Start > Körkortsforum > Fråga om vinterväglag

Fråga om vinterväglag

Förvirrad 2016-11-29 19:28 ! Citera #
Tjena!
Jag gjorde idag ett test på elevcentralen där jag fick en fråga som jag inte riktigt förstår.

Jag vet när man får ha vinterdäck och när man inte får men denna gjorde mig konfundera. Har frågat andra också och de förstår inte heller svaret.

Vad är sant vid vinterväglag?

a. Vinterdäck, med eller utan dubb, ska användas från 1 december till 31 mars (RÄTT SVAR)

b. Vinterdäck, med eller utan dubb, ska användas från 1 oktober till 30 april

Kan nån förklara varför det blir det här svaret? Om det är vinterväglag mitt i sommaren får man ha vinterdäck, så varför är då ’’a’’ rätt?
Klajen 2016-11-29 19:56 ! Citera #
Hej!

Därför att det under perioden 1 dec - 31 mars är lag på att ha vinterdäck oavsett väglag.
Gäst 2016-11-29 22:35 ! Citera #
Klajen 2016-11-29
Hej!

Därför att det under perioden 1 dec - 31 mars är lag på att ha vinterdäck oavsett väglag.
Precis som du säger! Lagkrav 1 dec till 31a mars. :) Är det vinterväglag övrig tid på året så får du använda vinterdäck oavsett.
TS 2016-11-29 22:59 ! Citera #
Hej!

Ja, jag vet att det är lagkrav. Men frågan är ju ’’vad är sant vid vinterväglag?’’. Hur kan då det andra svaret vara fel? För om det är vinterväglag mellan 1 oktober och 30 april så får man ju ändå använda vinterdäck??
Gäst 2016-11-30 15:07 ! Citera #
TS 2016-11-29
Hej!

Ja, jag vet att det är lagkrav. Men frågan är ju ’’vad är sant vid vinterväglag?’’. Hur kan då det andra svaret vara fel? För om det är vinterväglag mellan 1 oktober och 30 april så får man ju ändå använda vinterdäck??
Ja om det är vinterväglag den 1 oktober så får man använda vinterdäck, men fr.o.m 1 december MÅSTE man använda det. Det är det som skiljer i frågan

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor