Start > Körkortsforum > Kollar inspektörerna upp min ”…

Kollar inspektörerna upp min ”information” före uppkörningen? Stockholm

bokstavsbarn 2016-12-09 11:54 ! Citera #
Tog ett tag för mig att få lämplighetsintyget då jag har lite bokstavskombinationer..

Kört över 40 lektioner på körskolan och en del privat, På körskolan är dom helt inställda på att jag är mer än redo för att ha körkort och bokade in mig på första uppkörningen ca en vecka sedan.

Blev kuggad på manövrering (körning i tätort/växla osv) och trafikregler (körning på motorväg och motortrafikled)

Motorvägskörningen kuggades då jag åkte bakom en lång ledbuss som stänkte ner framrutan så mycket så jag la mig i mittfilen o tänkte köra om, men såg på hastighetsmätaren att detta inte kunde göras då jag isåfall skulle överskrida hastighetsgränsen, jag la mig då än en gång i högerfilen o ökade avståndet för att undvika att behöva ha vindrutetorkarna på max. Ingen trafik bakom för den delen heller.

Manövreringen blev jag helt paff över, växlar o manövrerar väldigt bra enligt körskolan och mig själv och blev godkänd på Miljö och sparsam körning vilket menar att jag ju faktiskt manövrerat och växlat på ett bra sätt som är bra för miljön? Eller?

Allt kändes väldigt bra under uppkörningen och det småpratades en del under färden, och när vi kom till parkeringen så sa inspektören bara ”tyvärr så räcker det inte för att du ska bli godkänd”..

Han jag kör med från trafikskolan blev förvånad över att jag ej klarade det och vi åkte tillbaka mot körskolan.

Bokar en ny uppkörning som jag hade idag, Känner mig mindre nervös o sätter mig i bilen och har en invändig säkerhetskontroll som går bra och vi åker iväg.
Missar en avfart i en cirkulationsplats (kör upp på annat ställe än sist gång, så är ovan i området) kör ett varv till o fortsätter mot färdmålet och allt går bra.
Kommer in på parkeringen utanför trafikverket o får reda på att jag blivit kuggad på det jag blev godkänd på vid första uppkörningen. Och godkänd på det jag vart kuggad på vid första uppkörningen.

Idag vart jag underkänd på Miljö och sparsam körning men godkänd på resten.
Jävligt irriterande o bli kuggad på det jag vart godkänd på sist gång, o godkänd på det som jag vart underkänd på.

Kollar inspektörerna igenom vad jag haft för resultat tidigare? Och är dom extra hårda för att jag har en bokstavskombination?
Äter medicin för uppmärksamheten och berättar jag inte om vad jag har för diagnoser tänker ingen på det sålänge jag äter min medicin som jag ska.

Pengarna bara rinner iväg och behöver körkortet för hämtning av barn samt till arbetet. Ska man ringa och prata med trafikverket o försöka boka en ny tid via telefonen och med någon som har förståelse för bokstavsbarn eller bara bita i sura äpplet o boka en ny tid själv via sidan o hoppas på bättre lycka nästa gång?


Personkemin har väl inte varit helt 100% med inspektören, men ska ju vara körsättet som spelar roll inte att det är en tidig måndagstid o personen haft en risig helg eller en fredag strax före lunch o inspektören vill kugga sista stackaren före lunchen så man kanske kan ha nåt kul att snacka med kollegorna om på lunchrasten?

Pratat med körskolan som är förvånade över den andra underkända uppkörningen. Dom tycker inte jag behöver boka fler lektioner och säger att jag bara ska boka en ny tid o köra upp snarast möjligast.


Kör lungt och håller alltid hastigheten, pluggat så mycket teori och klarat provet. Och kan svara på vilken fråga som helst om trafiksäkerhet o regler samt skyltar om nån väcker mig mitt i natten.

:x :x :x
55 2016-12-09 12:56 ! Citera #
Tråkigt att du har kuggat 2 uppkörningar, men på din första uppkörning var din säkerhetskontroll ej godkänd?

För du skrev att du fick göra en säkerhetskontroll även på din andra uppkörning
bokstavsbarn 2016-12-09 13:06 ! Citera #
55 2016-12-09
Tråkigt att du har kuggat 2 uppkörningar, men på din första uppkörning var din säkerhetskontroll ej godkänd?

För du skrev att du fick göra en säkerhetskontroll även på din andra uppkörning
Efter antalet körlektioner o timmar privat jag spenderat på körningen samt att jag till och med boka en lektion med en annan lärare på körskolan för att få en ”second opinion” på körningen o blev godkänd så blir jag mest irriterad.

Säkerhetskontroll både 1:a och 2:a uppkörningen.

Idag behövde jag bara kontrollera parkeringsbroms o vindrutetorkarna fram och bak.

Tradigt då första tiderna för uppkörning nummer 3 är i början på Januari. Blir att sitta och uggla på trafikverkets hemsida och hoppas på någon som bokar av..
55 2016-12-09 13:20 ! Citera #
bokstavsbarn 2016-12-09
Efter antalet körlektioner o timmar privat jag spenderat på körningen samt att jag till och med boka en lektion med en annan lärare på körskolan för att få en ”second opinion” på körningen o blev godkänd så blir jag mest irriterad.

Säkerhetskontroll både 1:a och 2:a uppkörningen.

Idag behövde jag bara kontrollera parkeringsbroms o vindrutetorkarna fram och bak.

Tradigt då första tiderna för uppkörning nummer 3 är i början på Januari. Blir att sitta och uggla på trafikverkets hemsida och hoppas på någon som bokar av..
Var lite konstigt att du behövde göra din säkerhetskontroll 2 gånger, för om man har klarat säkerhetskontrollen en gång behöver man ej gör om den
Mats 2016-12-09 14:13 ! Citera #
55 2016-12-09
Var lite konstigt att du behövde göra din säkerhetskontroll 2 gånger, för om man har klarat säkerhetskontrollen en gång behöver man ej gör om den
Det där är helt fel information!
Man kan visst få göra om en säkerhetskontroll även om man klarade den första, men kuggade på nått annat.
Det är upp till inspektören som man får som avgör vad man ska göra.

En andra uppkörning är precis som den första, så en inspektör kollar inte bara på vad man har kuggat på tidigare, utan dom kan gott och väl göra en helt ”ny” uppkörning om dom så önskar, dock ska det tilläggas att det är ganska ovanligt att man för göra flera säkerhetskontroller, men det kan hända!

Och ja, en inspektör kollar alltid på vad du har kuggat på tidigare..
bokstavsbarn 2016-12-09 14:47 ! Citera #
Mats 2016-12-09
Det där är helt fel information!
Man kan visst få göra om en säkerhetskontroll även om man klarade den första, men kuggade på nått annat.
Det är upp till inspektören som man får som avgör vad man ska göra.

En andra uppkörning är precis som den första, så en inspektör kollar inte bara på vad man har kuggat på tidigare, utan dom kan gott och väl göra en helt ”ny” uppkörning om dom så önskar, dock ska det tilläggas att det är ganska ovanligt att man för göra flera säkerhetskontroller, men det kan hända!

Och ja, en inspektör kollar alltid på vad du har kuggat på tidigare..
Ok. undrade om dom kollade på vad man kuggat tidigare så tack för svar på frågan.

Var osäker eftersom han på första uppkörningen frågade mig om jag hade klarat teoriprovet EFTER körningen. Tycker dom borde kolla sånt före man kliver in i bilen.
Gäst 2016-12-09 16:08 ! Citera #
Vad menar du med bokstavskombination? Adhd? Såg bara vad du har istället för att dansa runt det med ord.
Förarprövaren 2016-12-10 09:33 ! Citera #
bokstavsbarn 2016-12-09
Ok. undrade om dom kollade på vad man kuggat tidigare så tack för svar på frågan.

Var osäker eftersom han på första uppkörningen frågade mig om jag hade klarat teoriprovet EFTER körningen. Tycker dom borde kolla sånt före man kliver in i bilen.
Hej!
Skälet till att inspektören inte vet eller frågar om teoriprovet är godkänt eller inte före körprovet är att de inte ska påverkas av den vetskapen. Om inspektören fick veta att någon endast fick 20 poäng på teoriprovet så skulle detta kunna sitta kvar i bakhuvudet och riskera att påverka bedömningen. Förstår du hur jag menar?
Kliv in på Uppkörningsbloggen och läs på om körprovet!
http://uppkorningblog.com
55 2016-12-10 13:35 ! Citera #
Mats 2016-12-09
Det där är helt fel information!
Man kan visst få göra om en säkerhetskontroll även om man klarade den första, men kuggade på nått annat.
Det är upp till inspektören som man får som avgör vad man ska göra.

En andra uppkörning är precis som den första, så en inspektör kollar inte bara på vad man har kuggat på tidigare, utan dom kan gott och väl göra en helt ”ny” uppkörning om dom så önskar, dock ska det tilläggas att det är ganska ovanligt att man för göra flera säkerhetskontroller, men det kan hända!

Och ja, en inspektör kollar alltid på vad du har kuggat på tidigare..
Ok nu är jag med, du har rätt i att man kan få göra vissa moment på en uppkörning och en del moment behöver man inte göra. Jag tex gjorde 8 uppkörningar och behövde bara göra säkerhetskontrollen på den första uppkörningen.

Fickparkera behövde jag inte göra alls på mina åtta uppkörningar ;)
bokstavsbarn 2016-12-19 20:13 ! Citera #
Förarprövaren 2016-12-10
Hej!
Skälet till att inspektören inte vet eller frågar om teoriprovet är godkänt eller inte före körprovet är att de inte ska påverkas av den vetskapen. Om inspektören fick veta att någon endast fick 20 poäng på teoriprovet så skulle detta kunna sitta kvar i bakhuvudet och riskera att påverka bedömningen. Förstår du hur jag menar?
Kliv in på Uppkörningsbloggen och läs på om körprovet!
http://uppkorningblog.com
Har läst en del på bloggen din och önskar inspektörerna jag stött på haft samma tänk som du har/hade när du jobbade på trafikverket. Vågskålen borde verkligen vara på plus men ändå inte godkänd.

Kuggade igen idag för tredje gången med samma inspektör som vid första uppkörningen.. Småpratande trevlig inspektör..

Idag så stannade jag för sent före en korsning, dock utan att vara i vägen eller utgöra någon fara, det blev bristande säkerhetsmarginaler.

Sen vart jag kuggad på att använda körteknik som medför låg bränsleförbrukning. Detta vart jag godkänd på av honom sist, Då jag hade körskolans bil jag var van med o spenderat över 50 lektioner i, och idag så var det en bil jag aldrig kört förut..

Blir så less.. Nu gäller det o försöka hitta och tajma en avbokning på trafikverkets hemsida så teoriprovet inte går ut.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I dag 18:09
8
I dag 18:08
1
I går 20:30
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov