Start > Körkortsforum > Hur går jag tillväga?

Hur går jag tillväga?

KLM 2016-11-26 22:22 ! Citera #
Hej! Jag har en 16 årig grabb här hemma som ska börja övningsköra privat. Hur går vi tillväga?

Går vi introduktionskursen först och gör en synundersökning och skickar in det tillsammans med ansökan om körkortstillstånd och handledare? Han har även en NPF-diagnos, skickas intyg om det samtidigt in med det övriga?

Eller gör man introkursen efter ansökan? Eller sköter trafikskolan/optikern det själv och skickar in det i förhand eller efterhand?

Tack i förhand
mvh
Gäst45 2016-11-27 11:01 ! Citera #
Tänkte som du från början att jag ska hålla på att googla mig fram svaret eller fråga andra. Men det gick inte så bra.

Mitt största tips (som jag själv borde gjort från början men jag skjöt upp det) är att helt enkelt gå in till din trafikskola och säga tja jag är 16 och vill börja övningsköra hur gör jag. Och sen förklara lite om din situation, du nämnde ju någon diagnos exempelvis. De är experter som jobbar på trafikskolan och du är ju en potentiell jättekund om du köper typ 15 körlektioner. Alltså kommer de vara hjälpsamma och försöka bemöta dig på ett schysst sätt!

Har för mig att jag boka hem blanketten om körkortstillstånd. Gjorde min synundersökning hos en optiker (brukar kosta runt 100kr för körkortsundersökning). Sen fyllde jag i blanketten och skickade med synundersökningen. Betalade avgiften eller vad det är man ska göra, fast den kanske man redan har betalat när man beställer hem. Anyways sen bokade jag handledarkursen och tog med en förälder till den. Alltså introkursen för 2 personer (brukar kosta mellan 300 och 500kr per person.

Sen måste din handledare ansöka om handledartillstånd för dig. Och betala en avgift till! (detta kan man kanske till och med göra innan introkursen, sånt måste du fråga på trafikskolan).

Sen får du börja köra!
KLM 2016-11-27 17:30 ! Citera #
Gäst45 2016-11-27
Tänkte som du från början att jag ska hålla på att googla mig fram svaret eller fråga andra. Men det gick inte så bra.

Mitt största tips (som jag själv borde gjort från början men jag skjöt upp det) är att helt enkelt gå in till din trafikskola och säga tja jag är 16 och vill börja övningsköra hur gör jag. Och sen förklara lite om din situation, du nämnde ju någon diagnos exempelvis. De är experter som jobbar på trafikskolan och du är ju en potentiell jättekund om du köper typ 15 körlektioner. Alltså kommer de vara hjälpsamma och försöka bemöta dig på ett schysst sätt!

Har för mig att jag boka hem blanketten om körkortstillstånd. Gjorde min synundersökning hos en optiker (brukar kosta runt 100kr för körkortsundersökning). Sen fyllde jag i blanketten och skickade med synundersökningen. Betalade avgiften eller vad det är man ska göra, fast den kanske man redan har betalat när man beställer hem. Anyways sen bokade jag handledarkursen och tog med en förälder till den. Alltså introkursen för 2 personer (brukar kosta mellan 300 och 500kr per person.

Sen måste din handledare ansöka om handledartillstånd för dig. Och betala en avgift till! (detta kan man kanske till och med göra innan introkursen, sånt måste du fråga på trafikskolan).

Sen får du börja köra!
Okej, tack för svaret! Det får bli så, så de blir rätt från första början. :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo