Start > Körkortsforum > Inspektören ville ha pengar?

Inspektören ville ha pengar?

Gäst 2016-12-19 21:36 ! Citera #
Gäst 2016-12-15
Pluggar man och kör mycket så kan man fixa sitt körkort för samma pris het lagligt!
Det är bara losers som inte orkar plugga som alla vi andra..
Avgifter till TV samt körlektioner för enbart 5 lax kommer du inte långt med om du bor i en storstad.

Folk pluggar teori och kör privat/på körskola för mycket mer än det för att få sina körkort.

Men helt fel av inspektören att erbjuda körkort mot betalning.
Gäst 2016-12-19 22:42 ! Citera #
Gäst 2016-12-19
Avgifter till TV samt körlektioner för enbart 5 lax kommer du inte långt med om du bor i en storstad.

Folk pluggar teori och kör privat/på körskola för mycket mer än det för att få sina körkort.

Men helt fel av inspektören att erbjuda körkort mot betalning.
Nu är det ju så alla som tar körkort inte bor i en storstad, så man kan med lätthet klara att ta körkort för 5 lax om man bara ger sig sjutton på det och verkligen satsar allt på det.
Jag själv fick mitt körkort för 5127:- och då är riskettan och risktvåan inräknade i priset :)

In skrivning på körskola - Fick jag gratis när jag fyllde år
10 körlektioner på körskolan (300:-/st) = 3000:-
Riskettan - Fick jag betald
Risktvåan 1600:-
Teoripluggade gratis på körskolan + läste körkortsboken hemma
Övningskörde privat med min pappa (betalade inget för bränslet)
Teoriskrivning - 325:-
Uppkörning - Ingick vid inskrivning på körskolan (Första uppkörningen samt lån av bil)
Tillverkning av körkortet 150:-

Totalt 5075:- :)
gäst 2016-12-19 23:12 ! Citera #
Ja detta har hänt, att kanske inspektören är mutbar, men vet ni vad det bästa är?, inspektören klarar sig aldrig, man kommer , man bil alltid torsk på detta, för eller senare.
Gäst 2016-12-20 07:07 ! Citera #
Gäst 2016-12-19
Nu är det ju så alla som tar körkort inte bor i en storstad, så man kan med lätthet klara att ta körkort för 5 lax om man bara ger sig sjutton på det och verkligen satsar allt på det.
Jag själv fick mitt körkort för 5127:- och då är riskettan och risktvåan inräknade i priset :)

In skrivning på körskola - Fick jag gratis när jag fyllde år
10 körlektioner på körskolan (300:-/st) = 3000:-
Riskettan - Fick jag betald
Risktvåan 1600:-
Teoripluggade gratis på körskolan + läste körkortsboken hemma
Övningskörde privat med min pappa (betalade inget för bränslet)
Teoriskrivning - 325:-
Uppkörning - Ingick vid inskrivning på körskolan (Första uppkörningen samt lån av bil)
Tillverkning av körkortet 150:-

Totalt 5075:- :)
I stockholm kostar en körlektion mellan typ 600 och 1000.
Gäst 2016-12-20 09:09 ! Citera #
Gäst 2016-12-19
Nu är det ju så alla som tar körkort inte bor i en storstad, så man kan med lätthet klara att ta körkort för 5 lax om man bara ger sig sjutton på det och verkligen satsar allt på det.
Jag själv fick mitt körkort för 5127:- och då är riskettan och risktvåan inräknade i priset :)

In skrivning på körskola - Fick jag gratis när jag fyllde år
10 körlektioner på körskolan (300:-/st) = 3000:-
Riskettan - Fick jag betald
Risktvåan 1600:-
Teoripluggade gratis på körskolan + läste körkortsboken hemma
Övningskörde privat med min pappa (betalade inget för bränslet)
Teoriskrivning - 325:-
Uppkörning - Ingick vid inskrivning på körskolan (Första uppkörningen samt lån av bil)
Tillverkning av körkortet 150:-

Totalt 5075:- :)
... Så ditt körkort kostade mer, bara att mamma och pappa betalade? Då är siffran din inte relevant.
Gäst 2016-12-20 14:28 ! Citera #
Gäst 2016-12-20
I stockholm kostar en körlektion mellan typ 600 och 1000.
Här ute på landet kostar en körlektion 300:- för 40 minuter
Gäst 2016-12-20 14:31 ! Citera #
Gäst 2016-12-20
... Så ditt körkort kostade mer, bara att mamma och pappa betalade? Då är siffran din inte relevant.
Den är relevant, det enda jag fick betalt av mamma o pappa var riskettan.
Inskrivningen fick jag i 19-års present av släkt och vänner..

Detta är bara ett exempel på att man kan hamna runt 5000 kr för ett körkort :D
Björn He 2023-10-25 21:01 ! Citera #
Ofta en inspektör som anser man bör kuggas kan erbjuda körkort i utbyte mot pengar? I så fall borde det väl vara okej att bryta mot någon trafikregel under körprovet och bli godkänd ändå; inspektören kan väl bara säga ”Du får godkänt trots att du inte följde trafikregler, om du betalar mig 3000 kronor i böter för dina trafikbrott och lär dig av ditt misstag som körkortsinnehavare”. De flesta som gör misstag i trafiken brukar väl ändå oftast lära sig av sina misstag och se till att inte upprepa dem. Det förekommer väl ändå att fordonsförare som redan har körkort inte alltid följer gällande trafikregler.

Jag cyklade faktiskt mot rött ljus vid en gatukorsning i Stockholms innerstad en dag när jag var på väg till Engelbrektsskolan, där jag hade hemspråksundervisning, och jag kom tack och lov till skolan precis i tid, men det hade väl jag inte gjort om jag nu inte hade försökt passera vid rött ljus utan bara stannat före korsningen och väntat till nästa gång det blev grönt ljus (som jag var skyldig att göra). Jag cyklade dock ut i korsningen samtidigt som korsande trafik just fått grönt ljus och börjat köra så de bilisterna hann ju lugnt se mig cykla mot rött ljus och stanna upp för mig, men de blev arga och tutade åt mig för att jag körde i vägen för dem.
Jag hade väl lika gärna kunnat köra mot rött ljus idag, om jag nu bedömde att det vore möjligt att göra det utan risk för fara eller hinder för korsande trafik. Det hände ändå en gång att jag körde mot rött ljus en snöig decemberdag för nio år sen, då jag körde på Åbyvägen i södra Stockholm och skulle svänga vänster i korsningen med Götalandsvägen och var tvungen att stanna före stopplinjen för rött ljus för vänstersvängande. Jag hade nästan ingen möjlighet att stanna för stoppsignalen för vänstersvängande fordon p.g.a. det snöiga väglaget, för så fort jag började bromsa för att stanna vid rött ljus så började bilen att slira i det snöhala väglaget så att den gled över stopplinjen och ut i korsningen med den mötande trafikens körbana - men lyckligtvis utgjorde jag ingen risk för fara för mötande trafik som hade grönt ljus, för inga mötande fordon närmade sig just då. Men eftersom jag väl hade glidit förbi en stoppsignal p.g.a. det hala väglaget så bestämde jag mig för att bara köra vidare, så att min bil inte förblev stillastående mitt i en korsning på en 70-väg, för ett stillastående fordon där kan ju utgöra en trafikfara.
Gäst 2024-07-31 04:55 ! Citera #
Överkok
RiverOak 2024-07-31 09:28 ! Citera #
Mutbrott är relativt vanligt på uppkörningar. Gissningsvis finns det då också ett mörkertal.
Sen är det vanligare att aspiranten erbjuder pengar än att förarprövaren erbjuder ett godkännande mot betalning. Men det förekommer också. Det var bara för ett par år sedan ett sådant fall uppe i rätten.

Det verkar också vara en tankemiss i tråden att det är trafikfarliga personer som släpps igenom mot betalning. Så behöver det ju inte alls vara. En förarprövare kan såklart kräva mutor av någon som gjort en bra körning.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 22:07
12
I går 15:37
9
I går 14:57
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest