Start > Körkortsforum > Första bil

Första bil

Panda 2016-11-27 18:08 ! Citera #
Hej!
Det är nämligen så att jag förhoppningsvis ska ta körkortet nu till veckan och funderar på att köpa min första bil. Men jag har typ ingen erfanhet av bilvärlden.

Vad bör man tänka på när man köper en begagnad bil? Vad är ett bra miltal? Vad räknas som bränslesnål? osv osv

P.S ska köpa en billig bil för under 25k , så att ni får gärna slinga in några rekommendationer om ni har.
Gäst 2016-11-27 21:17 ! Citera #
Du lär inte få så mycket till lågt miltal för 25k :)
Panda 2016-11-27 22:14 ! Citera #
Gäst 2016-11-27
Du lär inte få så mycket till lågt miltal för 25k :)
Miltal är inte det viktigaste för mig. Vad i övrigt behöver jag tänka på? :) //ts
Gäst 2016-11-27 22:19 ! Citera #
Var bor du?
Servicehistorik, kvalité, körstil, skatt, försäkring m.m.
Gäst 2016-11-27 23:00 ! Citera #
Kollar man på blocket så kan du hitta många bilar som bara har rullat mellan 7-11 tusen mil och speciellt gamla är dom inte heller, finns bilar från ´09-2010 att finna där.

Det viktigaste är nog att välja en bil som du har råd med, för räkna dock med problem. En bil behöver så småningom byta delar, och att då sitta med en ”märkesbil” kan bli väldigt dyrt.
Om du vill ha en bil som drar lite så leta efter någon som ligger runt 0,4-0,5 L/mil..
Gäst 2016-11-27 23:04 ! Citera #
Gäst 2016-11-27
Kollar man på blocket så kan du hitta många bilar som bara har rullat mellan 7-11 tusen mil och speciellt gamla är dom inte heller, finns bilar från ´09-2010 att finna där.

Det viktigaste är nog att välja en bil som du har råd med, för räkna dock med problem. En bil behöver så småningom byta delar, och att då sitta med en ”märkesbil” kan bli väldigt dyrt.
Om du vill ha en bil som drar lite så leta efter någon som ligger runt 0,4-0,5 L/mil..
”Kollar man på blocket så kan du hitta många bilar som bara har rullat mellan 7-11 tusen mil och speciellt gamla är dom inte heller, finns bilar från ´09-2010 att finna där.”

Personen är ute efter 25tkrbilar, och tror inte att denne vill ha t.ex. Toyota Yaris eller andra sådana små bilar som går ner i pris VÄLDIGT fort.

”Om du vill ha en bil som drar lite så leta efter någon som ligger runt 0,4-0,5 L/mil..”
Då får du nog ha en dieselbil, och dessa är inte bra att ha om man inte åker längre sträckor.

En bil behöver så småningom byta delar, och att då sitta med en ”märkesbil” kan bli väldigt dyrt.
Nej, en populär märkesbil behöver inte nödvändigtvis ha väldigt dyra delar. En udda märkesbil har däremot oftast väldigt dyra delar.
Gäst 2016-11-28 13:30 ! Citera #
Gäst 2016-11-27
”Kollar man på blocket så kan du hitta många bilar som bara har rullat mellan 7-11 tusen mil och speciellt gamla är dom inte heller, finns bilar från ´09-2010 att finna där.”

Personen är ute efter 25tkrbilar, och tror inte att denne vill ha t.ex. Toyota Yaris eller andra sådana små bilar som går ner i pris VÄLDIGT fort.

”Om du vill ha en bil som drar lite så leta efter någon som ligger runt 0,4-0,5 L/mil..”
Då får du nog ha en dieselbil, och dessa är inte bra att ha om man inte åker längre sträckor.

En bil behöver så småningom byta delar, och att då sitta med en ”märkesbil” kan bli väldigt dyrt.
Nej, en populär märkesbil behöver inte nödvändigtvis ha väldigt dyra delar. En udda märkesbil har däremot oftast väldigt dyra delar.
Nu vet jag inte vilka bilar du har kollat på, själv hittar jag Ford Focus -09 26.000:-
Volkswagen Golf A5 -09 28.000:-
Saab 9-3 Vector sport -08 30.000:-
Citroen C4 -08 23.000:-

Så visst finns det om man bara orkar leta lite ;)

Nej man behöver inte leta speciellt mycket för att hitta en bensinsnål bil, om du tycker det så kanske du ändra ditt körsätt! :D
Gäst 2016-11-28 15:32 ! Citera #
Gäst 2016-11-28
Nu vet jag inte vilka bilar du har kollat på, själv hittar jag Ford Focus -09 26.000:-
Volkswagen Golf A5 -09 28.000:-
Saab 9-3 Vector sport -08 30.000:-
Citroen C4 -08 23.000:-

Så visst finns det om man bara orkar leta lite ;)

Nej man behöver inte leta speciellt mycket för att hitta en bensinsnål bil, om du tycker det så kanske du ändra ditt körsätt! :D
Då var det detta med att ingen kostade under 25k :)

Sedan är SAAB i konkurs så deras bilar är överlag billiga, Citroen är la ett sådär märke. Golf A5 har la den kassa kamkedjan? (Eller är jag ute o cyklar nu?) Samt att Ford Focus inte är en direkt bra bil, iaf inte de före -10
Gäst 2016-11-28 22:33 ! Citera #
Gäst 2016-11-28
Då var det detta med att ingen kostade under 25k :)

Sedan är SAAB i konkurs så deras bilar är överlag billiga, Citroen är la ett sådär märke. Golf A5 har la den kassa kamkedjan? (Eller är jag ute o cyklar nu?) Samt att Ford Focus inte är en direkt bra bil, iaf inte de före -10
Du kan få alla dessa bilar för 25.000 :- då det allt som oftast finns en viss prutmån hos bilfirmorna :)
Och att säga att Ford Focus inte är en bra bil så länge den inte är från 2010 visar ju bara hur lite du kan om just den bilmodellen :D

Sedan var detta vara ett axplock av vad jag hittade på första sidan när jag sökte, det fanns över 1000 bilar att välja på, så har man bara tid och ork att sitta och leta så finns det guldkorn att hitta..
Gäst 2016-11-29 12:20 ! Citera #
Gäst 2016-11-28
Du kan få alla dessa bilar för 25.000 :- då det allt som oftast finns en viss prutmån hos bilfirmorna :)
Och att säga att Ford Focus inte är en bra bil så länge den inte är från 2010 visar ju bara hur lite du kan om just den bilmodellen :D

Sedan var detta vara ett axplock av vad jag hittade på första sidan när jag sökte, det fanns över 1000 bilar att välja på, så har man bara tid och ork att sitta och leta så finns det guldkorn att hitta..
Ford Focus är inte speciellt bra, ”Fordkvalité” som det heter ;) Har haft flera Fordar genom åren och de flesta har fått något problem efter ett tag. Sedan såklart så behöver inte alla vara dåliga, men en hel del är det. Sedan så skrev TS att det ska kosta UNDER 25k :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov