Start > Körkortsforum > Döda vinkeln

Döda vinkeln

Gäst 2016-11-24 20:50 ! Citera #
Gäst 2016-11-24
Trådstartarn är garanterat privatist, framtida storkuggare. Jahapp, då är det en till som är fast där och ska hålla på och bråka om omprovstider.
So what? På vilket sätt stör det dig?
Gäst 2016-11-25 00:02 ! Citera #
Gäst 2016-11-24
So what? På vilket sätt stör det dig?
För att folk skickar sina barn till uppkörningar när de inte är redo, det är djävligt irriterande.
Gäst 2016-11-25 13:22 ! Citera #
Ähh döm inte folk ! Vissa personer har ju svårare för vissa grejer. Har alltid haft jätte svårt för att komma ihåg döda vinkeln, men på uppkörningen kan de vara viktigt att du kollar de när du ska svänga osv :)
Ledsen kuggare 2016-11-25 13:54 ! Citera #
Hej skulle någon kunna förklara för mig hur jag ska kolla runt i en cirkulationsplats? Jag har för mig att exempelvis vid sväng till vänster i cirkulationsplatsen, kolla om det är fritt att köra in i cirkulationsplatsen samtidigt som man tidigt blinkar till vänster. Sedan när man har tagit sig in så blinkar man till höger efter andra utfarten och kollar innerspegeln,bakspegeln och sedan döda vinkeln en eller två gånger för att ta sig ut i tredje utfarten säkert. Och vad är den rekommenderade hastigheten då?
Gäst 2016-11-25 16:33 ! Citera #
Ja det där låter rätt? typ så jag lärde mig på körskola. 2:a växeln.. så kanske 20-30? Man ska inte köra snabbare än så om inte rondellen är gigantisk... (Finns ju vissa som är extremt stora i samband med motorvägspåfarter eller liknande) då kanske 40 km/H är mer lämpligt? och sånnanfall att man växlar till 3:an i rondellen
Gäst 2016-11-25 16:35 ! Citera #
Ledsen kuggare 2016-11-25
Hej skulle någon kunna förklara för mig hur jag ska kolla runt i en cirkulationsplats? Jag har för mig att exempelvis vid sväng till vänster i cirkulationsplatsen, kolla om det är fritt att köra in i cirkulationsplatsen samtidigt som man tidigt blinkar till vänster. Sedan när man har tagit sig in så blinkar man till höger efter andra utfarten och kollar innerspegeln,bakspegeln och sedan döda vinkeln en eller två gånger för att ta sig ut i tredje utfarten säkert. Och vad är den rekommenderade hastigheten då?
Tänk på att blinka vänster redan innan du åker in i rondellen bara och kolla i döda vinkeln i värsta fall 2 gånger? innan du blinkar ut, och sedan en gång till när du svänger? Men vet inte exakt hur trafikinspektörer vill att man ska göra? en eller två gånger i döda vinkeln? Det får gärna någon annan svara på :)
Förarprövaren 2016-11-25 22:37 ! Citera #
Ledsen kuggare 2016-11-25
Hej!

Inget tecken före rondellen!
Döda vinkeln - Blind Spot
Det här är en superviktig sak att ha full koll på! När du kommer till körprovet ska du redan veta vad döda vinkeln är och hur/när du söker av där. Läs inlägget på min blogg nedan och ut i trafiken och öva!
https://uppkorningblog.com/2016/03/26/doda-vinkeln/
Gäst 2016-11-25 22:43 ! Citera #
Jo du ska visst ge tecken innan rondellen. Det är ju till hjälp för folk som blrjar leta lucka i förväg. Vilket egentligen alla ska göra för att spara på mimjön o slippa stanna. Om du ska till första avfarten kan du börja blinka vänster några meter innan rondellen
Gäst 2016-11-25 22:45 ! Citera #
Blinka höger mena jag förstås

Miljön*
Gäst 2016-11-26 02:01 ! Citera #
Folk som blinkar vänster i rondell gör fel. Det är gamla regler som folk inte fattat försvunnit. Ni behöver inte blinka vänster alls. Det enda ni ska ge tecken för är när ni ska ut via att blinka till höger.

Senaste foruminläggen

Rubrik
58
I går 22:28
1
I går 16:14
1
I går 15:37
6
2024-12-20 23:30

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortstest