Start > Körkortsforum > Körfältsbyte i kö i flera körf…

Körfältsbyte i kö i flera körfält i samma riktning

Gäst91 2016-11-07 14:59 ! Citera #
Om hastighetsbegränsningen är över 70 km/h och du ligger i höger körfält får du inte passera bilen i vänster körfält. Är hastighetsbegränsningen 70 km/h eller lägre får du göra det.

Rekommenderar dig att läsa det här: https://korkortonline.se/teori/omkorningar/

Där står det att det är förbjudet att köra om/passera på höger sida av en annan bil, men att det finns 5 undantag till det:

Undantag 1: Tillåtet om körfälten leder till olika färdmål.
Undantag 2: Tillåtet om det är tät kö i alla körfält.
Undantag 3: Tillåtet om bilarna är i olika körfält vid en korsning.
Undantag 4: Tillåtet om hastighetsbegränsningen är max 70 km/h och det finns minst 2 markerade körfält i samma riktning.
Undantag 5: Tillåtet att passera till höger om ett fordon som tänker svänga vänster.
Gäst 2016-11-11 05:20 ! Citera #
Så om man är i höger körfält och bilen som är i vänster körfält kör i 75 km/h är jag tvungen att max köra i 75? Så att jag inte passerar bilen i vänster körfält.
Gäst 2016-11-11 05:23 ! Citera #
Och om det är kö i vänster körfält men inte i höger. Då får jag inte passera dem Heller.
Gäst 2016-11-11 05:25 ! Citera #
Förlåt men tror frustrationen kommer från definitionen av omkörning.

Om jag passerar en bil är det omkörning? Eller är det endast omkörning om jag är i ett körfält bakom en bil, byter körfält, bytar körfält igen så att jag nu är framför bilen jag tidigare körde bakom?
Gäst 2016-11-11 07:23 ! Citera #
Ja på första frågan.

På andra låter det högst osannolikt att det skulle vara så om båda körfälten leder till samma färdmål. För då finns det ju ingen anledning att bara ligga i det vänstra för de köande bilarna. Och om det är så att det vänstra med kö leder till ett annat färdmål så får man passera/köra om på höger sida.

Som jag har förstått det räknas det som en omkörning bara du passerar en bil. Du behöver inte byta körfält för det, utan det räcker med att du kör förbi bilen. Men nån får gärna rätta mig om jag har fel?
Gäst 2016-11-11 08:26 ! Citera #
På första frågan kanske jag bör tillägga: om hastighetsbegränsningen är 80 km/h eller mer och båda körfälten leder till samma färdmål så är svaret ja.
Til I går 12:23 ! Citera #
Så passera och köra om är inte samma sak ? Finns det något annat tillfälle där man får köra om, alltså köra från höger till vänster fil, förutom i stadstrafik där hastigheten är max 70 km/h och det är minst 2 markerade körfält i färdriktningen.
Björn He I dag 03:52 ! Citera #
Om det är tillåtet att passera på höger sida av fordon som färdas i ett körfält till vänster i anslutning till en korsning, så borde det inte vara förbjudet att passera på höger sida mellan en avfartsvisare och en kommande avfart, eftersom man då befinner sig i anslutning till en vägförgrening.
Plus att när det är skyltat att en avfart kommer om X antal meter så leder ju högra körfältet och körfältet till vänster till olika färdmål, eftersom körfältet till vänster leder rakt fram mot motorvägens färdmål men högra körfältet kan leda antingen mot samma färdmål eller mot avfartens färdmål = Olika färdmål.

Senaste foruminläggen

Rubrik
5
I går 21:55
6
I går 19:07
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo