Start > Körkortsforum > Häva automatvillkor

Häva automatvillkor

Gäst 2016-11-13 21:42 ! Citera #
Tja, ska köra upp i december för manuellt kort. Har haft körkort drygt 3år med villkor automat men måste ha manuellt pga företagsbil, är det någon som vet hur uppkörningen ser ut när man ska ”uppgradera” körkortet? Är det en ”vanlig” uppkörning eller är det bara ut i trafiken en 10 minuter och sen tillbaka? Känns som att man inte kan bli kuggad för något annat än hur man växlar med tanke på att jag redan har körkort :)

Mvh
Gäst 2016-11-13 23:53 ! Citera #
Du bedöms bara på din färdighet att hantera växlarna i olika situationer (start i backe, motorväg o.s.v). Speciell fokus på ecodriving där de tittar hur du växlar i rondell t.e.x.

Körningen går till på samma sätt som vanlig uppkörning, d.v.s inspektören säger vad du ska göra sen gör du det.

Du bedöms inte alls på trafikregler o.s.v eftersom du redan är godkänd på de bitarna.
Förarprövaren 2016-11-14 17:30 ! Citera #
Gäst 2016-11-13
Du bedöms bara på din färdighet att hantera växlarna i olika situationer (start i backe, motorväg o.s.v). Speciell fokus på ecodriving där de tittar hur du växlar i rondell t.e.x.

Körningen går till på samma sätt som vanlig uppkörning, d.v.s inspektören säger vad du ska göra sen gör du det.

Du bedöms inte alls på trafikregler o.s.v eftersom du redan är godkänd på de bitarna.
Fel fel fel!
Du bedöms på samma sätt som vem som helst, även om du haft körkort för automat i hela ditt liv. Trafikregler, backning, avsökning ja hela kittet. Jag har bedömt körprov för hävande av villkor automat så jag vet vad jag talar om.
Http://uppkorningblog.com
Gäst 2016-11-14 22:12 ! Citera #
Förarprövaren 2016-11-14
Fel fel fel!
Du bedöms på samma sätt som vem som helst, även om du haft körkort för automat i hela ditt liv. Trafikregler, backning, avsökning ja hela kittet. Jag har bedömt körprov för hävande av villkor automat så jag vet vad jag talar om.
Http://uppkorningblog.com
Då har du gjort fel, eller så har de ändrat från din tid. När jag hävde mitt automatkörkort var det bara växlingen som spelade roll i olika situationer precis som jag skrev ovan. Jag säger inte att man inte ska göra samma moment, det gör man, men du bedöms annorlunda för du redan har körtkort.
Trafikregler och säkerhet är knappast bekymmer om man haft körkort flera år.

Nu när du svarade så misstänker jag att du är ett troll som bara vill ha views på sin blogg. Lägg ner.

Åter igen, det är en SPECIELL uppkörning. Det är fakta.
Gäst 2016-11-14 22:38 ! Citera #
Gäst 2016-11-14
Då har du gjort fel, eller så har de ändrat från din tid. När jag hävde mitt automatkörkort var det bara växlingen som spelade roll i olika situationer precis som jag skrev ovan. Jag säger inte att man inte ska göra samma moment, det gör man, men du bedöms annorlunda för du redan har körtkort.

Nu när du svarade så misstänker jag att du är ett troll som bara vill ha views på sin blogg. Lägg ner.

Hahah vf skulle de inte kolla trafikregler och hela paketet? Kör du förbi en stoppskylt utan att stanna så blir du kuggad vare sig du har automatkörkort eller inte. Samma sak om du gör någonting som är trafikfarligt sunt förnuft tycker jag.
Jag skulle kunna tänka mig att inspektören skulle vara mer öppnare för småfel åt andra sidan för att man redan har körkort, men även där kan jag tänka mig att de varierar från inspektör till inspektör.
Enda momentet jag kan tänka mig att de skulle kunna skippa är säkerhetskontrollen.

Men som sagt så har du körkort från innan så trafikregler och säkerhet borde sitta i ryggmärgen nu.
Mats 2016-11-14 23:25 ! Citera #
Jag ”låste upp” mitt körkort för 3 veckor sedan, och det var en helt vanlig uppkörning.
Det enda jag slapp göra var en säkerhetskontroll :D

Annars så var det som sagt som vilken uppkörning som helst, men det största fokuset låg ju självklart på mitt användande av växlarna, men jag vart även bedömd på trafikregler och säkerhet samt miljökörningen (ecodriving)
Förarprövaren 2016-11-15 07:13 ! Citera #
Gäst 2016-11-14

Ha ha nej jag är inget ”troll” och jag har inte bedömt fel. Skälet till att det görs en vanlig bedömning, precis som på alla prov, är att det ska fungera på alla områden, inte bara växlingen. Den som ska häva sitt villkor automat kan få fullt upp med att koppla och växla så de missar de mest grundläggande saker inom bilkörning. Detsamma gäller om du har körkort för B och vill utöka med t.ex. E (släp) då kollas allt (regler, avsökning, samspel, miljö mm) inte bara att du har koll på släpet. Det är dumt att argumentera mot någon som faktiskt har arbetat med detta.
http://uppkorningblog.com

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest