göra :)

Mvh
simona 2009-11-23 12:59 ! Citera #
Första frågan är ju s.k. eco-drivning. Detta medverkar, precis som välskötta däck, till att bränsleförbrukningen minskar. Du hoppar över växlar, motorbromsar (precis som du gjorde) och planerar din körrutt. Att inte ha bromsen, kopplingen eller gasen nertryck är motorbromsning.

Ang. din sväng så måste jag säga att så länge du har uppsikt, inte alltför hög fart och att du har kontroll på fordonet så är du säker.
Gäst 2010-03-26 16:43 ! Citera #
Kolla backspegeln innan korsning/rondell/sväng, om det är fritt kan man släppa gasen och växla ner, det kan man oxå göra om det är rött, men undvik detta om det är allt för mycket trafik.
Isabell 2010-04-02 20:55 ! Citera #
Du behöver ju inte svänga på ettan. Vilken växel du svänger på är ju beroende på sikten. har du bilar bakom och ska göra vänstersväng kanske det inte är optimalt att svänga på ettans växel.

Senaste foruminläggen

Rubrik
8
I dag 05:45
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov