Start > Körkortsforum > Teori på första försöket, hur …

Teori på första försöket, hur svårt det är och hur det ser ut

Nyx 2016-12-15 15:10 ! Citera #
Hejsan!

Gjorde teoriprovet idag för första gången och gled smidigt igenom det närapå felfritt. Många tror att det är jättesvårt, slumpartat, inte går att förbereda sig för och inte ett dugg likt övningar. Låt mig reda ut detta.

Provet består av 70 frågor, vilka 5 är testfrågor som testas för framtida prov. Så 65 av frågorna är de som är poänggivande. Du behöver 80% rätt, vilket är ynkliga 52 av 65. Du får alltså ha fel hela 13 gånger. Gott om plats för ett slarvfel eller två.

Det som testas är saker som står i körkortsboken. Kan du den och alla frågor på elevcentralen kommer du inte ha några problem. Det är viktigt när du studerar att du förstår VARFÖR ett svar är rätt. Om du inte förstår varför ett svar är rätt utan bara lärt dig svaren i testfrågor utantill, kommer du få problem med nya frågor som du kommer få på det riktiga testet.

Ta rejält med tid att studera. Jag har gjort i runda slängar 60 testprov och läst igenom boken 2 gånger. Känner efteråt att jag nog borde läst igenom den en tredje gång.

Provet är utformat i stort sätt precis som frågorna på elevcentralen. En fråga till vänster på skärmen, svarsalternativ under och ibland en bild till den. Det kommer kännas väldigt bekant.

När du gör provet, ta god tid på dig. Du har 50 minuter på dig från dess att du startar provet. så de viktigaste tipsen för när du gör provet:

- du kan markera frågor som du är osäker på, gör det!
- Använd tiden. Du har 50 minuter på dig och man får inga bonuspoäng för att lämna in för tidigt.
- När du svarat på alla frågor, gå igenom dina markerade frågor.

Lycka till!
Gäst 2016-12-15 21:17 ! Citera #
Tack.
marcus 2016-12-15 21:32 ! Citera #
är inte provet mer likt dom teori testerna som är här på sidan ? :)
Gäst 2016-12-15 22:54 ! Citera #
marcus 2016-12-15
är inte provet mer likt dom teori testerna som är här på sidan ? :)
Nej, frågorna här är betydligt lättare samt lättare formulerade än vad dom kan vara på det riktiga provet.
Så därför är det viktigt att läsa boken och göra prov via elevcentralen.
Gäst 2016-12-15 23:11 ! Citera #
Jag klarade teoriprovet på första försöket och jag läste boken 1 gång, sen skumläste den lite och gjorde tester på Elevcentralen och det räckte gott och väl. Tror man behöver åtminstånde läsa boken 1 gång, helst 2 om du vill känna dig rätt säker när du väl skriver provet. Jag tyckte dock inte frågorna på provet var jättelika de på Elevcentralen men lite lika iaf. Så därför kanske de inte räcker med bara tester utan ge dig på boken också! Där finns alla svar till provet ;)
isabelle 2016-12-27 23:43 ! Citera #
Jag gjorde teoriprovet i onsdags & fick 46, kändes sådär. Vissade bara sig att jag ine pluggat tillräckligt :/ Dock klarade jag uppkörningen dagen efter och imorgon ska jag göra om teorin. Jag tyckte inte frågorna var som på elevcentralen, kanske olika för all med tanke på att det finns hur många frågor som helt som de blandar för varje person. Men det bästa är att rå plugga det man har svårt för & kunna det mesta ut över allt. Jag tycker det är bra sammanfattningar här på denna sidan :) Lycka till alla :)
gäst 2016-12-28 04:58 ! Citera #
Jag har hört att trafikverket bjuder på uppkörningen om man nu haft 65/65
Gäst 2016-12-28 08:29 ! Citera #
gäst 2016-12-28
Vart har du ”hört” detta?.. De e nämligen inte sant..
Gäst 2016-12-28 17:24 ! Citera #
gäst 2016-12-28
Jag har hört att man inte ska lita på människor, och detta är fan ett exempel på varför.
Robin 2016-12-28 18:59 ! Citera #
Hej! hur får man tillgång till att få göra prover / tester på Elevcentralen ? måste man vara inskriven på en körskola?
Mvh Robin

Senaste foruminläggen

Rubrik
1
I dag 13:21
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest