Start > Körkortsforum > 3 kuggade uppkörningar- hur gå…

3 kuggade uppkörningar- hur går man vidare?

kuggartjejen 2016-12-20 15:28 ! Citera #
Har inom loppet av drygt 3 veckor nu haft 3 kuggade uppkörningar. Är 26 år och körde bil för första gången i somras ganska sporadiskt (privat övningskörning).
Har sedan dess haft cirka 20 lektioner på körskola och allt har flutit på utan anmärkning från körskoleläraren. Jag har t om tyckt att det varit ganska roligt..märkt hur jag utvecklats osv. Behöver förövrigt körkortet av yrkesrelaterade skäl.

Nu till uppkörningarna som gått snett.

Uppkörning 1: Allmänt nervös, kände mig ”ny” bakom ratten, gjorde lite småtabbar men de underkända punkterna var gaturkorsning och signalreglerad korsning, detta pga, att inspektören tyckte att jag ”slant till” med ratten när jag svängde och därmed riskerade att komma emot andra bilar. I övrigt inga anmärkningar. Körläraren som är med blir överraskad över beskedet.

Uppkörning 2: Kommer tillbaka med lite mer självförtroende, redo att visa att manövreringen är det inga fel på längre. Får en bra rutt som jag kan väl, tycker att allt går över förväntan. Tillbaka på trafikverket möts jag av icke godkänt besked, denna gång pga. min placering. Hon tyckte att jag stod för långt till vänster (inför vänstersväng) och därmed hade det blivit trångt för en bil att åka in brevid mig. Denna gång blir körläraren ännu mer överraskad då hon aldrig sett att jag skulle ha några systematiska problem med placeringen.

Uppkörning 3: Äger rum några dagar efter uppkörning 2 (idag) då jag ”pressas” att så snabbt som möjligt göra en ny av både min familj och körskoleläraren. Denna uppkörning går sämst av alla. Redan ”uppvärmingen” med körskolan känns kass, känner att jag saknar självförtroende helt. Min sambo åker med i bilen till trafikverket (ej uppkörningen i sig) och säger att han inte ”känner igen mig” och att det inte är så jag normalt kör. Får dåliga vibbar av inspektörtjejen men försöker slå undan det och göra mitt bästa. Småpratar och kör. Det händer inget ”stort” men i allmänhet tycker jag inte att jag gör ett bra intryck alls som förare. Gör konstiga grejer jag normalt inte gör, växlar konstigt, nästan tvärnitar vid rödljus etc. Hela tiden sitter jag och tänker att det är kört redan och ifrågasätter varför jag gick med på att göra det här igen. De underkända punkterna denna gång är inga nya utan det blir samma, gatukorsning-placering. Inspektören menade att jag inte kollade tillräckligt långt in på vägen jag skulle svänga in på, utan istället på miljön runt korsningen. Hon försöker förklara detta för min körlärare samt min sambo som väntar på mig, ingen av dom förstår riktigt hur hon menar eller känner igen det och inte jag heller. Allt i allt var det ingen bra körning från min sida alls, det fanns mycket annat att klaga på men just detta? Känns som att dom snöar in sig på det man blivit underkänd på förut och letar efter något att hacka på där. Det var nämligen ingen kritik om var jag tittade de 2 förra gångerna, Undrar då hur det kan komma sig?

Jag börjar undra om jag är en person som ens klarar av dessa provsituationer. Jag är inte dum i huvudet eller har inlärningssvårigheter..Utan det kör till sig för mig psykiskt, Har knappt mått sämre över någonting i mitt liv än detta körkort och hetsen, pressen och stressen som det har fört med sig. Alla pengar jag lagt ut är bara en del i det hela, det är hemskt att skämmas inför sina närstående och vänner som inte förstår vad jag gör för fel. Min körlärare som verkligen tror på mig och vet att jag kan. Att göra alla så besvikna hela tiden. Otaliga av mina vänner samt min sambo klarade sitt på första försöket vid 18 års ålder. Jag som normalt sett är en högpresterande person mår väldigt dåligt av detta. Detta har haft jättestora effekter på mitt liv, sover sämre, har tappat aptiten, livet känns meningslöst. Inför uppkörning 3 har jag haft kraftig ångest hela helgen. Mitt självförtroende är bortspolat och jag får ont i magen bara av att tänka på trafikverket. Har nu bestämt mig för att ta en paus från det hela. Borde jag ge upp tanken på körkort? eller hur kan man komma vidare och bli lite mer positiv? för med min inställning klarar man ingen uppkörning det förstår jag..

Ni får ursäkta att inlägget blev så långt! Har läst en del på det här forumet och verkligen funnit tröst, hoppas att min katastrofhistoria ska kunna få någon annan att se lite ljusare på sin situation :)
Simon 2016-12-20 15:54 ! Citera #
Hej jag förstår vad du menar man känner sig ned tryckt. Men stå på dig ju mer och ju fler gånger dom underkänner dig ju bättre kommer du vara i trafiken. Man lär sig av sina misstag och bara för att en annan människa har en dålig dag eller hakar upp sig på något så är det dom som förlorar på det. Var lycklig och tänk positivt även i dåliga situationer så kommer du växa som människa. Du kommer vilja ge upp men jag tycker absolut du ska fortsätta. Det är en dålig dag/uppkörning inte ett dåligt liv.
Gäst 2016-12-20 18:10 ! Citera #
Fortsätt kämpa! Kanske vänta ett tag med att boka nästa uppkörning? Boka nån körskoleklass emellan? För att gå igenom allt du kuggat på med körskolan..
Janne 2016-12-20 20:56 ! Citera #
Jag tror du behöver köra mer innan du tar nästa uppkörning. Du behöver ha mil bakom ratten, så att alla moment sitter i ryggmärgen. Placering, uppmärksamhet, hantering av bilen osv. Normalt säger man att de som kör mindre än 1000 mil per år är ganska oerfarna (det märks dessutom om du åker med). Kör bara!
Du är inte ensam 2016-12-21 00:21 ! Citera #
Här har du en till. Har också kuggat tre gånger. Känns hopplöst
Daniella 2016-12-21 08:32 ! Citera #
Jag kuggade mina första 2.
Då hade jag kört privat ca 1år och skola ca 15 lektioner. Jag kände mig trafiksäker och självsäker! kuggen fick mig att lämna körandet ett tag, efter någon månad bytte jag trafikskola där 9/10 klarar på första.
Jag tar 4 dubbel lektioner och lär mig mer och på ett bättre sätt!

Mitt bästa tips provkör med en annan trafik skola för att få en annan bedömning på din körning

Lycka till
Gäst 2016-12-22 08:47 ! Citera #
Hejsan,
Ta en paus! Jag var med om samma sak och bestämde mig efter den tredje kuggningen att göra ett uppehåll. Jag höll upp mellan februari - slutet av april.

Köpte sedan 5 dubbellektioner hos körskolan (vilket min lärare egentligen tyckte var helt onödigt) MEN jag ville försäkra mig om att allt verkligen skulle sitta. Redan efter första körlektionen så körde jag bättre än vad jag gjorde innan uppehållet (jag hade alltså inte kört en meter på 3 mån).

Jag tror att detta berodde på att jag dels fått andrum och en välbehövlig paus samt att många saker hade fått mogna. Jag hade helt ärligt talat inte behövt dessa 5 dubbellektionerna för att lära mig mer/lära mig något nytt. MEN jag behövde det oerhört mycket för att jobba på självkänslan och få bekräftelse på att jag kan verkligen kan köra!
kuggartjejen 2016-12-23 00:53 ! Citera #
Tack alla som svarat för era vänliga synpunkter.. :D
astralie 2017-08-21 16:44 ! Citera #
Tack för historien om dina erfarenheter. Känner mig helt kass efter att fått underkänt på min uppkörning idag. Särskilt som körskoleläraren inte heller höll med om resultatet & kritiken. Orkan man mer? Den stressen som är innan är oerhörd & superjobbig för kroppen & sinnet! Så himla gammalmodigt sätt att testa folk! Som förr i tiden i skolan. Helt klart en kvarglömd dinosaurie -Trafikverket. Man kör ju oftast bättre i sin egen bil när man vet vart man ska. Det här med att någon bredvid random slänger ur sig vad man ska göra sker ju inte irl. Usch! Vill inte göra om teorin heller om jag skulle testa & kugga igen! Ja, jag vet inte hur jag ska göra, kanske är för känslig för att palla att ta körkort? :(
Gäst 2017-08-23 04:47 ! Citera #
astralie 2017-08-21
Tack för historien om dina erfarenheter. Känner mig helt kass efter att fått underkänt på min uppkörning idag. Särskilt som körskoleläraren inte heller höll med om resultatet & kritiken. Orkan man mer? Den stressen som är innan är oerhörd & superjobbig för kroppen & sinnet! Så himla gammalmodigt sätt att testa folk! Som förr i tiden i skolan. Helt klart en kvarglömd dinosaurie -Trafikverket. Man kör ju oftast bättre i sin egen bil när man vet vart man ska. Det här med att någon bredvid random slänger ur sig vad man ska göra sker ju inte irl. Usch! Vill inte göra om teorin heller om jag skulle testa & kugga igen! Ja, jag vet inte hur jag ska göra, kanske är för känslig för att palla att ta körkort? :(
Ja det låter som det. Väx upp. Testet är ett fjuttigt stickprov som testar om du kan framföra en bil säkert och bete dig korrekt. Klarar du inte en sån liten sak ska du inte har körkort. Ni kommer ju fan få ren panik om en riktig situation uppstår och krocka.

Senaste foruminläggen

Rubrik
6
I dag 00:29
2
I dag 00:20
9
I går 19:38
11
I går 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest