Start > Körkortsforum > Uppsiktsrutiner vid vänstersvä…

Uppsiktsrutiner vid vänstersväng?

jasmine 2016-12-18 16:40 ! Citera #
När man kör på en landsväg 90 km/h och ska svänga vänster en bit längre fram...

Hur råder uppsiktsrutinen vid vänstersväng? Man vill ju gärna kolla åt flera håll, både framåt över axeln och åt sidan i samband med svängen eftersom det är en så pass utsatt situation. Har lite svårt att prioritera med blicken även om det såklart handlar om hur trafiken ser ut också, men om man förutsätter att det kommer bilar bakifrån och mötande.

Som jag gör nu är att jag (spegel+spegel+döda vinkeln) blinkar, placerar mig mer i mitten, kollar bak släpper gasen och lägger i 4... nuddar bromsen litegrann, rullar på 4:an en bit innan jag kollar bak igen går in och bromsar aktivt, lägger i tvåan innan svängen, alt. går ner på 1:an och rullar sakta om det behövs innan jag kan svänga.

Men hur gör ni med själva uppsikten när ni gjort bilen klar och precis ska svänga?
Jordnötssås 2016-12-18 16:43 ! Citera #
Det du gör är rätt, när du väl ska svänga ska du hålla koll mot den nya vägen samt en sista blick mot vägen du korsar.
jasmine 2016-12-18 17:05 ! Citera #
Jordnötssås 2016-12-18
Det du gör är rätt, när du väl ska svänga ska du hålla koll mot den nya vägen samt en sista blick mot vägen du korsar.
Så... blicken ska vara in på vägen jag ska, framåt, bakåt, döda vinkeln under svängen?

var blicken ska vara sist beror såklart på hur miljön/trafiken ser ut där man kollar det mest utsatta området sist? exempelvis om man passerat ett backkrön innan så kollar man uppsikten bakåt sist?

När bör man undvika att utföra vänstersvängen?? om backkrönet ligger för tätt intill där man ska svänga? Om en lastbil är bakom?
Gäst 2016-12-18 23:52 ! Citera #
Du ska helst undvika att göra en vänstersväng om det är mycket bilar bakom dig, då är det säkrast att göra en ”trafiktömning” på en parkeringsficka eller busshållplats innan du ska svänga vänster..

När jag svänger vänster på en landsväg så brukar jag göra följande:

* Kolla backspegel
* Kolla sidospegeln
* Blinka
* Släppa gasen
* Bromsa
* Sväng

Det allra viktigaste att hålla koll på när du ska svänga är trafiken både bakom och framför innan man svänger!
Fokusera inte allt för mycket på vägen du ska in på! Vägen finns ju kvar, men trafiken på vägen förändras hela tiden!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor