Start > Körkortsforum > Göra rätt eller fel?

Göra rätt eller fel?

Gäst 2016-12-18 17:12 ! Citera #
Om jag är på uppkörningen och kommer fram till en 4 vägs korsning där högerregeln gäller, där personen från mitt höger står stilla med bilen och verkar vänta på att jag ska åka innan, gör jag fel om jag inte stannar och låter den bilen åka före mig?
Gäst 2016-12-18 20:46 ! Citera #
Ja, du gör fel.
Gäst 2016-12-18 20:53 ! Citera #
Inte nödvändigtvis. Var dock tydlig med att du vet att högerregeln gäller och att du försöker släppa fram den andra bilen. Men du kan ju inte stå och vänta i all evighet. Om den andra inte kör trots att du stannat och sökt ögonkontakt, ska du köra!

Högerregeln säger att du ska lämna företräde åt bilar från höger, men kör inte den andra bilen, ja, då finns det ju ingen att lämna företräde åt, eftersom den står stilla!
Gäst 2016-12-19 14:34 ! Citera #
Gäst 2016-12-18
Inte nödvändigtvis. Var dock tydlig med att du vet att högerregeln gäller och att du försöker släppa fram den andra bilen. Men du kan ju inte stå och vänta i all evighet. Om den andra inte kör trots att du stannat och sökt ögonkontakt, ska du köra!

Högerregeln säger att du ska lämna företräde åt bilar från höger, men kör inte den andra bilen, ja, då finns det ju ingen att lämna företräde åt, eftersom den står stilla!
Bra skrivet!
Om den andra bilen tvekar på att köra iväg och bara står still, så är det bara att köra.
Man kan ju inte sitta och vänta i all evighet :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov