Det blir nog en del text nu, men jag känner att jag behöver ventliera och se om det finns likasinnade i min sits.
Jag ska börja med att säga att jag är fullständigt usel på att ta in teoretisk information. Mitt läshuvud är åt helvete, och jag har problem att använda den information jag lyckats ta in i andra/nya scenarion.
Jag köpte 1000 frågor här för några veckor sen och har börjat repetera dom. Började med vägmärken och fick efter ett tag godkänt i den kategorin. Kändes ju bra såklart, men jag har insett att jag ytinlär... Jag memorerar frågorna (utan att jag tänkt på det) och kör jag trafikfrågor vet jag svaret på frågan enbart av att se bilden eftersom den förekommit så många gånger. Det här var inte ens något jag tänkte på i början. Jag trodde på fullaste allvar att jag tagit till mig informationen fullvärdigt och att jag börjat lära mig. Jag klickade förbi frågorna ganska snabbt dessutom.
Jag insåg ytinlärningen när jag fått godkänt på flera blandat-tester här och sen skulle prova ett test på en annan sida, med annorlunda formulerade frågor, andra bilder och andra scenarion. Jag fick strax över 30 rätt på det andra testet och kunde inte förstå varför, jag hade pluggat så intensivt. Det var ganska jobbigt att behöva inse att jag nog lärt mig mycket, mycket mindre än jag trott.
Jag försökte då mer intensivt läsa förklaringarna till VARJE fråga och försöka förstå helheten, men det är som att något bara krasar sönder i huvudet. Jag lyckas inte måla upp en helhetsbild av frågan och dess innebörd, utan jag minns bara svaret på frågan som en slags automatisk reaktion. Det känns förjävligt om jag ska vara ärlig, och jag tror det är min oförmåga till att ta in det teoretiska som står till grund för det.
Är det någon som känner sig igen sig i det här? Hur har ni isåfall lagt upp det för att det ska gå in i huvudet fullvärdigt?