Start > Körkortsforum > Äntligen Körkort

Äntligen Körkort

Gäst 2016-11-18 16:29 ! Citera #
Nu när jag äntligen tog tag i det så har ju lyckats att ta mitt körkort!!
Har övningskört i ca 4 år från och till men aldrig fått tummen ur.
Klarade båda proven på första! Teorin förra veckan och uppkörningen idag i Mölndal!

Har några små tips som kanske kan vara användbara:

Teori:
- Använd någon app med frågor, eller denna hemsida vilket jag gjorde. Man kan öva så fort man får tid och det går att googla svaren om man inte vill köpa boken. Jag hade boken och slog upp saker jag svarade fel på vilket för mig var en bra studieteknik.
- Börja i god tid med pluggandet så att man slipper stresslära sig. När man då sitter på provet kan ytinlärda saker lätt försvinna på grund av nervositet.
- Väl på provet: ta det lugnt, läs frågorna ordentligt och om det står mellan två alternativ, sätt dig in i båda situationerna för att känna vilket som känns mest rimligt. Markera frågor du tvekar på och gå igenom de efter att du är klar med de andra.

Uppkörning:
- Om du som jag kört en hel del hemma så ta några lektioner på en körskola där du får en bra relation med läraren och litar på dem.
- Överskatta inte din förmåga för mycket, det är inte mycket detaljer som ska missas för att man inte ska klara provet.
Min körskola tog 4 lektioner sen bokade de mina prov.
- Ta en uppvärmingslektion innan uppkörningen, det är alltid bra att komma varm i kläderna.
- Låt dig inte skrämmas av forum som dessa! Människor som konstant skyller på inspektörerna lider av dålig självinsikt och det gör inte du, eller hur?
- Utgå inte från att de vill kugga dig, och ta det lugnt. Jag fick ett kärringstopp och körde 87 på en 80 väg för att snabbt hinna ut. bara man snabbt visar att man uppfattat felet så brukar de kunna släppa det om allt annat flutit på fint.

LYCKA TILL!! :lol:
Gäst45 2016-11-19 17:51 ! Citera #
Någon fickparkering? ;P
Gäst 2016-11-19 18:00 ! Citera #
Gäst45 2016-11-19
Någon fickparkering? ;P
Vad spelar det för roll?
Om du tycker det är svårt så bör du öva mera på den övningen :)
Gäst 2016-11-19 19:03 ! Citera #
Tycker fickparkering är ganska lätt. Hoppas att jag får den så kanske det kan väga upp för att man t.ex råkar köra 33 på en 30 väg.
Gäst 2016-11-19 21:10 ! Citera #
Gäst45 2016-11-19
Någon fickparkering? ;P
Jag fick fickparkera på min uppkörning
Gäst45 2016-11-19 22:00 ! Citera #
Najs. Körde du upp i farsta?
Gäst 2016-11-20 16:48 ! Citera #
Gäst45 2016-11-19
Ja faktiskt! Haha och fick fickparkera på uppkörningen där.. Till min förvåning. Väldigt många hade sagt ”oroa dig inte, man får inte fickparkera på uppkörning..” Men det fick jag. Och det gick bra. Har aldrig direkt varit nån klippa på att fickparkera innan. Och nu när jag har körkort så undviker jag att fickparkera, om möjligt ;)
55 2016-11-20 19:35 ! Citera #
Gäst45 2016-11-19
Hur var din uppkörning? Gjorde du den i Farsta?

Fick du fickparkera?
55 2016-11-20 19:36 ! Citera #
Gäst 2016-11-18
Nu när jag äntligen tog tag i det så har ju lyckats att ta mitt körkort!!
Har övningskört i ca 4 år från och till men aldrig fått tummen ur.
Klarade båda proven på första! Teorin förra veckan och uppkörningen idag i Mölndal!

Har några små tips som kanske kan vara användbara:

Teori:
- Använd någon app med frågor, eller denna hemsida vilket jag gjorde. Man kan öva så fort man får tid och det går att googla svaren om man inte vill köpa boken. Jag hade boken och slog upp saker jag svarade fel på vilket för mig var en bra studieteknik.
- Börja i god tid med pluggandet så att man slipper stresslära sig. När man då sitter på provet kan ytinlärda saker lätt försvinna på grund av nervositet.
- Väl på provet: ta det lugnt, läs frågorna ordentligt och om det står mellan två alternativ, sätt dig in i båda situationerna för att känna vilket som känns mest rimligt. Markera frågor du tvekar på och gå igenom de efter att du är klar med de andra.

Uppkörning:
- Om du som jag kört en hel del hemma så ta några lektioner på en körskola där du får en bra relation med läraren och litar på dem.
- Överskatta inte din förmåga för mycket, det är inte mycket detaljer som ska missas för att man inte ska klara provet.
Min körskola tog 4 lektioner sen bokade de mina prov.
- Ta en uppvärmingslektion innan uppkörningen, det är alltid bra att komma varm i kläderna.
- Låt dig inte skrämmas av forum som dessa! Människor som konstant skyller på inspektörerna lider av dålig självinsikt och det gör inte du, eller hur?
- Utgå inte från att de vill kugga dig, och ta det lugnt. Jag fick ett kärringstopp och körde 87 på en 80 väg för att snabbt hinna ut. bara man snabbt visar att man uppfattat felet så brukar de kunna släppa det om allt annat flutit på fint.

LYCKA TILL!! :lol:
Bra tips du skrev, och Stort Grattis till Körkortet :)
Gäst 2016-11-20 19:41 ! Citera #
Najs att du fickparkera i farsta? Vilken rutt körde du ungefär?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor