Start > Körkortsforum > Börjat oroa mig för att jag in…

Börjat oroa mig för att jag inte har det som krävs för att klara teorin

Barabbas 2016-12-15 12:47 ! Citera #
Det blir nog en del text nu, men jag känner att jag behöver ventliera och se om det finns likasinnade i min sits.

Jag ska börja med att säga att jag är fullständigt usel på att ta in teoretisk information. Mitt läshuvud är åt helvete, och jag har problem att använda den information jag lyckats ta in i andra/nya scenarion.

Jag köpte 1000 frågor här för några veckor sen och har börjat repetera dom. Började med vägmärken och fick efter ett tag godkänt i den kategorin. Kändes ju bra såklart, men jag har insett att jag ytinlär... Jag memorerar frågorna (utan att jag tänkt på det) och kör jag trafikfrågor vet jag svaret på frågan enbart av att se bilden eftersom den förekommit så många gånger. Det här var inte ens något jag tänkte på i början. Jag trodde på fullaste allvar att jag tagit till mig informationen fullvärdigt och att jag börjat lära mig. Jag klickade förbi frågorna ganska snabbt dessutom.

Jag insåg ytinlärningen när jag fått godkänt på flera blandat-tester här och sen skulle prova ett test på en annan sida, med annorlunda formulerade frågor, andra bilder och andra scenarion. Jag fick strax över 30 rätt på det andra testet och kunde inte förstå varför, jag hade pluggat så intensivt. Det var ganska jobbigt att behöva inse att jag nog lärt mig mycket, mycket mindre än jag trott.

Jag försökte då mer intensivt läsa förklaringarna till VARJE fråga och försöka förstå helheten, men det är som att något bara krasar sönder i huvudet. Jag lyckas inte måla upp en helhetsbild av frågan och dess innebörd, utan jag minns bara svaret på frågan som en slags automatisk reaktion. Det känns förjävligt om jag ska vara ärlig, och jag tror det är min oförmåga till att ta in det teoretiska som står till grund för det.

Är det någon som känner sig igen sig i det här? Hur har ni isåfall lagt upp det för att det ska gå in i huvudet fullvärdigt?
Nyx 2016-12-15 15:37 ! Citera #
Att lära sig via frågorna är inte bäst för alla. Om du märker att du ytinlär den vägen, så är nog studera med körkortsboken, eller kanske faktiska teorilektioner nånting för dig.
Johanna 2016-12-19 17:59 ! Citera #
Du kanske har läs- och skrivsvårigheter? Man kan ju alltid ansöka om att göra teoriprovet muntligt instället om du har lättare att uttrycka dig verbalt samt då får man chans att visa med kroppen osv vad man menar och har för mig att man kan då kan få frågorna upplästa samt ”förklarade”. Tror dock detta gäller enbart om man har till exempel dyslexi eller adhd!

Men det kanske är värt att utreda? Hur är du annars i skolan? Får du godkänt på vanliga prov? I så fall borde du klara detta också!

Jag har alltid haft relativt lätt i skolan, klarade gymnasiet med jättebra betyg men ÄNDÅ började jag tvivla och kände mig efterbliven när det gällde körkortsteorin. Jag tyckte den var svår i början, mycket information att ta in och allt kändes bara jobbigt. Tror det är många som känner som dig och mig så vi är nog inte ensamma!

Men sedan började jag få fler och fler rätt på testerna och jag läste runt massa på bloggar om deras väg till körkortet och blev så taggad att jag bara tog tag i det och nötte och nötte dessa tester och sträckläste körkortsboken. Jag tror du behöver en rejäl dos motivation. Bara gör det! Tänk på att det kommer vara så värt det! Belöna dig när du gör framsteg så ska du se att du kommer klara det. Lycka till!!
Gäst 2016-12-25 12:55 ! Citera #
Klart du kan klara teorin! I och med att du förstår problemet med ytinlärning är det dags att börja läsa mer bok. Det viktiga är att du motiverar varför svaren är som de är. Bemöt varje fråga med tanken ”hur ska jag göra här?” Och tänk hur du skulle gjort om du kom med bil.

Jag rekommenderar också att du diskuterar med körskolelärare om du har en sån, det hjälper med förståelse. På min körskola fick man sitta och plugga teori där och hade då tillfälle att fråga så mycket man ville.
Gästen 2016-12-26 15:10 ! Citera #
För det första! Du kan lära! :) Det är viktigt att peppa sig själv.

Jag har dåligt självförtroende, och trodde aldrig jag skulle få mitt körkort ”för att jag var värdelös”. Men nu sitter jag här och har mitt körkort.

Det finns många sätt att lära. Och jag hatade teorin, för det fanns enligt mig ingen logik (fast nu när jag kan teorin är det logiskt).

Men jag bestämde mig för att sitta en stund varje dag och läsa i boken. Kunde vara mellan 20-60 minuter per tillfälle. Och hade jag ont om tid, pluggade jag på bussen påväg till trafikskolan (1 timmas restid enkelresa).

Och jag ritade och förde anteckningar över sånt som var extra svårt att förstå. Och ibland frågade jag min körlärare om jag inte förstod.

Jag kollade av vad jag lärt mig och vad jag behövde öva mer på, genom att göra frågorna. Problemet var ju dock att man på slutet kunde svaren. Men då försökte jag använda andra frågor, tex här på körkortonline.

Jag hade extra jobbigt för att räkna med bromssträckor och allt vad det var man skulle kunna räkna med. (Har svårt för matte, även jätteenkla tal).

Men då jag tycker om musik, så skrev jag ”låtar” om bromssträckor och sånt. Och det var för mig en bra metod, för än idag sitter de formlerna i huvudet haha :)

Så fundera ut om det finns något sätt som du kan lära dig på, som är roligt. Och du fick ju lite mer tips i mitt inlägg.

Lycka till! En dag sitter du där med ditt körkort!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo