Start > Körkortsforum > Uppkörning i Flen

Uppkörning i Flen

Sparris 2016-11-17 14:49 ! Citera #
Hej! :D

Jag har gjort 2 uppkörningar i Linköping, kuggade båda :/
Den ena pga en dålig vänstersväng på signalerad korsning samt att jag inte väjjade för gående på övergångsställe (dumt, jag vet!).
Den andra pga backning (i parkeringsplats) och planering inför rondellen (han tyckte att jag kollade lite för sent) samt körfältsbytet i röndellen. Dock fick jag cirkulationsplats på 1:a uppkörningen och klarade den bra. Kan säga att jag inte alls körde som jag brukar och att jag är väldigt ledsen och beskviken över det. Jag vet inte om det var pga trötthet eller att jag inte trodde på migsjälv. Men nu är det dags för uppkörning nummer 3!

Då min teori går ut den 26:e december och närmsta lediga tid är den 17:e december valde jag att boka uppkörningen i Flen. Därför undrar jag om det är någon här som har tips eller kan berätta hur det är där borta.

Jag skulle också var tacksam över tips för att komma över den äckliga kugg-känslan och se fram emot min nästa!

Tack! :D
Sparris 2016-11-17 14:50 ! Citera #
Juste! Uppkörningen i Flen är nästa vecka! :)
Gäst 2016-11-17 16:55 ! Citera #
I Flen är det mycket högerregels korsningar samt rondeller att hålla reda på..
Men det ska egentligen inte ha någon betydelse VART du kör upp om du är 100% redo.
Man ska klara av att köra överallt, själv anser jag att man ska köra upp på den ort där man själv kommer kära som mest. Så om du tror att det är lättare att köra upp i Flen så har du fel. Men du gör ju som du vill :)

Tänk dock på att vägen inne i centrum INTE är någon huvudled, där är det många som kuggar bara för att dom tror att dom kör på huvudled, men så är inte fallet.. Och håll upp sikt över dolda skyltar, finns några sådana också, speciellt om du får köra nere vid tågstationen!
Sparris 2016-11-17 19:39 ! Citera #
Tack för dina tips!!

Och nej jag kör inte upp i Flen pga att det ska vara lättare, utan för att det var tidigaste tiden jag kunde få (förutom imorgon i Södertälje haha) som också var relativ nära. :)
Gäst 2016-11-17 22:36 ! Citera #
Sparris 2016-11-17
Tack för dina tips!!

Och nej jag kör inte upp i Flen pga att det ska vara lättare, utan för att det var tidigaste tiden jag kunde få (förutom imorgon i Södertälje haha) som också var relativ nära. :)
Varsågod för tipsen..

Hade jag fått välja mellan Södertälje och Flen så hade jag valt Södertälje alla dagar i veckan.
Jag har kört många gånger i Södertälje då jag är uppväxt i lille byhålan Järna, så då har man kört i S-tälje när man har hälsat på vänner och bekanta. Och jag kör nästan dagligen i Flen då jag har ett sådant jobb som kräver mycket körning, och jag tycker då personligen att det är lättare att köra i S-tälje då det inte finns några som helst dolda trafikskyltar :D
Gäst45 2016-11-17 23:01 ! Citera #
Flen är inte alls svårare än Södertälje. Var bara uppmärksam och ta det lugnt. Så ser man skyltar. Det är mot policyn att försöka sätta dit elever. Det är trots allt hur bra du kör och inte huruvida du kan alla dolda skyltar i förväg eller inte. Känner några som kört upp i flen istället för Stockholm. Utan att tidigare kört i flen som klarat det. Så det borde gå. Åk dit och öva lite en gång innan. Så du får känna på hur det är att lämna trafikverkets kontor iaf :)
Gäst 2016-11-18 13:48 ! Citera #
Gäst45 2016-11-17
Flen är inte alls svårare än Södertälje. Var bara uppmärksam och ta det lugnt. Så ser man skyltar. Det är mot policyn att försöka sätta dit elever. Det är trots allt hur bra du kör och inte huruvida du kan alla dolda skyltar i förväg eller inte. Känner några som kört upp i flen istället för Stockholm. Utan att tidigare kört i flen som klarat det. Så det borde gå. Åk dit och öva lite en gång innan. Så du får känna på hur det är att lämna trafikverkets kontor iaf :)
Det märks att du inte har kört i Flen på ett tag, idag finns det nämligen träd och buskar som döljer vissa skyltar. Och hur tror du att går med en uppkörning om man missar en väjningsplikts skylt?
Speciellt nere vid prins wilhelmgymnasiet så finns det skyltar som är dolda p.g.a nerhängande trädgrenar.
Nu vet jag inte om man åker förbi där när man har uppkörning, men bra att veta ändå :D
salman 2016-12-06 17:01 ! Citera #
Hej Sparris,

Hur går med körprov i flen?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov