Start > Körkortsforum > Körde på en hund

Körde på en hund

Orolig tjej 2016-12-29 22:15 ! Citera #
Hej!
Har haft körkort i ca. 1 månad nu och är jätteglad.

Men för två dagar sen när jag körde och det var mörkt så gick ett barn med sin hund över övergångsstället och jag såg dom så sent så jag körde på hunden i ca. 35km/h.
(Hunden hade ej koppel och gick löst).

Den lilla flickan började skrika och jag fick panik och körde iväg, jag är också ganska säker på att hunden dog.

Vad ska jag göra nu? Har dåligt samvete
Gäst 2016-12-29 22:45 ! Citera #
Well gills väl som smitning...
Gäst 2016-12-29 23:24 ! Citera #
Tror ej det är olagligt att köra på hundar. Men vet ej vad du anklagas för om du smiter.
Gäst 2016-12-29 23:35 ! Citera #
Orolig tjej 2016-12-29
Hej!
Har haft körkort i ca. 1 månad nu och är jätteglad.

Men för två dagar sen när jag körde och det var mörkt så gick ett barn med sin hund över övergångsstället och jag såg dom så sent så jag körde på hunden i ca. 35km/h.
(Hunden hade ej koppel och gick löst).

Den lilla flickan började skrika och jag fick panik och körde iväg, jag är också ganska säker på att hunden dog.

Vad ska jag göra nu? Har dåligt samvete
Dåligt samvete e nog det sista du skal tänka på, du borde som ”nytagen körkortsinnehavare” veta att detta klassas som smitning

Hur vet du att hunden dog när du bara åkte iväg?

Sen kan du inte heller ”skylla” på att du såg dom sent, det är dit ansvar som förare att ha bra uppsikt, speciellt vid övergångsställen

Det fins 2 alternativ för dig, jag rekommenderar alt nr 2

1. Gör inget, samtidigt riskerar att någon faktiskt såg dig, vilket då leder till körkortsåterkallelse med tanke på att du smet från olycksplatsen, inte nog med att du körde på hunden, det fans även barn i närheten

2. Du anmäler dig själv till polisen å förklarar hur det gick till och att du fick panik, om du har tur så kanske du slipper böter/körkortsåterkallelse

Det du behöver tänka på tills nästa gång är att även om du får panik så MÅSTE du stanna OAVSETT vad!
Det är nämligen extremt oansvarigt att bara fly från situationer bara för att man får panik, vilket du även skulle lärt dig under den tiden du tog körkort!

Att ha körkort innebär ett stort ansvar, därför hoppas jag för din egen skull samt ägaren att du anmäler dig å samtidigt får ett rent samvete, om du skulle bli av med körkortet så lär du dig en dyrbar läxa, tänk så här också, det kunde faktiskt vart barnet du körde på istället!
Gäst 2016-12-30 13:42 ! Citera #
Detta är ej sant, låter mera som ett troll!!!! :D
gäst 2016-12-30 15:36 ! Citera #
Du får inte smita därifrån. eftersom du haft kortet i en månad så är det en jävlig stor risk på att du blir av med den för smitning , och måste göra om allt du gjort en gång till
Gäst 2016-12-30 19:11 ! Citera #
Du lär inte åka fast om du inte anmäler dig själv. Men ett jäkla dåligt samvete lär du ha ...
baisten 2016-12-31 14:11 ! Citera #
Haha sånt som händer när djur är okopplade oc utan kontroll
Gäst 2017-01-01 17:13 ! Citera #
Fi fan. Jobbigt läge! Skulle må skitdåligt om jag körde på någons hund. Kopplad eller ej. Skulle nog anmält mig till polisen i ditt läge. Kanske mest för att det skulle kännas som det enda rätta och kanske ”slippa ångesten” litegrann?
Gäst 2017-01-01 17:17 ! Citera #
baisten 2016-12-31
Haha sånt som händer när djur är okopplade oc utan kontroll
Så bara för att hunden inte var kopplad skal den/ägaren alltså skylla sig själv?

För djur i övrigt e ju kopplade menar ja -_-

Senaste foruminläggen

Rubrik
1
I dag 13:21
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo