Start > Körkortsforum > Svår ångest - vad gör man?

Svår ångest - vad gör man?

Hans fru 2016-11-21 16:26 ! Citera #
Svenska är inte mit modersmål, men hoppas att ni kan forstå mig ändå.

Hej.

Min man håller på att ta körkort, men har svårt att klara uppkörningen på grund av ångest. Han har blivit underkännt tre gånger nu. Det blir värre och värre för varje gång. Jag har övningskört med honom i 8 månader nu och han kör väldigt bra och är väldigt lugn, när vi kör tilsammans. Han har gått på trafikskola och kört med en handledare där hela tiden också. Handledaren har ”gett upp” på honom nu. Han har sagt ”jag kan inte lära dig någonting mer” och tycker inte att det hjälper att ge honom fler körlektioner. Han kör bra och lugnt med handledaren också.

Men när han måste göra själva uppkörningen, då får han så mycket ångest att han inte kan fokusera alls. Han har kollat lite på om man kan ta något lugnande medicin och blev ledsen när han lästa, att många tyckte, att om man inte kunne klara uppkörningen utan, då skulle man inte ha körkort alls och var inte säker att ha i trafiken.

Jag skulle ju tycke det samma, om han altid körte på det sättet, men det är ju precis det han inte gör. Det är ju endast på uppkörningen att det går fel, han kör så bra anners. Men han får så svår ångest (i situationer där han blir bedömd av någon) att han inte klarar av det. Vad gör man då? :(

Han har försökt hypnoterapi, men tycket inte att det gör någon skillnad. Nu måste han snart göre uppkörningen igen och han är rädd att bli underkännt igen och aldrig klara av det.

Vad kan och må man göre i Sverige i den sorts situation? Han vil ju inte fuska på något sätt, bara ha lite hjälp med sin ångest, så att han förhoppningsvis får körkortet nästa gång.
Bengt 2016-11-21 20:38 ! Citera #
Hej det låter som att din man behöver psykoterapi. Det borde inte vara så svårt att bota detta. Men man måste nog kosta på en privat psykolog. Den allmänna sjukvården prioriterar nog inte detta så högt.
Gäst 2016-11-21 20:41 ! Citera #
Jobbig sits. Och det blir ett stressmoment..man känner extra press om man kuggat på uppkörning tidigare att lyckas på ”nästa” uppkörning. Kanske din man ska byta körskola? Och köra med någon annan? Om han känner att han inte får ut något av den körskola han kör på nu?
Tror att det enda som kan hjälpa är att köra så mycket som möjligt, öva så mycket som möjligt.
Och se det som en vanlig körlektion när man kör upp..att inte tänka att det är en uppkörning på något sätt?
Fast det är svårt och man stressar upp sig för att man blir så nervös .
Jag önskar lycka till och kämpa vidare :)
GÄST 2016-11-22 17:17 ! Citera #
Det är ingen problem med din man. han är bara jätte nervös och förlorar fokus ganska lätt pga detta. min tips är som jag gjorde under min första uppkörning so, jag klarade är att man ska kommentera under sin egen körning. Jag gjorde så och blev så överraskad över hur bra jag körde under uppkörningen. min intruktör blev själv överraskad över detta. han sa att de flesta brukar ta 10 minuter för att komma igång men för mig kom jag ingång från början av körningen. Föratt jag kommenterade min körningen. Jag rekommenderar starkt att ni gör detta. detta är enda sättet ni kommer klara uppkörningen. annars kommer din man inte klara körkortet hela livet. gör detta metoden snabbt nu!!!!!! det hjälpte mig som fan
ey boss 2016-11-27 22:48 ! Citera #
Hans fru 2016-11-21
Svenska är inte mit modersmål, men hoppas att ni kan forstå mig ändå.

Hej.

Min man håller på att ta körkort, men har svårt att klara uppkörningen på grund av ångest. Han har blivit underkännt tre gånger nu. Det blir värre och värre för varje gång. Jag har övningskört med honom i 8 månader nu och han kör väldigt bra och är väldigt lugn, när vi kör tilsammans. Han har gått på trafikskola och kört med en handledare där hela tiden också. Handledaren har ”gett upp” på honom nu. Han har sagt ”jag kan inte lära dig någonting mer” och tycker inte att det hjälper att ge honom fler körlektioner. Han kör bra och lugnt med handledaren också.

Men när han måste göra själva uppkörningen, då får han så mycket ångest att han inte kan fokusera alls. Han har kollat lite på om man kan ta något lugnande medicin och blev ledsen när han lästa, att många tyckte, att om man inte kunne klara uppkörningen utan, då skulle man inte ha körkort alls och var inte säker att ha i trafiken.

Jag skulle ju tycke det samma, om han altid körte på det sättet, men det är ju precis det han inte gör. Det är ju endast på uppkörningen att det går fel, han kör så bra anners. Men han får så svår ångest (i situationer där han blir bedömd av någon) att han inte klarar av det. Vad gör man då? :(

Han har försökt hypnoterapi, men tycket inte att det gör någon skillnad. Nu måste han snart göre uppkörningen igen och han är rädd att bli underkännt igen och aldrig klara av det.

Vad kan och må man göre i Sverige i den sorts situation? Han vil ju inte fuska på något sätt, bara ha lite hjälp med sin ångest, så att han förhoppningsvis får körkortet nästa gång.
Jag klarade min uppkörning 4 de gången . jag kuggade 3 hade kört ett halvår . ge inte upp kör mer privat och med körskola . plugga teori . kör där uppkörnings stället är. öva öva öva boka uppkörning. skit i vad det kostar . annars kan teori hinna gå ut. om du behöver boka ny teori kolla om det finns tidigare tider som är mer off än stockholm
Gäst 2016-11-30 14:22 ! Citera #
Hur går det?
Gäst 2016-12-11 01:42 ! Citera #
Hej! Kan bara tipsa om vad jag gjorde innan jag klarade uppkörning trots svår ångestproblematik. 1: Drick inte kaffe eller annan dryck med koffein förrän efter uppkörningen. 2: Kör ett hårt träningspass innan. Jogga, simma, styrketräna, vad som helst. Lycka till

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo