Start > Körkortsforum > Döda vinkeln

Döda vinkeln

Gäst 2016-11-26 09:52 ! Citera #
Känns som det var länge sedan du gick i teori... man ska blinka vänster innan man åker in i rondellen på provet annars kanske du kuggar trots att du inte bryter mot någon lag.

Står inte i lagen att man ska titta i döda vinkeln vid körfältsbyte. Du kuggar om du inte gör det
Gäst 2016-11-28 23:50 ! Citera #
Gäst 2016-11-26
Känns som det var länge sedan du gick i teori... man ska blinka vänster innan man åker in i rondellen på provet annars kanske du kuggar trots att du inte bryter mot någon lag.

Står inte i lagen att man ska titta i döda vinkeln vid körfältsbyte. Du kuggar om du inte gör det
Jag tog körkort i Maj I år och det fanns inget i teori om vänsterblinkning. Det är som sagt en gammal regel som inte finns kvar. Jag blinkade aldrig vänster och klarade min uppkörning galant.

Ni som gör det idag gör något som ni inte måste. Jag ser folk som gör det varje dag men ni har inte rätt för det.
Gäst 2016-11-29 06:10 ! Citera #
Jag blinkade bara vänster i rondell på körskolan. Nu när jag har körkort så gör jag det inte. Då ingen annan gör det heller.
Björn He 2023-10-08 23:04 ! Citera #
Gäst 2016-11-26

På uppkörningen är det såvitt jag vet INTE krav på att ge tecken till vänster vid vänstersväng i en rondellkorsning, för att bli godkänd. Enligt lag är det inte heller påbjudet att ge tecken till vänster vid vänstersväng i en rondellkorsning, utan bara påbjudet att ge tecken (till höger) i god tid före utfart från cirkulationsplatsen, men det är heller inget förbud mot att ge tecken om vänstersväng i en rondellkorsning. Även om en del trafikskolelärare kanske uppmanar sina elever att ge tecken till vänster vid vänstersväng i en rondellkorsning så tycker jag inte att det är en bra vana, med tanke på att det kan förvirra hjärnan på ett sånt sätt att man missar tecken till höger i god tid före utfart från cirkulationen, varför man bör vänja sig vid att bara ge tecken till höger i god tid före utfart.

Vad gäller döda vinkeln så är man tvungen att under trafikskolelektionerna och körprovet vända huvudet vinkelrätt bakåt, för att kontrollera den så kallade döda vinkeln plus ge tecken i god tid före sväng/utfart från cirkulationsplats, körfältsbyte eller annan ändring av fordonsplaceringen i sidled, men det behöver inte betyda att man är absolut tvungen att titta i döda vinkeln när man väl har fått körkort och får köra ”på riktigt”. Jag tycker personligen att det ofta är rätt onödigt att rikta blicken vinkelrätt bakåt för att kontrollera den så kallade döda vinkeln, att vända blicken snett bakåt bredvid bilen kan göra mer skada än nytta, med tanke på risken att tappa uppmärksamheten framför sig. I många fall borde det räcka att titta enbart i backspegeln för att uppmärksamma om något annat fordon befinner sig bredvid. De som redan har körkort brukar såvitt jag förstår ”fuska” genom att titta enbart i backspegeln innan körfältsbyte; strax före sväng i korsning brukar de flesta körkortsinnehavare såvitt jag vet inte titta i backspegel och döda vinkeln överhuvudtaget, det borde man inte behöva göra. Det borde räcka att bara ge tecken till vänster eller höger och sedan svänga normalt; om man passerar en korsande cykelbana som löper längs sidan av körbanan så är det kanske nödvändigt att titta i döda vinkeln för att uppmärksamma cyklister, men det är inte varje gång man har en cykelbana alldeles bredvid sig.

Jag brukade inte titta i döda vinkeln före körfältsbyte när jag började att övningsköra på allvar, jag hade kanske inte lärt mig på allvar just då att man ska titta i backspegel och döda vinkeln innan sväng och körfältsbyte, men när jag övningskörde med Staffans trafikskola så fick jag lära mig det på allvar, och det var jag tydligen tvungen att tänka på till uppkörningen.
Björn He 2023-10-08 23:10 ! Citera #
Gäst 2016-11-26

Nej det är ju inte uttryckligt skrivet i Trafikförordningen att en fordonsförare måste titta i döda vinkeln. Trafikförordningen säger bara att en fordonsförare får svänga i en korsning, byta körfält eller annars ändra fordonets placering i sidled endast om det kan göras utan risk för fara eller onödigt hinder för andra fordon, och utan fara eller hinder för mötande trafik (om fordonsföraren svänger till vänster i högertrafik och då korsar mötande trafiks sida av körbanan). Bara för att man är tvungen att titta vinkelrätt bakåt för att kontrollera den så kallade döda vinkeln på körkortsprovet så behöver man ju inte vara absolut tvungen att göra det när man har körkort och får köra ”på riktigt”. De flesta som redan har körkort brukar ”fuska” genom att nöja sig med att titta bara i backspegel och sen byta körfält när de noterar i backspegeln att inget annat fordon befinner sig bredvid. Man ska ju ändå inte behöva titta snett bakåt för att kunna uppmärksamma om någon är bredvid.
Björn He 2023-10-10 12:00 ! Citera #
Gäst 2016-11-26

Det står inte heller uttryckligt i Trafikförordningen att en fordonsförare måste titta bakåt vid backning, men ändå blir man kuggad på uppkörningen om man backar utan titt bakåt. Uppkörningsinspektörerna har tydligen krav på att man vid backning ska titta bakåt, med huvudet förstås, och inte bara stirra i backspeglarna för att hålla uppsikt bakåt. Men när man kör lastbil så går det ju inte att titta bakåt med huvudet, eftersom man har last på ryggsidan av förarsätet, som helt skymmer området rakt bakom fordonet, då måste man ju nöja sig med att hålla uppsikt bakåt på sidan av fordonet, helst måste man ha en medhjälpare som står bakom fordonet och håller uppsikt så att inga gående får för sig att gå i vägen bakom det backande fordonet, med risk för att bli påkörda; en som backar en lastbil kan ju inte se om någon befinner sig rakt bakom fordonet.

En tjej som gick i min parallellklass i gymnasiet berättade att hon klarade sin uppkörning på fjärde försöket, med trafikskola dessutom. På första försöket hävdade inspektören att hon inte tittade bakåt när hon blev ombedd att backa runt ett gatuhörn, trots att hon faktiskt vände huvudet bakåt, det var ju konstigt. På andra försöket var hon såpass nervös att hon ”råkade” missa väjningsplikt (och inspektören blev antagligen tvungen att ingripa då för att undvika risk för trafikolycka), på tredje försöket vet jag inte vad som gick fel för henne. Hennes klasskamrat Felicia klarade såvitt jag vet uppkörningen på andra försöket, som dock var första försöket som körskoleelev, efter att ha kuggats en gång som privatist - men teoriprovet klarade hon däremot inte förrän på femte försöket.
Men även om man klarar på första så kan man i praktiken vara alldeles för ofärdig för att få köra bil.
Gäst 2023-10-10 22:34 ! Citera #
Björn He 2023-10-10
Det står inte heller uttryckligt i Trafikförordningen att en fordonsförare måste titta bakåt vid backning, men ändå blir man kuggad på uppkörningen om man backar utan titt bakåt. Uppkörningsinspektörerna har tydligen krav på att man vid backning ska titta bakåt, med huvudet förstås, och inte bara stirra i backspeglarna för att hålla uppsikt bakåt. Men när man kör lastbil så går det ju inte att titta bakåt med huvudet, eftersom man har last på ryggsidan av förarsätet, som helt skymmer området rakt bakom fordonet, då måste man ju nöja sig med att hålla uppsikt bakåt på sidan av fordonet, helst måste man ha en medhjälpare som står bakom fordonet och håller uppsikt så att inga gående får för sig att gå i vägen bakom det backande fordonet, med risk för att bli påkörda; en som backar en lastbil kan ju inte se om någon befinner sig rakt bakom fordonet.

En tjej som gick i min parallellklass i gymnasiet berättade att hon klarade sin uppkörning på fjärde försöket, med trafikskola dessutom. På första försöket hävdade inspektören att hon inte tittade bakåt när hon blev ombedd att backa runt ett gatuhörn, trots att hon faktiskt vände huvudet bakåt, det var ju konstigt. På andra försöket var hon såpass nervös att hon ”råkade” missa väjningsplikt (och inspektören blev antagligen tvungen att ingripa då för att undvika risk för trafikolycka), på tredje försöket vet jag inte vad som gick fel för henne. Hennes klasskamrat Felicia klarade såvitt jag vet uppkörningen på andra försöket, som dock var första försöket som körskoleelev, efter att ha kuggats en gång som privatist - men teoriprovet klarade hon däremot inte förrän på femte försöket.
Men även om man klarar på första så kan man i praktiken vara alldeles för ofärdig för att få köra bil.
Att titta bakåt i en personbil ökar din chans att se ett hinder bakom med 100%
Hur man än tittar i speglarna ser man bäst om man vrider huvudet bakåt och tittar runt omkring sig.

Buss? I princip omöjligt att se något bakåt inifrån.
Lastbil? Jodå många lastbilar har fönster bakåt och beroende på byggnation & last eller tomme ser man utmärkt rakt bakåt.

Men det faktum att en buss inte har en ”bakruta” är ju ingen anledning att inte titta bakåt när man kör personbil. Eller ska vi börja titta på traktorer och skogsmaskiner också?

Slutsats:
Vänd dig bakåt.
Ha god uppsikt.
Kolla över axeln före du byter fil.
Gäst 2024-11-20 10:37 ! Citera #
Blev nyss kuggad för jag inte kolla döda vinkeln 1 gång i en situation där det inte ens var riskabelt alls.

Senaste foruminläggen

Rubrik
1
I dag 16:14
1
I dag 15:37

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortstest