Döda vinkeln
Jag har min uppkörning imorgon och jag är hur stressad som helst, men en fråga. Blir jag underkänt om jag inte kollar på döda vinkeln och om jag ska vart är det jag ska göra det? Jag vet att man gör det när man ska byta körfält men vart annars?
Du bör kolla döda vinkeln när du svänger också det kan vara så att någon bil kör om dig eller en cyklist som du inte ser.
Hur hårda de är med detta vet jag inte, jag tror att jag glömde kolla döda vinkeln en gång under uppkörningen då jag skulle svänga, där förbisåg inspektören mitt misstag eller så såg han inte det helt enkelt. Men jag tror att om du inte kollar döda vinkeln gång på gång så lär du bli kuggad, men om det är 1 gångs grej kanske du inte blir kuggad om din körning i sin helhet varit bra.
De säger det innan uppkörningen att gör du något fel så testar de dig på det igen för att se om det är en 1 gångs grej eller om du har lärt dig fel.
I rondell. Ska man bara titta i döda vinkeln när man byter fil/ typ kör ut? (Osäker)
När du säger man tittar i döda vinkeln vid svängar vad menar du? I vänstersväng till exempel. Så ingen kör om på vänster sida?
Döda vinkeln är jätteviktig, det faller inom trafiksäkerhet. Att kolla den bör ske vid automatik.
Du ska kolla den vid körfältsbyte, alla svängar(speciellt övergångsställen) och vid rondeller. Samt när du kör ut från vägkant.
Om du har uppkörning och inte lärt dig detta ännu är det stor risk att du kuggar på trafiksäkerhet som många andra gör på detta forum.
Så får du ska förflytta dig i sidled (byta körfält eller svänga) så ska du titta i backspegel, sidospegel, döda vinkeln och sedan blinka. Jag brukar köra en sista titt igen i döda vinkeln efter att jag kollat i alla speglar, blinkat och sedan påbörjar svängen eller körfältsbytet.
Så får du ska förflytta dig i sidled (byta körfält eller svänga) så ska du titta i backspegel, sidospegel, döda vinkeln och sedan blinka. Jag brukar köra en sista titt igen i döda vinkeln efter att jag kollat i alla speglar, blinkat och sedan påbörjar svängen eller körfältsbytet.
Så fort* skulle de ju stå :P
Seriöst, du har uppkörning och kan inte döda vinkeln? Skrämmamde...
Du måste kolla döda vinkeln innan varje gång du för bilen i sidled eftersom det är den vinkel som du inte kan se i någon spegel.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Teoribok 2025
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025