Start > Körkortsforum > Köra upp vid dåligt väglag

Köra upp vid dåligt väglag

Myran 2016-11-07 09:31 ! Citera #
Är det sämre eller bättre att köra upp när snön yr och det halt? De flesta bilister kör osäkert och det kommer ju påverka min bilkörning också. Blir man kuggad om man kör långsamt vid dålig sikt och dåligt väglag?
Gäst 2016-11-07 11:11 ! Citera #
Du SKA köra försiktigare vid sånt väglag, Det är en säkerhetsgrej , så du kommer inte bli kuggad för att du kör lite saktare och tar hänsyn till väglaget.
Gäst 2016-11-07 11:24 ! Citera #
Det är självklart bättre att köra upp i dåligt väder än vad det är att köra upp en strålande solig sommardag :)
När det är höst/vinter så väntar dom sig att du ska hålla ett bra avstånd och köra lite under gällande hastighetsgräns.
För på vissa landsvägar kan man inte köra i t.ex 70-80 km/h när det är halt ute.

Men däremot ska inte din körning bli sämre för att andra kör sämre, om du planerar din körning och håller ett bra säkerhetsavstånd så kommer det gå galant! :)
M 2016-11-07 12:40 ! Citera #
Har uppkörning imorgon, teoriprov alldeles strax. Är inte ett dugg förvånad att det snöar och är halt???? Ta det lugnt bara så ska du se att du fixar det.
Myran 2016-11-07 15:32 ! Citera #
Det har dragit ut på tiden med uppkörningen. Hade planer att köra upp i somras. Juli då det var semestertider. Men så blev jag sjuk. Fick det inte att stämma med körlektioner och jobbet. Fasenoch nu blev det plötsligt vinter. Kör sämre än normalt då jag stressas av snömodd och sämre sikt. Har ingen lust att vänta till våren heller. Fått körtid i början av december. Lycka till dig som ska köra upp i morgon.
Myran 2016-11-07 15:33 ! Citera #
Gick det bra på teorin? Den klarade jag i alla fall. :)
ey boss 2016-11-09 11:19 ! Citera #
Oj nu har det snöat väldigt mycket.
ska ha uppkörning imorgon i sollentuna, tips?
har kört där mycket.
Myran 2016-11-09 11:45 ! Citera #
Om det är kaos i trafiken p g a snöovädret kan de säga att man måste köra om för det var svårt att utläsa min körteknik?
Gissar att man smittas av hur andra kör. Folk bromsar inte i tid, kanar eller gör idiotiska omkörningar så modd virvlar upp på ens vindruta.
Har inga tips att ge dig inför morgondagen då jag själv snart ska köra upp och är orolig om det är halt eller blir svår sikt.
ey boss 2016-11-09 13:58 ! Citera #
Myran 2016-11-09
Om det är kaos i trafiken p g a snöovädret kan de säga att man måste köra om för det var svårt att utläsa min körteknik?
Gissar att man smittas av hur andra kör. Folk bromsar inte i tid, kanar eller gör idiotiska omkörningar så modd virvlar upp på ens vindruta.
Har inga tips att ge dig inför morgondagen då jag själv snart ska köra upp och är orolig om det är halt eller blir svår sikt.
Nä tror inte dem ber dej göra om provet ,antingen klarar du det eller inte.
hur gick det? vart körde du upp?
ey boss 2016-11-09 16:34 ! Citera #
Körproven var inställda idag i sollentuna hoppas dem har öppet imorgon.
för jag ska köra upp :p
jävla snö!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo