Start > Körkortsforum > ”Lämplig plats” att stanna på …

”Lämplig plats” att stanna på på landsväg?

Gäst 2016-12-15 23:05 ! Citera #
Om vänstersväng på landsväg. Stanna till på högerkanten i god tid om det behövs och om det finns en lämplig plats.

Någon annanstans stod det om att stanna på landsväg, inte nödvändigtvis pga vänstersväng, men det stod typ ”Undvik att stanna eller parkera på landsväg där hastigheten är häg. Det kan störa trafikrytmen och du riskerar att bli påkörd. Måste du göra det, gör det bredvid vägen - helst en parkeringsficka.”

Betyder lämplig plats vägren/parkeringsficka? Eller får jag bara stanna i samband med att jag vill svänga vänster snart stanna på parkeringsfickor?

Och den andra grejen. Bredvid vägen. Menas DET vägren/pficka?
Gäst 2016-12-16 10:55 ! Citera #
Gäst 2016-12-15
Om vänstersväng på landsväg. Stanna till på högerkanten i god tid om det behövs och om det finns en lämplig plats.

Någon annanstans stod det om att stanna på landsväg, inte nödvändigtvis pga vänstersväng, men det stod typ ”Undvik att stanna eller parkera på landsväg där hastigheten är häg. Det kan störa trafikrytmen och du riskerar att bli påkörd. Måste du göra det, gör det bredvid vägen - helst en parkeringsficka.”

Betyder lämplig plats vägren/parkeringsficka? Eller får jag bara stanna i samband med att jag vill svänga vänster snart stanna på parkeringsfickor?

Och den andra grejen. Bredvid vägen. Menas DET vägren/pficka?
Om du ska svänga vänster på en landsväg och du har många bilar bakom dig, så är det trafiksäkert att svänga in vid en parkeringsficka eller busshållplats för att göra en så kallad ”trafiktömning.” Finns det ingen busshållplats eller parkeringsficka så kan man köra sakta på vägrenen tills alla åkt förbi och sen svänga ut på vägen igen och svänga vänster.
AT-7 2019-12-22 12:51 ! Citera #
På vilka ställen på landsväg är det förbjudet att stanna???
Gäst 2019-12-23 12:21 ! Citera #
AT-7 2019-12-22
På vilka ställen på landsväg är det förbjudet att stanna???
Överallt där det inte finns någon parkeringsskylt som visar att det är okej!
Chan 2020-04-19 09:17 ! Citera #
Stamina inte

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest