Saab??

Bilsugen 2016-12-09 14:35 ! Citera #
Vad säger ni om att köpa en Saab? Har fått lite olika reaktioner kring det då Saab inte tillverkas längre. Vad säger ni?
Gäst 2016-12-09 22:49 ! Citera #
Varför inte... Men ta inte någon gammal Saab, helst någon från 2009 och framåt då det ofta kan vara/bli elfel på dom äldre. Och var inte orolig för att nått skulle paja, det finns gott om reservdelar till Saab även i fortsättningen :D
:)) 2016-12-14 20:54 ! Citera #
Jag har en 9 5 -00 som första bil, är skitnöjd. Mycket bil till lite pengar. Nackdelen är väl att den är relativt dyr i drift, dricker 1,1-1,3 L /milen (kör kanske inte jätte lungt, men dricker nog en 0,9-1 L vid lugn körning) samt att den dricker en del olja. Att saab inte tillverkas längre spelar ingen roll, verkstäder och reservelstillverkning finns fortfarande. ocg de gick inte i konkurs pga. dåliga bilar utan dåliga affärer. :)
Björn He 2023-10-25 21:20 ! Citera #
Jag hade som bilägare en SAAB 9-3 årsmodell 1998/1999 under slutet av sommaren 2015. Jag bestämde mig för att köpa den främst för att säljaren sålde den ovanligt billigt, för blott 1500 kronor, av konstig anledning. Efter att ha ägt den i omkring tre veckor så råkade jag ut för en trafikolycka med SAAB:en vid den där rondellen utanför Johan Skytteskolan i södra Stockholm, där en skåpbilsförare som hade väjningsplikt mot mig inte lämnade företräde för min bil, trots att jag var inne i cirkulationsplatsen före, utan han körde bara utan vidare rakt in i cirkulationen - i vägen för min bil, så min bil bara kraschade rakt in i bakhjulspartiet på skåpbilen, för han såg sig tydligen inte för tillräckligt innan han körde in i cirkulationsplatsen; så fort han noterade min bil som kom från rakt motsatt färdriktning så iakttog han inte om jag verkligen skulle köra ur cirkulationen vid den körbana han var på väg in från eller om jag skulle köra vidare i cirkulationen, utan han trodde att jag som kom från rakt motsatt färdriktning skulle köra ur cirkulationen vid utfarten han var på väg in i cirkulationen från och inte att jag skulle svänga vänster i rondellkorsningen och då köra en utfart längre (än vad han trodde) eftersom han såg att jag inte blinkade vänster trots att ”man borde blinka vänster när man svänger vänster även i en rondellkorsning”, och det var ju verkligen en olämplig ”ursäkt” anser jag. Det är faktiskt inte påbjudet att ge tecken till vänster då man planerar att svänga till vänster i en cirkulationsplats (men å andra sidan är det inget förbud att ge tecken om vänstersväng heller), utan en som färdas in i cirkulationen är ansvarig för att vara tillräckligt uppmärksam på om en har fordon redan inne i cirkulationen att behöva väja för och i så fall väja för att släppa förbi fordonet redan inne i cirkulationen innan en själv kör vidare in.

Jag upplevde något väldigt lönsamt vid kraschen med skåpbilen, nämligen att jag fick 8000 kronor för min krockade SAAB från skåpbilens trafikförsäkring och lyckades därigenom tjäna omkring 6000 kronor (för en bil jag bara betalt ett och ett halvtusen för). En sån bils normala marknadsvärde var tydligen 8000 till 10000 kronor och om en bil blir för väsentligt skadad för att anses lönsam att reparera så blir den normalt skrotad mot en summa pengar som motsvarar bilens beräknade marknadsvärde (strax före krocken), och då spelar det normalt ingen roll om man som bilägare själv köpt bilen för ett lägre pris.

Något nytt jag lärde mig om SAAB genom att köpa en SAAB var faktiskt att man måste ha backväxeln ilagd för att kunna ta nyckeln ur tändlåset, eftersom SAAB-bilar tydligen är utrustade med teknisk spärr som låser fast nyckeln sålänge inte backväxeln är ilagd, det borde Volvo’s bilar också vara tycker jag. Syftet med spärren är såvitt jag fått veta att skydda bilen mot stöld i händelse att någon tjuvkopplar bilen, för då kan biltjuven inte köra iväg med bilen utom baklänges eftersom växelspaken är fastlåst i backläge. Jag trodde syftet med spärren var att hindra föraren från att parkera utan en växel ilagd, för att en växel måste vara ilagd för att kunna ”hålla fast” bilen i händelse att parkeringsbromsen som annars ”håller fast” bilen plötsligt havererar.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov