Start > Körkortsforum > KLARADE uppkörning i Jakobsber…

KLARADE uppkörning i Jakobsberg samt teori på första försöket!

Gäst 2016-12-01 15:54 ! Citera #
Hej allesammans! Idag fick jag mitt efterlängtade körkort! :)

Jag klarade teorin i måndags och fick 61/65, uppkörningen skedde i Jakobsberg och gick hur bra som helst. Men, jag var helt inställd på att få köra en Volvo v40 bensin (trafikskolans bil), eftersom det var den bilen de sa att jag skulle få ha när jag ringde och bokade uppkörningen. När det väl är dags att kliva in i bilen fick jag köra en helt annan bil, har glömt vilket bilmärke men den gick på diesel och hade 6 växlar som jag inte är van vid! Detta blev ett stort orosmoment eftersom jag hade svårt att veta vilka växlar jag skulle ligga på och var allmänt ovan, men detta släppte nästan direkt. På säkerhetskontrollen fick jag kontrollera kylvätskenivå samt bromsvätska, vilket är busenkelt om man övat in det någon dag före. Sedan fick jag köra ut på E18 och svänga av mot Stäket, där fick jag köra genom bostadsområden och backa runt hörn. Sedan körde jag motorväg tillbaka till Trafikverkets parkering och fick göra en helt vanlig parkering. Jag var nästan helt säker på att jag kuggat eftersom jag hade problem med växlarna och därför svårt med ecodrive, så därför trodde jag inte mina öron när inspektören sa att jag var GODKÄND!!!! SÅN LYCKA!

Jag vill även tillägga att jag enbart kört privat, har tagit 2st körlektioner totalt där den ena körläraren sa att jag ej kunde köra bil så den var inte särskilt givande, medan den andra körläraren bara sa att jag var redo för uppkörning. Har sammanlagt betalat ca 4000 kr för mitt körkort! Ville bara dela med mig av min glädje! :)
Gäst 2016-12-01 15:56 ! Citera #
Vill bara tillägga att den enda anmärkningen jag fick var att jag körde lite för sakta in på påfartsleden vid motorväg, jag körde i ca 80km/h när hastighetsbegränsningen låg på 100km/h. Detta berodde till störst del på att jag var ovan med växlarna och därför inte accelererade tillräckligt snabbt.
Gäst 2016-12-01 16:32 ! Citera #
Stort grattis! :D
Kalle 2016-12-01 16:42 ! Citera #
Hej,hur pluggade du till teoriprovet?
Gäst 2016-12-02 07:50 ! Citera #
Hej! Jag läste boken en gång i somras noggrant och tog anteckningar på det viktigaste (tex trafikregler, vikter och hastigheter mm). Veckan före teoriprovet skaffade jag ett konto här och gjorde alla frågorna, frågorna här är lika dem som kommer på provet!! Sen skumläste jag också igenom boken en gång till.
Gäst 2016-12-02 12:23 ! Citera #
Gäst 2016-12-01
Vill bara tillägga att den enda anmärkningen jag fick var att jag körde lite för sakta in på påfartsleden vid motorväg, jag körde i ca 80km/h när hastighetsbegränsningen låg på 100km/h. Detta berodde till störst del på att jag var ovan med växlarna och därför inte accelererade tillräckligt snabbt.
Grattis till körkortet!

En fråga bara, hur kan man vara ovan med växlarna när man ska köra upp?
Tyder inte det lite på att man egentligen inte är redo?
För oavsett om man kör med 5-växlar eller 6-växlar så ska det inte vara några större problem..
Gäst 2016-12-02 13:06 ! Citera #
Jo det har du rätt i men jag kanske uttryckte mig fel. Jag menade att jag fick problem med växlingen eftersom bilen gick på diesel, jag har aldrig kört en dieseldriven bil innan. En dieselbil kör högre hastigheter på längre växlar, tex på 3:an i 50km/h där jag annars är van att köra på 4:an och ibland även 5:an, förstår du problematiken då? Och trots att jag var ovan med växlingen klarade jag ju uppkörningen ändå vilket tyder på att jag fixade det utan problem :)
Raz 2016-12-02 22:13 ! Citera #
Stortttt grattis :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
8
I dag 05:45
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov